Berith
CITAT (Berith @ 01-01-2007, 11:47)
CITAT (AnitaGg @ 01-01-2007, 11:32)
CITAT (Berith @ 01-01-2007, 11:29)
Hästar då?  :unsure:

Våra hästar blir helt panikslagna när det smäller och blixtar. Man vet ju aldrig när det börjar, ibland börjar folk skjuta långt innan tolvslaget. Då springer hästarna hysteriskt omkring i hagen, men när vi med viss möda fått in dom i stallet får dom ha lampan tänd och radion på som distraherar lite tills det lugnar ner sej efter nån halvtimma.

O, ja. Det finns massor av skräckslagna djur.
Harar, rådjur, älgar, rävar ......
Men denna tråden tänkte jag skulle handla om hundar och katter.
Fast iofs kanske det finns bra tips som kan användas även på hästar smile.gif

Ok. Sorry, gick på rubriken... rolleyes.gif

Bryter ut lite från en annan tråd (skulle gjort det redan i går men med sirap i servern fanns det ingen chans till det). rolleyes.gif

Med anledning av det Anita skrev ovan blev jag lite fundersam över vad som räknas som husdjur. Bara hundar och katter? unsure.gif Menar inte att jag tycker det är orättvist att mina hästar inte fick vara med biggrin.gif utan undrar bara vad ni andra menar är husdjur.

"Harar, rådjur, älgar, rävar" räknar jag som vilda djur, och (nästan) alla andra som finns i vår närhet räknar jag som husdjur. Hur gör ni? unsure.gif
AnitaO
CITAT (Berith @ 02-01-2007, 07:40)
Med anledning av det Anita skrev ovan blev jag lite fundersam över vad som räknas som husdjur. Bara hundar och katter? unsure.gif Menar inte att jag tycker det är orättvist att mina hästar inte fick vara med biggrin.gif utan undrar bara vad ni andra menar är husdjur.

"Harar, rådjur, älgar, rävar" räknar jag som vilda djur, och (nästan) alla andra som finns i vår närhet räknar jag som husdjur. Hur gör ni? unsure.gif

Det är nog lite olika hur man tolkar det gissar jag.
Jag personligen associerar "husdjur" med djur som bor i huset.
Kor, grisar o.s.v. ser jag som "boskap"
Leia
CITAT (AnitaGg @ 02-01-2007, 08:39)

Det gör nog jag med, fast även hästar känns som "husdjur" för mig. Skulle nog inte kalla hästar för boskap. unsure.gif

När jag tänker efter så tycker jag nog att "husdjur" är djur man har för "nöjes" skull (varken om de bor inne i ens hus eller inte) och "boskap" är djur man har för tex slakt/mjölkning osv. smile.gif
amaira
Instämmer med Berith. Husdjur är de djur som människan har domesticerat till tamdjur som vi håller av olika anledningar.

Så här står det om jag söker på "husdjur" i Svenska akademiens ordbok:

"BETYDELSE: djur som hålles i tamt tillstånd för att vara människan till tjänst l. sällskap, särsk. för att ss. dragare o. d. l. gm sina produkter l. ss. slaktdjur bereda ägaren ekonomisk vinst; "

husdjur
Berith
Jaa... eller joo... unsure.gif har fortsatt fundera på det här, och om man bra räknar djur som bor inomhus (antar att Anita menar tillsammans med ägaren) som husdjur hamnar en hel del djur i nån slags gråzon. Kaniner t.ex., och utekatter hamnar ju lite mittemellan. Och alla hundar som föds upp i kennlar, dom bor ju i hus visserligen men kanske inte i samma som uppfödaren.

Neej min uppfattning om husdjur får bli lite som Leia och amaria också säger. biggrin.gif
pejori
husdjur är sådanna du har för försörjningen och inte innomhus smile.gif
husdjuren du har inomhus är sällskapsdjur alltså felnamnade som husdjur wub.gif
hästar är husdjur...inte sällskapsdjur enling lag...men jag ser nog häst som både och..även om du inte har hästen inomhus. wub.gif
Leia
CITAT (pejori @ 02-01-2007, 09:36)
husdjuren du har inomhus är sällskapsdjur

Ja, där har vi det rätta namnet för djur som man har för nöjes skull! smile.gif
fruberglund
CITAT (Leia @ 02-01-2007, 08:47)

Det gör nog jag med, fast även hästar känns som "husdjur" för mig. Skulle nog inte kalla hästar för boskap. unsure.gif

När jag tänker efter så tycker jag nog att "husdjur" är djur man har för "nöjes" skull (varken om de bor inne i ens hus eller inte) och "boskap" är djur man har för tex slakt/mjölkning osv. smile.gif

Jomen vi som har grisar inomhus då...då kan det ju inte vara boskap wacko.gif För oss är de husdjur/sällskapsdjur eftersom vi håller dem som det och inte slaktboskap tongue.gif
AnitaO
CITAT (fruberglund @ 02-01-2007, 12:17)
CITAT (Leia @ 02-01-2007, 08:47)

Jomen vi som har grisar inomhus då...då kan det ju inte vara boskap wacko.gif För oss är de husdjur/sällskapsdjur eftersom vi håller dem som det och inte slaktboskap tongue.gif

Ja, såklart att dom är smile.gif wub.gif
Det är nog svårt det där med att definiera husdjur.
Inte alldeles självklart som synes.
pejori
enkelt smile.gif smile.gif
tar du in ett husdjur (boskap) i huset, och sätter på en rosa rosett och enbart gosar med den...är det ett sällskapsduj oavsett ras laugh.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 02-01-2007, 13:45)
tar du in ett husdjur (boskap) i huset, och sätter på en rosa rosett och enbart gosar med den...är det ett sällskapsduj oavsett ras laugh.gif

laugh.gif laugh.gif
Mia, zon 3
Ibland är gränsen luddig vad gäller sällskapsdjur/skadedjur också.... Jag älskar råttor som tamdjur - underbara personligheter och intelligenta! Men de som gnager elledningar bakom kylskåpet får gärna gå i fällan.....

Och nytta eller sällskap - det kan ju vara båda... Höns t.ex.

smile.gif
AnitaO
Pippi Långstrump hade ju både en häst och en apa i sitt hus.
Så det måste ju vara husdjur rolleyes.gif smile.gif
Leia
CITAT (pejori @ 02-01-2007, 13:45)

Så tycker jag med! smile.gif wub.gif
Blomstertanten
CITAT (AnitaGg @ 02-01-2007, 15:42)
Pippi Långstrump hade ju både en häst och en apa i sitt hus.
Så det måste ju vara husdjur rolleyes.gif smile.gif

Men dom had eju ingen rosa rosett ? unsure.gif

tongue.gif
Snöflinga
Människan är väl ett djur ... vad är då maken huh.gif Måste vara beroende på tillfället ... sällskaps - nytto - eller gosedjur wub.gif
Berith
Tydligen inte så lätt att veta vad som är vad, men det börjar klarna. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon