Full version: Snittblommor
Unni
Varje år sår jag ett land med sommarblommer som jag vill använda till buketter att ge bort eller bara ta in och pynta med. Jag märker att jag är lite insnöad på vissa sorter och undrar vilka ni skulle rekommendera som funkar bra?

Gärna sorter som går att direktsså. Läget är soligt naturligtvis. (Perenner funkar inte eftersom det är för blött på vinterna.)

Unni
kerstin z5-6
Vilka sorter sår du då ? Atlasblomma och clarkia står sig länge i vas -och det finns ju perenner som gillar blött läge tex strandiris
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 2-3 kan du även direktså lejongap, lejongap finns i många höjder det finns både korta och långa sorter och de funkar bra som snittblomma.

Vallmo kan du också direktså och använda de dekorativa frökapslarna som snittblomma.
Unni
Jag kommer att ha Aster, Malva, Luktärter, Rosenskära, Sommarslöja bla. Förra året tog jag många fröer som jag hade liggande och ville bli av med, och de blommade jättefint, men hade så korta stänglar så jag tyckte de var lite svåra att plocka.

Ringblommer är så lätta och fina också, men jag tycker de står kort tid i vas.

Jag funderar på vadd av något slag. Atlasblomma och Clarkia är helt obekanta för mig och jättebra tips. Tack, jag ska titta mera på de. Funkar Tobak i bukett, känns lite klibbig?
Unni
Vad är det för skillnad på Atlasblomma och Clarkia? Det verkar ju vara samma växt fast svenskt namn och latin?

Unni
Boxer
Blåklint
Zinnia
Fingerborgsblomma
Solros
Stor Vaxblomma
Ageratum
kerstin z5-6
detta är clarkia -Clarkia (Clarkia unquiculata)

finns i många färger , blommor i bladvecken efter hela stammen

Detta är atlasblomma
Clarkia amoena / atlasblomma, mer upprätt snittblomma står 3 v i vas

släkt men inte samma sak passar fint ihop -otal färger o mixer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon