åsali
Hej!

Funderar på att odla bönor i år, men funderar på vilka som är bra för en nybörjare som jag?
Annat som är bra att tänka på vid bönodling?

Tacksam för all info!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker att i stort sett alla bönor är lätta. För de flesta bönor gäller dock att man väntar tills jordtemperaturen är runt +15C sår man för tidigt ruttnar fröerna. Bondbönor kan man dock så tidigare än de flesta andra bönor.

Bönfrön håller i många år så man kan köpa flera sorter och så lite ur vardera påse.

Själv gillar jag störbönor för jag har ont om plats och dessa kan jag odla på höjden, ofta har de dock någåt längre utvecklingstid. Störbönor behöver något att klättra på.

Störbönesorter som jag gillar

Neckargold, god vaxböna som brukar funka varje år oavsett väderlek, säljs av många fröfirmor.

Violet podded stringless, purpurböna mycket god blir som de andra purpurbänorna gröna vid kokning. Har även odlat Cosse Violette och den är också god.

Blomsterböna/rosenböna Kelvedon stringless, mycket fina blommor och baljorna är goda, jag brukar strimla dem innan jag tillagar annars tycker jag ytan på baljorna är lite sträv om man tillagar dem hela.

Något tidigare är ofta buskbönorna och de behöver inget att klättra på.

Vaxbönan Roquenqourt är ganska tidig och god

Purpurbönan Purpiat odlade jag också i somras den funkade också bra den ska även vara tålig för dpligt väder och kylig jord den var också god och gav ganska stor skörd.

På denna sida kan du hitta en del info om de flesta grönsaker
Jonas70
Bönor kan man väl i stort sett inte misslyckas med rolleyes.gif
Så bara inte för tidigt, utan vänta tills i maj (i alla fall här i skåne)

Tycker mig se på bilden att du odlar bönor i växthus, stämmer det? Hur fungerar det? Någon speciell sort som du testat fungerar speciellt bra?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar inte bönor i växthus. Jag odlar bönorna längs ena sidan på uterummet och i slutet av sommaren är fönstren helt igenväxta på den sidan.

Såhär ser det ut i början av sommaren.

emmapemma
Är också nybörjare på bönor, och tänkte odla några sorter iår, bl.a. sorter av bondböna (de ser sååå goda ut!).

Jag undrar, vinner man något på att förgro bönor?

Jag hade purpurbönor i en kruka för ett par år sedan, och när jag för ett par dagar sedan gick igenom trädgårdsbilder såg jag denna kruka igen, och den hade jättevackra blad, prunkande grön! Däremot tyckte jag nog att skörden var lite sisådär.

Vad gör man för att få stora skördar på sina plantor? Sätter plantan mer baljor om man plockar regelbundet, eller?

/Emma
Åsa, mälardalen zon 2
en 2-3v innan utplantering kan man förkultivera bönor så man kan ju få en något snabbare start (OBS! Bönor vill inte ha en jordtemp under +15 så plantera inte ut för tidigt).

Ska man odla i kruka gäller det att det är en stor kruka. Och ja man måste plocka bort alla skördeklara bönor då bildas det nya blommor och baljor.

Själv tycker jag att det är bra att blanda sorter både höga och låga de mognar vid olika tidpunkter så då får man en längre skördetid ex. en del av buskbönorna är snabba att sätta baljor, när de plantorna är på nedgång så har många av störbönorna massor av baljor.
Christa
Provider är min favorit. Den är god och ger stor skörd och är inte så kinkig. Jag provade störbönor i zon 4 en gång men det hann aldrig bli några färdiga bönor på dem. Skall man försöka med störbönor i zon 4 bör man nog förkultivera dem och sedan plantera dem mot någon varm vägg. Det var visserligen en ganska dålig sommar när jag försökte men jag fick som sagt inte en enda bönbalja.

Under senare år har jag börjat förkultivera även låga sorter. Eftersom de skall ha ett ganska stort avstånd mellan plantorna så blir det antingen många att gallra bort eller luckor om man så direkt på växtplatsen. Har också ofta varit med om att det bara blir en stjälk och inget mer. Som små pinnar som står där i jorden. Misstänker att det är småsniglar som äter upp de första bladen precis när de kommer. Detta slipper man också om man förkultiverar. Jag satte krukorna inne till plantorna började komma upp och sedan i en liten drivbänk. Jag hade 4-5 i varje kruka och de var ganska stora när de äntligen blev planterade men de hade kraftiga rötter och var lätta att få isär så det funkade ändå.
Jonas70
CITAT (emmapemma @ 21-01-2007, 08:58)
Är också nybörjare på bönor, och tänkte odla några sorter iår, bl.a. sorter av bondböna (de ser sååå goda ut!).

Jag undrar, vinner man något på att förgro bönor?

Jag hade purpurbönor i en kruka för ett par år sedan, och när jag för ett par dagar sedan gick igenom trädgårdsbilder såg jag denna kruka igen, och den hade jättevackra blad, prunkande grön! Däremot tyckte jag nog att skörden var lite sisådär.

Vad gör man för att få stora skördar på sina plantor? Sätter plantan mer baljor om man plockar regelbundet, eller?

/Emma

Jag tycker inte att man vinner mycket på att förgro bönor. De har väldigt bra grobarhet, och de flesta brukar gro. Själv så tycker jag det är mest jobb att förkultivea bönor eftersom det går i stort set lika bra att direksåpå plats.
Eva 33c
Jag brukar alltid ha några störbönor i växthuset, inte i krukor utan i jordbädd. Här i zon 5 kan det annars vara svårt att hinna få bra skörd på dem men i växthuset förlängs säsongen precis med det som behövs. Tycker också att de brukar bli väldigt fina där, kanske för att vattningen är så jämn. Sedan tar de ju inte mycket plats från annan odling, ett snöre bara så växer dom upp i taket (och ut genom fönstren...) Jag brukas så dem i krukor först eftersom det tar ett tag innan jorden i växthuset blivit så varm som bönorna vill ha.

Låga bönor sår jag direkt på landet i början av juni, men jag täcker över dem med odlingsväv tills de kommit igång. Jag har nämligen flera gånger fått de nygrodda bönorna uppdragna av fåglar. Kanske tror de att det är en fet grön mask de ser rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon