Full version: 2007-års gnälltråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Alba
Jag återkommer till min fråga som jag inte sett svaret på.

Hur gör jag om jag villa skydda mina bilder så ingen kan använda dem ?
Rossi
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 14:14)
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 14:12)
Om jag läser tex  en trädgårdsbok.
Får jag använda mig av ett foto ur boken till ett inlägg om jag anger var  bilden kommer ifrån ?

Min uppfattning är att du får det så länge du inte förvanskar bilden eller hävdar att det är din egen.

Du måste ha tillstånd också från personen som har tagit fotot.
AnitaO
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 18:26)

Sorry, den har jag missat.
Är det på din hemsida du menar?
Alba
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:27)

Nej inte på hemsida.
Om jag tar ett foto som jag har i mitt album och använder det i ett inlägg. Om jag vill förhindra att någon tar bilden till sig - hur gör jag då ?
AnitaO
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 18:30)

Nej inte på hemsida.
Om jag tar ett foto som jag har i mitt album och använder det i ett inlägg. Om jag vill förhindra att någon tar bilden till sig - hur gör jag då ?

Det tror inte jag går här på odla.
Om du lägger ut bilder på nätet så kan du bara ha kontrollen om du själv äger sidan där dom ligger.
Reserv
För att få slut på allt jä**a gnäll från somliga så har jag raderat alla bilder ur mitt album, både egna och lånade, ska f*n inte sätta in en bild här i fortsättningen.
Alba
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:33)

Nej inte på hemsida.

Om du lägger ut bilder på nätet så kan du bara ha kontrollen om du själv äger sidan där dom ligger.

Jag menar när jag tömmer kameran till datorn till ett bildbehandlingsprogram.
Är det redan där man ev. kan spärra bilden ?
askar
CITAT (Reserv @ 06-01-2007, 18:36)
För att få slut på allt jä**a gnäll från somliga så har jag raderat alla bilder ur mitt album, både egna och lånade, ska f*n inte sätta in en bild här i fortsättningen.

?
AnitaO
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 18:39)
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:33)

Nej inte på hemsida.

Nej, inte mig veterligen.
Så fort du lägger ut en bild på nätet så är den offentlig.
AnitaO

Men det behöver du inte göra. sad.gif wub.gif wub.gif
Alba
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:55)
]
QUOTE]

Fritt för vem som helst att använda alltså.

Nu fattar jag ingenting.
malin72

fast det tycker somliga är tråkigt att du gjort och inte kommer att göra sad.gif wub.gif wub.gif
AnitaO
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 18:58)
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 18:55)

Fritt för vem som helst att använda alltså.

Nu fattar jag ingenting.

Fritt fram ... ?? Tja, det är väl det vi diskuterar.
Jag personligen har svårt att se att en bild på Internet på något sätt ska vara skyddad.
Man bör nog inte lägga ut sånt som man vill ha för sig själv.
Om nån sen använder dina bilder, så hänger det ju på att du ska upptäcka detta och säga ifrån om du tycker att dom används felaktigt.

Visst kan man polisanmäla och få det prövat, men ärligt talat är det ganska långsökt att en sån anmälan skulle leda någonstans.

Jag personligen har väl inget emot om någon skulle visa nån av mina bilder, men jag vill ju gärna att dom hänvisar till källan i så fall.
askar
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 18:11)
CITAT (AnitaGg @ 06-01-2007, 17:56)
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:13)
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 16:12)
CITAT (Berith @ 06-01-2007, 16:08)
Men jag är tydligen den enda som tycker så.  huh.gif

Ja, det verkar visst inte bättre än så.

Allvarligt?

Jag håller med dig delvis. Kul va? biggrin.gif
Nu är det ju inte uttalat vad du menar för bilder.
Men om man pratar om den typen av bilder som vi brukar ha i godnatt- och godmorgontrådarna t.ex. så är dom nästan uteslutande plockade från sidor som finns speciellt för att folk ska få ta olika bilder.
Dom heter ofta "Free gifs and animations" o.s.v.
Alltså följdaktligen inget "brott".

Däremot kan det vara aningen tveksamt när det gäller fotografier.
Där bör man vara mer försiktig med att ladda upp i sitt eget album, och fundera över varje bild om det är lämpligt eller inte.

Jag skulle nog bli sur om någon gick in på min hemsida och tog bilder som dom sen använde i andra sammanhang utan att hänvisa till källan.

Men om bilden kommer från t.ex. en turistbyrås hemsida och föreställer ett resmål eller vad som helst .... tja, då vet jag inte om jag personligen tycker att det är så allvarligt.

Jaa kul. biggrin.gif Tycker nog också att det är skillnad på bilder, många av dom som förekommer i en del trådar + signaturer är ju till för att delas fritt, precis som du säger.

Det jag reagerade på i morse (!) var ju att det gavs råd om att lägga bilder (oavsett ursprung och äganderätt?) först i sitt egna album och sen in i inläggen.

rolleyes.gif

Jo jag har ju talat om att jag sätter i eget album...så...?
"oavsett ursprung och äganderätt"... vet jag väl inte om jag sa.wink.gif

Men... jag tar inte bilder från någons album och sparar i mitt..
förutom då jag fått lov till det av albuminnehavaren. smile.gif

Ingen reaktion på att citaten vi tar och lägger i citattråden också är
coopywrightskyddade. rolleyes.gif
askar
CITAT (malin72 @ 06-01-2007, 19:03)

fast det tycker somliga är tråkigt att du gjort och inte kommer att göra sad.gif wub.gif wub.gif

Tycker jag också.
Har läst inläggen nu och förstår varför... men sad.gif
anna_rispan
Alba: du kankse kan använda dig av tipset som någon sagt här nånstans någon gång i dag...tror jag.
att du lägger in ditt namn i bilden. eventuellt med ett sånt där ©. då syns det ju att det är din bild. men det går ju fortfarande att kopiera den. om nån skulle få för sig det.
Alba
OK då vet jag.

Jag har stött på att en bild inte går kopiera men det kanske var på en hemsida. Jag minns inte.
Magdis
även om det är lagt in kopieringsskydd så går det att spara ner på datorn om man vill.
Alba
Ok - än så länge har jag inga bilder av värde men frågan dök upp när jag följde diskussionen om kopiering och rätt att använda bilder.
Jag tyckte att om någon är rädd om sina bilder så ska det gå att förhindra att den kopieras men så är det tydligen inte. Då vore ju frågan löst.
AnitaO
CITAT (Alba @ 06-01-2007, 19:47)
Ok - än så länge har jag inga bilder av värde men frågan dök upp när jag följde diskussionen om kopiering och rätt att använda bilder.
Jag tyckte att om någon är rädd om sina bilder så ska det gå att förhindra att den kopieras men så är det tydligen inte. Då vore ju frågan löst.

Jag personligen försöker att vara lite realist omkring detta.
Då slipper man bli besviken smile.gif

Jag kan aldrig helt och hållet skydda mig mot att någon skulle ladda ner nån av mina bilder.
Skulle jag lägga ner energi på att kolla runt på nätet och polisanmäla folk?
Nej, skulle inte tro det.
Särskilt inte eftersom Internet är globalt och det skulle bli extra långsökt att polisanmäla nån i Rawanda eller så rolleyes.gif

Därför väljer jag med omsorg vilka bilder jag lägger ut.
Som du säger .... bilder utan egentligt värde.
Dom andra har jag på lite hemligare ställen laugh.gif
anna_rispan
Nu kom jag på en sak som jag brukar tänka på när det gäller bilder.

Visst de finns på nätet o så. O det finns en risk att de kopieras. Om den som kopierar inte frågar så är det synd. Men om den kopierar så är det värre om den bilden skrivs ut o delas ut på stan. Känns det som.

Om jag får en bild på mailen. För att visa något fint. Då skriver jag inte ut den i flera ex. Utan jag tittar på datorn/mailen om jag vill se den igen. O skulle jag skriva ut den så är det inte för att sprida till alla jag känner.
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 07-01-2007, 09:48)
Nu kom jag på en sak som jag brukar tänka på när det gäller bilder.

Visst de finns på nätet o så. O det finns en risk att de kopieras. Om den som kopierar inte frågar så är det synd. Men om den kopierar så är det värre om den bilden skrivs ut o delas ut på stan. Känns det som.

Om jag får en bild på mailen. För att visa något fint. Då skriver jag inte ut den i flera ex. Utan jag tittar på datorn/mailen om jag vill se den igen. O skulle jag skriva ut den så är det inte för att sprida till alla jag känner.

Jo, det håller jag nog med om att det är skillnad.
Om jag länkar till en bild som redan ligger ute på nätet så har jag ju egentligen bara visat på att den finns där.
Det blir som att skjuta budbäraren ungefär laugh.gif

Men om jag däremot skriver ut/kopierar upp bilden och sprider den på stan.
Ja, det är en annan femma.
Magdis
Nu ska jag byta gnäll-ämne: Jag blir tokig av att aldrig få sova på nätterna!!!!
Inatt har jag varit vaken hela natten...övriga nätter på sista tiden har jag fått somna vid 5-7 åtminstone. Lilleman har bara skrikit och skrikit. sad.gif Maken jobbar hela dan, kommer bara hem en stund mellan 15-17 så jag dras med båda ungarna idag. Hoppas jag inte tar den ena och slår den andra med. sad.gif
Biggan_
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2007, 13:09)
Nu ska jag byta gnäll-ämne: Jag blir tokig av att aldrig få sova på nätterna!!!!
Inatt har jag varit vaken hela natten...övriga nätter på sista tiden har jag fått somna vid 5-7 åtminstone. Lilleman har bara skrikit och skrikit. sad.gif Maken jobbar hela dan, kommer bara hem en stund mellan 15-17 så jag dras med båda ungarna idag. Hoppas jag inte tar den ena och slår den andra med. sad.gif

Kanske dags för maken att ta ett par pappadagar så att du får vila ut och hämta lite nya krafter? wub.gif
Alba

Åh Magdis. Jag får nästan dåligt samvete. Sover som en stock.
Magdis
CITAT (Alba @ 07-01-2007, 14:49)
Inatt har jag varit vaken hela natten...övriga nätter på sista tiden har jag fått somna vid 5-7 åtminstone. Lilleman har bara skrikit och skrikit.  :( Maken jobbar hela dan, kommer bara hem en stund mellan 15-17 så jag dras med båda ungarna idag. Hoppas jag inte tar den ena och slår den andra med.  :(

Åh Magdis. Jag får nästan dåligt samvete. Sover som en stock.

Jag kommer säkert dit nån dag jag också! biggrin.gif
stina
Magdis: Lite rockring och kameralek så kanske det känns bättre??? wink.gif tongue.gif
Magdis
CITAT (stina @ 07-01-2007, 14:57)
Magdis: Lite rockring och kameralek så kanske det känns bättre??? wink.gif tongue.gif

Ja det livar ju upp lite iallafall...det skadar aldrig! biggrin.gif
stina
Nej prova du!!! tongue.gif
Fialotta

Åhhhh...vad jag känner med dig nu...hade jag bott nånstans nära dig hade jag kommit o avlöst dig så du fått sova ut....men har du ingen i din närhet som kan vara så bussig o ta över lite så du får sova....om du har det...var inte rädd för att be om hjälp...jag hade i alla fall blivit de om du frågat och jag hade fått det förtroendet...att vara småbarns förälder är långt ifrån en dans på rosor...man behöver avlastning helt klart för att orka mellan varven...skickar en kram wub.gif
Magdis
CITAT (maudan @ 07-01-2007, 15:23)
Inatt har jag varit vaken hela natten...övriga nätter på sista tiden har jag fått somna vid 5-7 åtminstone. Lilleman har bara skrikit och skrikit.  :( Maken jobbar hela dan, kommer bara hem en stund mellan 15-17 så jag dras med båda ungarna idag. Hoppas jag inte tar den ena och slår den andra med.  :(

Åhhhh...vad jag känner med dig nu...hade jag bott nånstans nära dig hade jag kommit o avlöst dig så du fått sova ut....men har du ingen i din närhet som kan vara så bussig o ta över lite så du får sova....om du har det...var inte rädd för att be om hjälp...jag hade i alla fall blivit de om du frågat och jag hade fått det förtroendet...att vara småbarns förälder är långt ifrån en dans på rosor...man behöver avlastning helt klart för att orka mellan varven...skickar en kram wub.gif

Vad snäll du är! wub.gif Vi har ingen i närheten som kan hjälpa till. Enda sättet är nog att göra som vi pratat om när maken skulle börja jobba igen efter julledigheten; att han går och lägger sig jättetidigt, samtidigt som Caroline, och får sova några timmar då och sen tar över senare på natten.
Fialotta
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2007, 15:28)
CITAT (maudan @ 07-01-2007, 15:23)
Inatt har jag varit vaken hela natten...övriga nätter på sista tiden har jag fått somna vid 5-7 åtminstone. Lilleman har bara skrikit och skrikit.  sad.gif Maken jobbar hela dan, kommer bara hem en stund mellan 15-17 så jag dras med båda ungarna idag. Hoppas jag inte tar den ena och slår den andra med.  sad.gif

Vad snäll du är! wub.gif Vi har ingen i närheten som kan hjälpa till. Enda sättet är nog att göra som vi pratat om när maken skulle börja jobba igen efter julledigheten; att han går och lägger sig jättetidigt, samtidigt som Caroline, och får sova några timmar då och sen tar över senare på natten.

Ja ingen dum ide under en tid så du får din sömn...synd att du inte har nån nära som kan ställa upp...nätverk under den här tiden är nästan ett måste för både dig o maken...ni blir trötta bägge två oftast...har varit där en gång...men vet oxå att det går över, men vem tänker så när man är mitt i den här tiden...liksom här o nu som gäller då..
AnitaO

Usch, jag vet hur jobbigt det är och hur vansinnigt trött man blir sad.gif
Min son var 1,5 år när jag fick sova en hel natt första gången.
Hoppas du kan få lite avlastning i alla fall så du inte blir fullständigt knäckt.
Eva i Skåne
Usch vad det låter jobbigt med dina nätter Magdis sad.gif Avundas dig inte unsure.gif
Jag funderar på hur det är för dig på dagarna. Sover lilleman mycket då? Ska inte Caroline börja på lekis eller nåt nu efter helgerna? Isåfall kan du kanske få ett par timmars vila på dagen ihopa med Elias?
Det är tufft att vara småbarnsförälder även om det är härligt också wub.gif
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 07-01-2007, 18:06)
Usch vad det låter jobbigt med dina nätter Magdis sad.gif Avundas dig inte unsure.gif
Jag funderar på hur det är för dig på dagarna. Sover lilleman mycket då? Ska inte Caroline börja på lekis eller nåt nu efter helgerna? Isåfall kan du kanske få ett par timmars vila på dagen ihopa med Elias?
Det är tufft att vara småbarnsförälder även om det är härligt också wub.gif

På tisdag börjar hon på dagis igen, tisdag-torsdag 5 tim per dag.
Lilleman sover alldeles för bra på dagarna så det är väl så att han vänt på dygnet. Han brukar iofs kunna sova en hel del på natten också men han vaknar så ofta så att jag aldrig hinner somna mellan gångerna. Sen har det varit extremt nu sista nätterna också, det måste vara nåt som är på tok eftersom han skriker så. Måste ha ont nånstans.
Eva i Skåne
Förresten så ska jag gnälla lite för egen del också unsure.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Nyslipade köksknivar.
Vill ni höra mer? wacko.gif

Skulle skära upp frallor i middags och vips så skar jag av en skiva av en fingerblomma unsure.gif Blodbad wacko.gif
Tryck och massor av plåster. Efter 4-5 timmar tyckte jag att jag ville byta mot ett vanligt plåster, men tji heller, kompressen hade förstås torkat fast och det blödde lika friskt igen. unsure.gif
Det är ju en bagatell, men fasen vad det kan göra ont OCH så handikappad jag känner mig nu när jag sitter här och ska skriva blink.gif Men skriva vill jag ju inte avstå ifrån sleep.gif Så länge minst en finger är frisk så... smile.gif
Snöflinga
Ajajajaj unsure.gif
AnitaO
Aj, aj Eva sad.gif
Man ska vara försiktig med nyslipade knivar
askar

Usch vad jobbigt... hoppas att det vänder snart och han kommer att
sova bättre på nätterna.
Kan inte maken jobba halvtid ett tag under den jobbigaste tiden?
Men det kanske är svårt i hans yrke.
Skickar "orka"kramar. wub.gif

Vet hur det kan vara eftersom dotterns tvillingar hade kolik ett bra tag.
Tvååriga storasyster väcktes också av deras skrik, så de fick turas om att sova.
Svärson har jobbat halvtid till december och nu har de sedan länge
sovit nästan hela nätter.
askar
Men Eva... var det inte brödet du skulle skära i. ohmy.gif

jag föredrar icke nyslipade tongue.gif
Kathy
Nu måste jag få gnälla av mig lite......

Jag fick avbryta träningspasset idag....det hade varit ett medelpass innan intensivpasset jag hade bokat in mig på och det var nedrans hög luftfuktighet inne vid bassängen (efter medelpasset), andningen sa helt enkelt stopp. Hade jag fortsatt så hade astmaanfallet varit ett faktum. sad.gif Usch vad jag mådde dåligt...det tog någon timma innan jag var mig själv igen. sad.gif sad.gif
Gillan
CITAT (Scrollan @ 08-01-2007, 15:14)
Nu måste jag få gnälla av mig lite......

Jag fick avbryta träningspasset idag....det hade varit ett medelpass innan intensivpasset jag hade bokat in mig på och det var nedrans hög luftfuktighet inne vid bassängen (efter medelpasset), andningen sa helt enkelt stopp. Hade jag fortsatt så hade astmaanfallet varit ett faktum. sad.gif Usch vad jag mådde dåligt...det tog någon timma innan jag var mig själv igen. sad.gif sad.gif

Fy för den lede. Tur det inte bröt ut i alla fall huh.gif
Nästa gång får du avstå då? Eller? Med just den luftfuktigheten menar jag alltså? Stackare wub.gif
Kathy
CITAT (Evgeni @ 08-01-2007, 15:23)
Nästa gång får du avstå då? Eller? Med just den luftfuktigheten menar jag alltså? Stackare wub.gif

Nja...när jag började min träning för några år sen så var det nära flera gånger men vartefter konditionen ökade och vikten minskade, så kom det mer sällan.
Kan ju varit ovanligt många deltagare på passet innan, kan ha varit en förkylning som ligger i botten........vet inte riktigt.
Nu bokade jag om mina kommande pass, så att det inte varit ett träningspass innan, för att inte råka ut för samma sak igen.
Det sägs ju att luftfuktighet är bra om man har astma......men för mig är det definitivt inte bra.
Magdis
Nu när gnäll-tråden kommit ända hit upp ska jag passa på att gnälla på mig själv! biggrin.gif Jag hittar alla möjliga anledningar att göra nåt annat än att göra det jag borde, nämligen städa! rolleyes.gif
Gillan
CITAT (Scrollan @ 08-01-2007, 15:27)
CITAT (Evgeni @ 08-01-2007, 15:23)

Nja...när jag började min träning för några år sen så var det nära flera gånger men vartefter konditionen ökade och vikten minskade, så kom det mer sällan.
Kan ju varit ovanligt många deltagare på passet innan, kan ha varit en förkylning som ligger i botten........vet inte riktigt.
Nu bokade jag om mina kommande pass, så att det inte varit ett träningspass innan, för att inte råka ut för samma sak igen.
Det sägs ju att luftfuktighet är bra om man har astma......men för mig är det definitivt inte bra.

Alltid bra med extra gardering wub.gif smile.gif
Gillan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-01-2007, 15:29)
Nu när gnäll-tråden kommit ända hit upp ska jag passa på att gnälla på mig själv! biggrin.gif Jag hittar alla möjliga anledningar att göra nåt annat än att göra det jag borde, nämligen städa! rolleyes.gif

Hör du magdis! Tycker inte du att du har all anledning att lägga den där städningen på hyllan ett tag och bara tänka på att må bra och samla krafter wub.gif . Städningen är det ingen som tar ifrån dig wub.gif smile.gif

Energin däremot, den behöver du till att orka med de små wub.gif wub.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 08-01-2007, 15:33)
Städningen är det ingen som tar ifrån dig wub.gif smile.gif

Alltid nåt att glädjas åt! laugh.gif
Men det ser så grääääsligt ut här att jag pinas! wub.gif
Gillan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-01-2007, 15:40)
Städningen är det ingen som tar ifrån dig wub.gif  :)

Förstår den känslan mycket väl. Men du har låtit så sliten och trött på sista tiden så jag tyckte du kunde få " bara vara " ett tag också wub.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 08-01-2007, 15:45)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 08-01-2007, 15:40)
Städningen är det ingen som tar ifrån dig wub.gif  smile.gif

Förstår den känslan mycket väl. Men du har låtit så sliten och trött på sista tiden så jag tyckte du kunde få " bara vara " ett tag också wub.gif

Då skulle du ha sett hur jag ser ut! rolleyes.gif I hurves när I ser mä i spägeln! laugh.gif
Rossi
Jag har precis köpt ett nytt hänglås till omklädningsskåpet på gymmet. Ett kombinationslås för att slippa behöva förvara nyckeln någonstans när jag tränar. Av misstag hemma igår så ställde jag om koden och låste och hade alltså ingen aning om vilken kod jag skulle knappa in för att öppna det .... Ett splitter nytt lås utan att ha någon användning för det ... mad.gif

Men min man som är analytisk sa att "det finns ju bara 1000 olika kombinationer - du får prova dig fram systematiskt". Pah, icke sa nicke. Jag som är så himla otålig!!!! Så han gjorde det och på en kvart hade han knäckt koden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon