|
Gossen Ruda
02-01-2007, 08:09
Då var det dags för årets första förkylning. Har haft ont i huvudet av och till sen julafton. Igår var det nästan ok men idag börjar näsan rinna. Troligen har virusen utfört sitt onda värv i bakgrunden men inte vågat sig fram.  Nåja, det brukar gå snabbt över när det inte startar med ont i halsen. God fortsättning alla.
Det verkar vara många som blivit sjuka till nyår Min man är också jättedålig. God fortsättning och krya på dig
God fortsättning och krya på dig.
stennie
02-01-2007, 10:05
Vet hur du känner dig, i går morse vaknade jag med en rinnade näsa och feber... Hoppas du kryar på dig snart !
God fortsättning och krya på dig Gossen Ruda och alla andra som är sjuka.
God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet
CITAT (Reserv @ 02-01-2007, 10:11) God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet  Usch! Ja håll dig borta från det! (jag vet inte hur man gör för att hålla sig borta men man kan ju försöka!  ) /suddis.
Björken
02-01-2007, 15:24
CITAT (suddis @ 02-01-2007, 14:40) CITAT (Reserv @ 02-01-2007, 10:11) God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet  :( Usch! Ja håll dig borta från det! (jag vet inte hur man gör för att hålla sig borta men man kan ju försöka!  ) /suddis. 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns.
CITAT (Björken @ 02-01-2007, 15:24) 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns. Ska man ta detta varje morgon det första man gör? Tål magen det om man har känslig mage? Jag får t ex småont i magen om jag börjar dagen med kaffe.
Snöflinga
02-01-2007, 15:39
CITAT (faith @ 02-01-2007, 15:29) CITAT (Björken @ 02-01-2007, 15:24) 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns. Ska man ta detta varje morgon det första man gör? Tål magen det om man har känslig mage? Jag får t ex småont i magen om jag börjar dagen med kaffe. Undrar detsamma  Men av dessa två onda väljer jag hellre förkylningen än vinterkräket ... Krya på er som är sjuka ...
CITAT (Björken @ 02-01-2007, 15:24) CITAT (suddis @ 02-01-2007, 14:40) CITAT (Reserv @ 02-01-2007, 10:11) God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet  Usch! Ja håll dig borta från det! (jag vet inte hur man gör för att hålla sig borta men man kan ju försöka!  ) /suddis. 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns. Joo iofs, men magsjuka kan man göra så med....vinterkräksjukan brukar grassera ett par månader så jag tror inte man kan greja det så länge med vitpepparn. Annars så vet jag att det funkar om man tar det direkt man vet att man utsatts för smitta
Blomstertanten
02-01-2007, 15:49
CITAT (Björken @ 02-01-2007, 15:24) CITAT (suddis @ 02-01-2007, 14:40) CITAT (Reserv @ 02-01-2007, 10:11) God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet  Usch! Ja håll dig borta från det! (jag vet inte hur man gör för att hålla sig borta men man kan ju försöka!  ) /suddis. 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns. Svårt bara att få pepparkornen att ligga kvar.  Man kan ju inte ligga stilla så länge ! Vinterkräksjukan kan ju grassera i flera månader om det vill sej illa !
CITAT (Blomstertanten @ 02-01-2007, 15:49) CITAT (Björken @ 02-01-2007, 15:24) CITAT (suddis @ 02-01-2007, 14:40) CITAT (Reserv @ 02-01-2007, 10:11) God fortsättning och krya på dig säger jag med, som försöker undvika att få vinterkräksjuka som har kommit hit lagom till nyårsfirandet  Usch! Ja håll dig borta från det! (jag vet inte hur man gör för att hålla sig borta men man kan ju försöka!  ) /suddis. 10 vitpepparkorn på fastande mage så länge risken finns. Svårt bara att få pepparkornen att ligga kvar.  Man kan ju inte ligga stilla så länge ! Vinterkräksjukan kan ju grassera i flera månader om det vill sej illa !   använd naveln och tape då
anna_rispan
02-01-2007, 16:46
För att försöka klara sig undan vinterkräksjukan, gäller som för förkylningar o sånt. Tvätta händerna ofta o noga. Om nån i familjen får sjukan så måste man vara noga med hygien på toa också såklart. O se till handdukar inte blandas ihop kanske.
Men tvätta händerna är nog det enda man kan göra för att försöka skydda sig. Om man inte vill ha munskydd o handsprit med sig hela tiden då....
Jag hade vinterkräksjukan två gånger förra året så jag slipper gärna det nu på ett tag. Om det börjar gå runt på dagis är det ju svårt att slippa undan. vitpepparkorn brukar jag köra med annars.
Blomstertanten
02-01-2007, 17:00
Hörde någonstans att inte alla får vinterkräksjukan ! Minns inte riktigt var o hur det kom sej  Hade nått med gener eller nått sånt att göra
Dunderförkylt sedan förra veckan och det med fyra barnbarn på besök.Det två större barnen hjälpte mig med de små det gick bra.Jag mår bara dåligt på kvällen när jag är förkylt.Nu är alla hemma igen.Hellre förkylt än vintakräkan. Nu kan jag lägger mig när jag vill,men det går ja över tack och lov.
Gossen Ruda
02-01-2007, 18:33
Vet inte om det kroppens försvar, treon eller era önskningar men förkylningen tycks redan ha fått på nöten.  Jag kommer inte att sakna den. Beträffande vinterkräket så har jag aldrig drabbats. Vet inte om beror på mina gener eller på begränsat umgänge, framför allt kontaktavsaknad av barn och kollektivresenärer.
Blomstertanten
02-01-2007, 18:39
Nyårsaftonen tillbringade jag i sängen med en kudde över huvudet  Kan avslöja att allt smällande ekade ändå i mitt stackars huvud ! Skulle vara mycket tacksam om ni kunde önska bort mitt halsonda och min feber också ! Lite avundsjuk på Gossen Ruda
Gossen Ruda
02-01-2007, 19:15
Kan bara beklaga och önska god bättring. Jag vet hur det är, mina förkylningar brukar vara av 1-veckasmodellen. Beträffande vinterkräket och generna så tycks det stämma, det står lite mer i Corren som jag hittade vid googling.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2007, 18:33) Beträffande vinterkräket så har jag aldrig drabbats. Vet inte om beror på mina gener eller på begränsat umgänge, . tror det är gener har heller aldrig drabbats av den, trots nära samvaro med smittohärdar  önskar god bättring till alla som är däckade av någon orsak
Vinterkräksjukan har vi nog haft ett antal ggr... fast då hade den inget namn. Noggrann handhygien ska ju vara bästa skyddet...´ säger jag som påbörjat den tredje antibiotikakuren på drygt två månader pga svår förkylning och bihåleinflammation.
Blomstertanten
02-01-2007, 22:35
Jag har kanske bra gener vad gäller vinterkräksjukan (städar på ett dagis så jag borde vara utsatt) , hittills har jag klarat mej ! Men när det handlar om förkylningar så har jag nog inga vidare gener
Jag fick nästan aldrig magsjuka förut trots att jag jobbat på sjukhus under värsta magsjukeepidemierna, men sen jag fick barn har jag haft det flera gånger.
CITAT (Helen i Skåne @ 02-01-2007, 22:45) Med tanke på att det är ganska sällan om jag blir förkyld så ska jag inte klaga, har varit dålig i 7 veckor men det är nog lika många år sedan förra gången så jag får väl allt på en gång...  Handtvätt är bra och gud bevare oss för kräksjukan!!! Askar var rädd om dig!!! Annars; vi andra kan vila och lata oss och försöka härda ut, vi blir bra igen! :rolleyes: Nu ska jag snutta med katterna, be maken att massera ryggen och försöka få armarna att lugna ner sig, ha en skön kväll alla! :) Helen... jag måste fråga dig.... Varför har du sååå liten (nästan oläsbar för mig) text i dina inlägg? Jag har inställning på störst text både i forumet och övrigt.  Så här ser det ut på min skärm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|