Full version: Hur giftiga är de?
Maria_z5
Hej!

När vi pratar om Stormhatt, spikklubba och alla våra andra giftiga skönheter, hur giftiga är de egentligen?

Kan ett blad ta kål på min ettårige som eller måsta han sätta i sig hela rubbet?

/Maria unsure.gif
Piccante
CITAT (Maria_z5 @ 02-01-2007, 22:36)
Hej!

När vi pratar om Stormhatt, spikklubba och alla våra andra giftiga skönheter, hur giftiga är de egentligen?

Kan ett blad ta kål på min ettårige som eller måsta han sätta i sig hela rubbet?  

/Maria unsure.gif

Många gånger är giftigheten överdriven. Man säger att växter är giftiga men ser inte till faktorer som att man måste äta väldigt mycket för att få i sig dödlig dos eller att växten kan smaka så illa att det inte är möjligt att äta så mycket.

Men, när det gäller dina exemplar så är de bland de giftigare. I boken Örtmedicin och växtmagi står följande:

Spikklubba; giftig dos och förgiftningssymptom: en 2 årig flicka dog efter att ha ätit 16 frön. Men barn har också överlevt efter att ha ätit betydligt fler frön. 100- 125 frön leder utan behandling till döden inom 3 timmar för ett barn, inom 4-8 timmar för en vuxen.

Stormhatt: Barn har blivit förgiftade genom att de ätit eller sugit på växten. Om man är i kontakt med bladen en längre stund får man förgiftningssymptom. Dödsfall har inträffat efter förtäring av 2-4 gram av jordstammen...
Maria_z5
Hugaligen!!!!

Veti fasen om jag vågar ha dem i rabatten. sad.gif

/Maria
askar
Nämen... Hur många barn tror du, har blivit förgiftade av växter i trädgården?
Giftinformationscentralen.Mig veterligen så har ingen blivit allvarligt sjuk av någon växt i våra trädgårdar.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det har inte funnits några svenska fall i modern tid ifall man utesluter de tonåringar som förtärt växter med flit efter att ha hittat saker på Internet om hur man drogar sig med växter. Varken stormhatt eller spikklubba har något som lockar till förtäring.

Det är betydligt farligare att ha hushållskemikalier hemma ex. runt 200barn skadas varje år i Sverige av att ha förtärt tändvätska vissa år dör t.o.m något/några barn av detta.
kerstin z5-6
Du kan ha vad du vill , och att barn skulle
gräva upp
suga och tugga på den ofantligt bittra jordstammen hos stormhatten är helt osannorlikt
Dessutom bör man ha ögonen på 1 åringar hur som haver ..
Akta maskindiskmedlet i stället som sagt
Lady Hamilton
Jag tycker också att du skall odla de växter du själv vill ha. Men gör även en liten rabatt eller kruka till barn(et)(en) där de får ha någor ätligt eller helt ofarligt och som bara de får bestämma över
Gossen Ruda
Jag passar på att fråga hur det är med besksötan som tycks vara på spridning i mina trakter. Bären kan ju locka till förtäring. Enligt Bärboken så finns det uppgifter om att ett barn avlidit efter 10 bär. Samtidigt så brukar förtäring ge upphov till kräkningar så hur är förgiftningsrisken?
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2007, 11:19)
Jag passar på att fråga hur det är med besksötan som tycks vara på spridning i mina trakter. Bären kan ju locka till förtäring. Enligt Bärboken så finns det uppgifter om att ett barn avlidit efter 10 bär. Samtidigt så brukar förtäring ge upphov till kräkningar så hur är förgiftningsrisken?

Förgiftningar hos vuxna av besksöta är mycket ovanligt och förmodligen krävs det mer än tio bär för att en vuxen ska bli dålig. Jag har själv provsmakat den en gång och det var ingen större smakupplevelse för den är verkligen besk.
Med tanke på att den smakar så illa så skulle ingen normal människa tvinga i sig 10 bär.
Gossen Ruda
Vem har påstått att barn är normala? tongue.gif rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2007, 16:13)
Vem har påstått att barn är normala?  :P  :rolleyes:

biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif

Inte jag i alla fall !!!! tongue.gif
Maria_z5
Tack för alla fina svar!

Lillkillen wub.gif ska få sin egna rabatt/kruka att leka med och han kommer få lära sig att mammas rabatter är USCH!
För den delen så kommer han inte vara obevakad i trädgården i alla fall!

Maskindiskmedlet är säkrat tillsammans med alla andra hushållskemikalier redan. wink.gif

/Maria smile.gif
thomaswahlqvist
Åhh, nej inte igen..................
hur skall vi göra för att dämpa giftskräcken???
Märkligt att den här skräcken är så utbredd, kan det vara ordet "GIFT" som är så laddat.

Annat att vara betydligt räddare för.
Bromerade flamskyddsmedel
Konserveringsmedel
Färgämnen i mat
Aromämnen, konsistensgivare i mat
Konservburkar med bly
Akrylamid
Mjukgörare i plaster
Sol
Getingar
Fästingar
Åka bil
Cykla
eller varför inte RADON, när mätte ni senast era halter??
Maria_z5
Hej Thomas!

Jag håller helt med dig i detta.
Orsaken till min fråga var att en väns mamma frågade vad jag ska sätta i rabatterna i år och att hon lyckades skrämma upp min man så till den milda grad att han kräver staket runt rabatterna.
Vad göra, jo, information!!
Som kuriosa kan jag tala om att han älskar getingar och att vi alltid har minst ett getingbo på tomten!? blink.gif

Jag har inte lyckats få min man lugnare men jag kommer i alla fall att plantera mina älsklingar.

Sedan måste man ju se till allt annat precis som du säger för det finns betydligt farligare saker runt omkring.

Den här rädslan kommer alltid återkomma till dess att vi har lärt oss att skilja på sakerna för att ge dem dess rätta proportioner och det lär dröja.

/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon