|
Tittade till mina krukor i garaget idag och varmt ute, så blir det för varmt inne, flera stora fuchsior blommar,  Här Celia Smedley Jag hoppas dock att fuchsiorna inte dör av detta, men det finns inget man kan göra något åt  Jag har en kil i porten dagtid men det blir för varmt ändå.
Lady Hamilton
01-01-2007, 14:26
Det är bra om du tar bort blomknopparna.........de tar mycket kraft från själva plantorna och då har de större chans att överleva
Alexander-VG-zon3
01-01-2007, 14:29
är det för varmt inne sätt ut dom . det har jag gjort med mina satt dom ute sen så skydda dom från regna eller sätt dom under tak . det är mycket kallare ute och dom får mer vintervila . jag har även gjort så med änglatrumpet och andra som ska vila
Okey, plockar jag bort alla blommor, det verkar klokt. Har flera stora som jag inte står ut med att förlora. Ute är tveksamt, har inget tak dom kan komma under och nu vräker regnet ner här.
Lady Hamilton
01-01-2007, 14:52
Ja ta bort knopparna, i övrigt tycker jag att det ser ut som att i allafall plantan på bilden ser ut att "må bra"
Alexander-VG-zon3
01-01-2007, 15:12
CITAT (Kajsa @ 01-01-2007, 14:47) Okey, plockar jag bort alla blommor, det verkar klokt. Har flera stora som jag inte står ut med att förlora. Ute är tveksamt, har inget tak dom kan komma under och nu vräker regnet ner här. annars så kan du ta ut dom under regn fria dagar . dom mår bättre av det frisk luft som är fuktig plus sval .
Tack för råd, men som medlem i Fuchsiasällskapet har jag på tok för många krukor att bära fram och tillbaka, lyckliga ni som har inglasade ute verandor, så perfekt det skulle varit denna vinter:D
Mia, zon 3
03-01-2007, 13:33
CITAT (Kajsa @ 01-01-2007, 15:34) lyckliga ni som har inglasade ute verandor, så perfekt det skulle varit denna vinter:D Jajamensan!  Min 'Gartenmeister Bonstadt' blommar lika glatt nu som under sommaren, fast blommorna är aprikosfärgade istället för eldorange.
Trevligt Mia, var tvungen söka på den, en spikfuchsia, visst är dom lite tuffare också, vacker i alla fall. Gartenmeister Bonstadt
Miamamma
07-01-2007, 22:33
Om jag förstått det hela rätt så måste inte fuchsior ha en viloperiod. Är det rätt förhållande så mår dom bra året om.
Alexander-VG-zon3
07-01-2007, 23:51
CITAT (Miamamma @ 07-01-2007, 22:33) Om jag förstått det hela rätt så måste inte fuchsior ha en viloperiod. Är det rätt förhållande så mår dom bra året om. har man vinter trädgård kan man få dom till att blomma och må bra året om . men jag kör på det gamla vanliga sättet
Mia, zon 3
08-01-2007, 08:29
CITAT (Kajsa @ 03-01-2007, 19:31) Trevligt Mia, var tvungen söka på den, en spikfuchsia, visst är dom lite tuffare också, vacker i alla fall. Gartenmeister Bonstadt Ja, jag är svag för "spikar"  . Särskilt denna, som har så härlig kontrast mellan lysande blommor och rödtonat bladverk.... Gillar även de som har pytte-blommor, har en nu som jag inte vet namnet på, men den har blommor som inte är större än 2 cm i starkrosa+svartlila. (Det finns sticklingsmaterial att få om någon är sugen....) Har du några spikfuchsior, Kajsa?
Här två spiksorter Mia som lyckats överleva garaget ett par år och då är chanserna stora att jag får ha dom kvar, då stammarna blir grova. Sedan har jag haft många som dött genom åren.  Clair de Lune, sort från 1880 och  Swanley Yellow, sort från 1900 Båda finns hos Rockdala ( köper alla där )
Mia, zon 3
12-01-2007, 10:03
De var fina....  Jag har hållt mig borta från Rockdala, och får nog fortsätta med det om jag inte ska behöva flytta till större hus.... (eller snarare mindre hus med större odlingsytor!  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|