Jag tycker att i stort sett alla bönor är lätta. För de flesta bönor gäller dock att man väntar tills jordtemperaturen är runt +15C sår man för tidigt ruttnar fröerna. Bondbönor kan man dock så tidigare än de flesta andra bönor.
Bönfrön håller i många år så man kan köpa flera sorter och så lite ur vardera påse.
Själv gillar jag störbönor för jag har ont om plats och dessa kan jag odla på höjden, ofta har de dock någåt längre utvecklingstid. Störbönor behöver något att klättra på.
Störbönesorter som jag gillar
Neckargold, god vaxböna som brukar funka varje år oavsett väderlek, säljs av många fröfirmor.
Violet podded stringless, purpurböna mycket god blir som de andra purpurbänorna gröna vid kokning. Har även odlat Cosse Violette och den är också god.

Blomsterböna/rosenböna Kelvedon stringless, mycket fina blommor och baljorna är goda, jag brukar strimla dem innan jag tillagar annars tycker jag ytan på baljorna är lite sträv om man tillagar dem hela.

Något tidigare är ofta buskbönorna och de behöver inget att klättra på.
Vaxbönan Roquenqourt är ganska tidig och god

Purpurbönan Purpiat odlade jag också i somras den funkade också bra den ska även vara tålig för dpligt väder och kylig jord den var också god och gav ganska stor skörd.
På denna sida kan du hitta en del info om de flesta grönsaker