Full version: Stubbfräsning
Eva Swahn
Med anledning av att jag måste ta ställning till vad jag ska göra med mina tjugo år gamla oxbärshäckar, som jag inte vill ha, föreslog Cilla att jag kunde klippa ner dem helt och sen fräsa bort stubben.

Nu undrar en novis:

Är det svårt?
Jättejobbigt?
Farligt?
Ser man ut som en panerad wienerschnitzel efteråt?
Hur gör man?
Dyrt att hyra stubbfräs?

Nån som har erfarenhet?
Almdalen
Vanligast är nog att man hyr någon som har stubbfräs, vanligt pris för ett träd är ca 500:-, kanske går det att få rabatt om man har flera. Vet att det skall gå att hyra enbart själva stubbfräsen, men vet tyvärr inte var, prova gula sidorna.
unsure.gif
Cilla
Lätt som en plätt Eva ;-). Oxhäckbären har väl inte så kraftiga stammar heller. Här tar stubbfräskillarna ca 200-250:- i timmen för jobbet - och du hade 17 plantor... Borde inte ta mer än ett par, tre timmar om ens det.

Hyra maskin kan man göra på Hyresvaruhuset i Stockholm, hos dig borde finnas motsvarande. Då är det några hundra för en helg som gäller. Kontakta hyressnubbarna och fråga vilken fräs som är enklast för amatören.

En annan variant är att yxa sig ned genom stubbarna. Det som gäller är att dels få ned stubben så att den inte sticker upp, och sedan att rötterna inte har förbindelse via stubben. Klart jobbigt, men bra om man behöver avreagera sig. Yxa med långt skaft och bryne för uppslipning behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon