Full version: Fröså krukväxt
Magdis
Har ni tips på nån fin grön krukväxt som är lätt att dra upp från frö? Jag skulle vilja testa, och så är jag SÅ less på våra fula krukväxter.
Är det knepigt med t.ex yucca eller ficus?
Fenja
Impecta här fröer till flera, blyblomma är båda vacker och lätt att dra upp. Pelargoner av olika slag går ofta bra om du blötlägger fröerna ett dygn innan sådd. Passionsblomma har jag också god erfarenhet av.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Hängsparris och Cyperus involucratus har jag sått en gång i tiden och de var lätta, tyvärr så hör de till växterna som inte såg vidare bra ut under vintern speciellt hängsparrisen skräpade ganska mycket.
Magdis
Tack för tipsen, ska kolla upp dessa sorter. smile.gif
Lars-Olof Arvids
Till våren får jag säkert blommor och frön på mina Pelargonium inodorum, en vildpelargon med runda, ljusgröna blad och små rosa blommor. Hör gärna av dig då om du är intresserad! smile.gif

Olle
Magdis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-01-2007, 09:08)
Till våren får jag säkert blommor och frön på mina Pelargonium inodorum, en vildpelargon med runda, ljusgröna blad och små rosa blommor. Hör gärna av dig då om du är intresserad! smile.gif

Olle

Vad snällt, de låter fina! smile.gif Jag får försöka komma ihåg det då...när är det vår hos dig då?
Rossi
Kaktusar + bladkaktusar är lätta att dra upp från frön. Jag har även dragit upp Clivia från frö.
Magdis
Nu blev det så att jag beställde frö till Passiflora, blandade suckulenter och Benjaminfikus. så blev det några perenner och ett-åringar också förstås. biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-01-2007, 19:31)
Vad snällt, de låter fina! smile.gif Jag får försöka komma ihåg det då...när är det vår hos dig då?

Ja, just nu är det svårt att veta vad vi har för årstid! laugh.gif Det är 7-8 plusgrader, sol och regn om vartannat och krokusarna kommer med små blad. Men det dröjer nog ett par månader innan jag har några pelargonfrön åt dig. Mina sista sedan i höstas sådde jag själv härom dagen.

Olle
KURT
Kameuforbia tillhör det allra mest lättsådda krukväxterna.
Magdis
CITAT (KURT @ 05-01-2007, 09:40)
Kameuforbia tillhör det allra mest lättsådda krukväxterna.

Aha! Jag googlade på den och såg att såna har vi visst hemma smile.gif Hade ingen aning om vad de hette.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon