Någon som kan berätta i allmänna ordalag? Rötterna, t.ex., hur reagerar de på denna vinters konstiga beteende? Jag har försökt ha en väldränerad jord i rabatterna, med inslag av grus hos växter som är lite känsligare för väta t.ex. Tips?
Alexander-VG-zon3
02-01-2007, 22:37
växterna som sover mår inte dåligt på det . för dom är det en försenad vinter .
dom växter som börjar skjuta nya skott blir skadade om det slår om snabbt till vinter vilket jag tror det gör . sen nordiska växter som träd och buskar dom går efter ljuset vilket gör att dom vaknar när ljuset är starkt sen icke nordiska växter vaknar av temperaturen vilket gör att dom blir lurade .
sen perenner vet jag inte hur dom gör om dom sover än och väntar tills jorden har rätt temp eller om dom går efter en inre klocka . men överlever gör dom skulle jag tro . det är ju som med vår vanliga hosta den kan växa i norra florida och en sån vinter har vi nästan redan haft och har . och jag är säker på att vintern kommer det blir inte vår nu utan vinter kommer, mars räknas ju som en vinter månad då kan man tänka sig varför det än kan vara höst nu och en mild sådan
e_sedell
02-01-2007, 22:41
Rent generellt är det nog ingen fara.
Däremot ökar risken för mögelangrepp och för att växterna ska skjuta skott för tidigt.
kerstin z5-6
03-01-2007, 13:18
Då är jag mer orolig för det vedartade tex rosorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.