Full version: Fyrverkerier
niklaswik
Ett riktigt komponerat fyrverkeri är för mig en riktig njutning för både ögon och öron. Där smällar och ljus väver in i varandra under flera minuter, med nån kortare "paus" på passande ställen...

Jag såg ett riktigt fint inatt. Det tråkiga är om man står för nära och får ont i nacken.. Men sånt kan jag ta. smile.gif

Hoppas att "ägare till skotträdda hundar" inte får nåt gehör hos nån regering så att fyrverkerier blir förbjudet. Nånsin.
AnitaO
Håller med dig även om jag är hundägare smile.gif
Fyrverkerier vid midnatt vill inte jag heller vara utan.
Det är det ständiga småsmällandet hela veckan som ställer till besvär.
Eftersom man inte kan skydda sig från det. Man vet ju inte när det kommer.
Margith
Håller helt med dig AnitaGg, ett välkomponerat fyrverkeri har inte jag heller nåt emot smile.gif
Men jag vill veta när och hur länge fyrverkeriet ska pågå, då kan jag skydda de i min familj som inte upplever fyrverkeriet lika fantasktiskt som jag wink.gif

Skulle vi kanske kunna enas om ett OK för fyrverkerier mellan 23.30 och 00.30 på nyårsafton, alla andra tider ett totalt förbud??

Vad tycker ni om det?? unsure.gif
AnitaO
CITAT (Margith @ 01-01-2007, 18:08)
Håller helt med dig AnitaGg, ett välkomponerat fyrverkeri har inte jag heller nåt emot smile.gif
Men jag vill veta när och hur länge fyrverkeriet ska pågå, då kan jag skydda de i min familj som inte upplever fyrverkeriet lika fantasktiskt som jag wink.gif

Skulle vi kanske kunna enas om ett OK för fyrverkerier mellan 23.30 och 00.30 på nyårsafton, alla andra tider ett totalt förbud??

Vad tycker ni om det?? unsure.gif

Det tycker jag skulle vara en utmärkt lösning smile.gif
anna_rispan
När jag såg fyrverkerierna i natt så tyckte jag absolut att de måste få vara kvar. Däremot kan jag inte direkt hoppa på tåget om att enas runt en timmes frist. Det kan ju faktiskt vara så att en del barnfamiljer eller andra som helt enkelt inte tycker att tolvslaget är så viktigt vill skjuta tidigare på kvällen. O så måste man väl tänka på valborg. Då är det ju inte tradition att skjuta vid midnatt heller. Känns lite väl petigt att bestämma exakta klockslag... unsure.gif sleep.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 01-01-2007, 19:25)
När jag såg fyrverkerierna i natt så tyckte jag absolut att de måste få vara kvar. Däremot kan jag inte direkt hoppa på tåget om att enas runt en timmes frist. Det kan ju faktiskt vara så att en del barnfamiljer eller andra som helt enkelt inte tycker att tolvslaget är så viktigt vill skjuta tidigare på kvällen. O så måste man väl tänka på valborg. Då är det ju inte tradition att skjuta vid midnatt heller. Känns lite väl petigt att bestämma exakta klockslag... unsure.gif sleep.gif

Man kan ju ha olika regler för olika dagar.

På sätt och vis tycker jag också att det förstör lite av tjusningen när det skjuts raketer och annat flera dagar före och flera dagar efter nyår.
Det ska ju vara för att fira det nya året, och inte nån orgie i pang-pang-lekar.
anna_rispan
CITAT (AnitaGg @ 01-01-2007, 19:35)

På sätt och vis tycker jag också att det förstör lite av tjusningen när det skjuts raketer och annat flera dagar före och flera dagar efter nyår.
Det ska ju vara för att fira det nya året, och inte nån orgie i pang-pang-lekar.

Jo, men det var just att det skulle bli till regler o lagar för att reglera skjutandet av fyrverkerier som jag tyckte blev lite "petigt". Känns som att det är bättre att satsa pengar o tid på att försöka upplysa om att det vore starkt att föredra att skutandet av fyrverkerier begränsades till vissa dagar.

Inte heller jag uppskattar att det skjuts små raketer hela veckor. Det är jobbigt när det kan smälla mitt på dagen när som helst. Kan också förstå att djuren lider av det.

Men den mest knasiga sak råkade jag utför i veckan. Jag gick förbi en bil. O precis när jag gick förbi så kastades det en liten sprakande smällare bredvid mina fötter. Av den som satt på passagerarsidan o var längst ifrån mig! Då rök det ut mina öron. Men jag vågade inte dänga till rutan o skälla på dem i bilen!!! Grrr....
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 01-01-2007, 19:41)
CITAT (AnitaGg @ 01-01-2007, 19:35)

Jo, men det var just att det skulle bli till regler o lagar för att reglera skjutandet av fyrverkerier som jag tyckte blev lite "petigt". Känns som att det är bättre att satsa pengar o tid på att försöka upplysa om att det vore starkt att föredra att skutandet av fyrverkerier begränsades till vissa dagar.

Inte heller jag uppskattar att det skjuts små raketer hela veckor. Det är jobbigt när det kan smälla mitt på dagen när som helst. Kan också förstå att djuren lider av det.

Men den mest knasiga sak råkade jag utför i veckan. Jag gick förbi en bil. O precis när jag gick förbi så kastades det en liten sprakande smällare bredvid mina fötter. Av den som satt på passagerarsidan o var längst ifrån mig! Då rök det ut mina öron. Men jag vågade inte dänga till rutan o skälla på dem i bilen!!! Grrr....

Jag tillhör nog också dom som tycker att man ska undvika att lagstifta om alla småsaker.
Trots det så tror jag tyvärr att i detta fallet är det den enda framkomliga vägen.
Informationskampanjer i media, debatter, namnlistor i alla oändlighet har man hållit på med i så många år nu, så den vägen verkar inte framkomlig.

Dom flesta har ju vanligt sunt förnuft, och som vanligt är ju problemet den lilla klick som inte har det i tillräcklig mängd.

Om man nu bortser från alla djur som lider (icke dom vilda djuren att förglömma), så är det ju också varje år ett antal personer (ofta barn) som skadas av dessa raketer och smällare.
Som förälder har jag nog ganska svårt att förstå att man tar så stora risker med sina egna barn.
Mina barn har aldrig fått smällare eller raketer (dom är vuxna nu), och det var samma sak innan vi hade hund, så det var inget ställningstagande för den sakens skull.

Bäst vore ju om fyrverkerier sköttes av proffs på säkra platser där ingen kan komma till skada.
Så skulle det ju bli njutbart fullt ut, för det är väl ändå det som är tanken att det ska vara.
anna_rispan
Aha. Fast jag tror nog att det fortfarande går att påverka.

O dessvärre så kan man ju misstänka att den klicken som inte kan hålla sig till nyårsnatten inte kan hålla sig trots lagen heller. Det måste ju följas upp när det händer och om de håller till på allmänna platser och snabbt åker iväg så går det ju inte att få tag på dem.

Känns ändå lite som att resurser kan läggas på andra saker.
Pirum
Ja, finns ju regionala traditioner värda att värna. På påskafton smäller man här i Bohuslän av fyrverkerier under hela kvällen, på den tid som passar bäst för en själv. Men påskfyrverkeriet verkar vara på nedgång känns det som, likaså eldandet av påskfyrar. Nyårssmällandet verkar dock öka hela tiden, på alla andra tider än runt midnatt.

Tycker gott man kan reglera. Det är ju trots allt krut det handlar om. Tycker att försäljningen går för lättvindigt till. Knappast en mänsklig rättighet att köpa sånt i matbutiken. Nä, tillåt försäljning endast dagen innan nyårsafton, dagen innan påskafton/valborg i de delar av landet där sådant förekommer.

Själv köpte jag ju smällare innan jag var tonåring, roade mig med att ta isär dem och lägga krutet i Treorör, bygga öronbedövande smällare av brännvinskorkar och tändstickor, och annat roligt, men, det var ju på den tiden folk var vettigare och ingen annan tog skada av smällandet.

På min farfars tid kunde en småparvel gå till järnaffären och köpa dynamit. Ändå var det inte ofta ungarna sprängde ihjäl sig.

Det är bara att inse att mänskligheten i många avseenden blir dummare och dummare...smile.gif
Flamingon - växtgalning
Här har det hållt på och smällt hela månaden. Enormt trött nu. mad.gif huh.gif
*Stintan*
Tycker egentligen inte att det är fyrverkerierna som stör så mycket egentligen som alla mindre smällare som den yngre delen av befolkningen roar sig med att fyra av i tid och otid på alla upptänkliga ställen. Det är ju inte fyrverkerier hela december och en bra bit in i januari utan det är smällare som ungar kommer över på nåt sätt. Jag skulle gärna se att såna inte fick säljas överhuvudtaget och att större fyrverkeripjäser bara fick handhas under ordnade former av vuxna personer.

Fasligt trött på pangandet blir man faktiskt mad.gif sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, vem blir inte trött på detta pangandet! mad.gif
Ute på landet är man ju ganska förskonad som väl är, men när jag cyklade den korta vägen från nyårsbönen i kyrkan till vårt nyårsfirande hos Mamma i Stenungsund smällde det som sjutton på parkeringarna längs med vägen. Kolla riktning och ta hänsyn till förbipasserande? Vad är det? Senare på kvällen krockade en raket mot mitt gamla sovrumsfönster. Jag stöder gärna ett sådant förbud som Margith föreslår.

Olle
Reserv
I Australien t.ex. säljs inte raketer till privatpersoner, men inte är befolkningen utan fyrverkerier för det. Städerna ställer upp ett enormt fyrverkeri och folk samlas i städerna för att se fyrverkerierna, det är en folkfest och inget okynnesskjutande och smällande. Inga olyckor p.g.a överförfriskade raketförare, husdjuren kan placeras ut hos folk som bor längre ifrån städerna för att inte bli skräckslagna, och dom vilda djuren bor ytterst sälla direkt inne i städerna. Varför ska man värna om en rättighet att få elda upp en jädra massa pengar som dessutom förargar så många med oljud och förstörelse?? Jag är helt för ett lagförslag att förbjuda smällare och raketer för privatpersoner.

Vet ni, i Sidney hade dom världens bästa fyrverkeri, trots att inga privatpersoner fick leka själva. Dom sköt upp "Dorothy" som slog ihop sina klackar, samtidigt står hela stadens befolkning på gatorna och slår ihop sina klackar, det kallar jag folkfet. rolleyes.gif wub.gif
Pirum
Smällare är ju förbjudna sedan några år, men, det har bara inneburit att folk istället köper andra saker som smäller. :/

Tycker det är en god idé att städer anordnar fyrverkerier, om det är det invånarna vill, men totalt förbud mot fyrverkerier, nja...jag vill nog kunna skrämma bort häxorna till påsk...då krävs några raketer och lite smällande smile.gif

Men du har en god tanke vad gäller överförfriskade, givetvis bör inte alkoholpåverkade få använda raketer etc.
Anki på Öland
Skulle också gärna förbjuda rubbet för privatpersoner!
Anki
Reserv
CITAT (Pirum @ 02-01-2007, 11:12)
Smällare är ju förbjudna sedan några år, men, det har bara inneburit att folk istället köper andra saker som smäller. :/

Tycker det är en god idé att städer anordnar fyrverkerier, om det är det invånarna vill, men totalt förbud mot fyrverkerier, nja...jag vill nog kunna skrämma bort häxorna till påsk...då krävs några raketer och lite smällande smile.gif

Men du har en god tanke vad gäller överförfriskade, givetvis bör inte alkoholpåverkade få använda raketer etc.

Konstigt unsure.gif vi har nog inga häxor här uppe, för här smälls det bara på nyår och valborg. rolleyes.gif
Och visst borde inte överförfriskade få skjuta raketer, men så länge det är tillåtet för privatpersoner att köpa skiten så kan folk skicka ut sina telningar med en bunt raketer och senare på kvällen ragla ut och tända på några själv också.......med olyckor som följd i oturliga fall sad.gif
askar
EU vill göra fyrverkeripjäserna mer tillgängliga
Bara i Grekland och på Irland är det förbjudet för privatpersoner att handskas med fyrverkerier.

Läs här ... 12 år gamla barn kan komma att få köpa fyrverkerier
kristerh
CITAT (askar @ 02-01-2007, 11:26)
EU vill göra fyrverkeripjäserna mer tillgängliga
Bara i Grekland och på Irland är det förbjudet för privatpersoner att handskas med fyrverkerier.

Läs här ... 12 år gamla barn kan komma att få köpa fyrverkerier

hemska tanke ohmy.gif då kommer det att vara ett ständigt smällande, iofs så har det pangat o smällt sedan före jul, det borde snarare göras mer otillgängligt, och att smällare skulle vara förbjudet har jag inte märkt wink.gif
fast det finns säkert att köpa på nätet wink.gif
askar
Här har det också smällts en massa smällare... knappast att det märks
av något förbud.
Öht tycker jag att det i år har skjutits otroligt mycket mer raketer och smällare
än de senaste åren.
Pirum
Ja, många av de största pjäserna har ju samma kraft som handgranater, jag fattar inte att sådana fyrverkerier kan få säljas hur som helst. (Men jag menar alltså ändå att mindre saker ska få säljas, starkt reglerat osv)
LadyG
Varför de alls säljer raketer till folk som inte kan något om raketer övergår mitt förstånd. Man måste kanske inte vara utbildad pyrotekniker, men någon form av licens borde det faktiskt vara på eländet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon