Åsa E
Alltså, jag är verkligen helt oerfaren när det gäller kallgroende fröer. Försökte med akleja i kylskåpet förra året och det kom inte upp något alls mad.gif . Nu vill jag ha hjälp av er såexperter för bättre resultat i år smile.gif .

Jag bor i Mölndal - känt för översvämningar - och här har vi ingen snö. Vädret brukar vara ostadigt på vintern, regn och snö och barmark om vartannat. Går det att ställa frösådder ute i ett sånt klimat? Här är lite mer specifika frågor:

* Behöver sålådorna isoleras mot kylan på något sätt, snö är ju inte att räkna med?

* Är det risk för att katter och fåglar krafsar runt i sådderna? Jag brukar så i genomskinliga lådor med lock från fruktdisken så det finns ju lite skydd.

* Är det bra att ställa sådderna på en altan med tak där det är relativt mörkt?

* Om man planterar i fuktig såjord, behöver man vattna något mer sedan innan det har grott?

* Vattnar man överhuvud taget om det är frost ute?

* När det gror, ska man flytta sådderna till en ljus plats? Men fortfarande utomhus väl?

* När man ska skola om plantorna, kan man stå inne och göra det och sedan ta ut dem genast? Eller måste man stå ute och göra detta för att plantorna inte ska få en temperaturchock?

Ja ni ser... Det är inte lätt alla gånger! rolleyes.gif
Sen tar jag gärna emot detaljerade tips om hur man gör när man gror i kylskåp också.
fruberglund
Jag hänger på den här frågan för jag vill ha svar på samma saker (igen, är såååå osäker) biggrin.gif

Undrar också det här

*Kan jag ställa in dem i kylskåpet först och sen ställa ut dem när det blir tillräckligt kallt ute? Det blir ju liksom aldrig nån kyla här och jag vill så NU!
Jonas70
Vad är det du tänkte så?
Alla frön hanteras ju inte på ett och samma sätt, och av den anledningen är det ju helt omöjligt att svara på dina frågor. Det enda jag kan säga är ju att beroende på vad du ska så så kan man svara ja eller nej på i stort sett alla dina frågor. Det som är rätt för en viss sort är ju helt fel för en annan.
Fenja
* Behöver sålådorna isoleras mot kylan på något sätt, snö är ju inte att räkna med?
Nej, det är meningen att sådden ska frysa/kylas, vissa frön behöver vinterkyla innan de vaknar och gror liksom.

* Är det risk för att katter och fåglar krafsar runt i sådderna?
Jag brukar så i genomskinliga lådor med lock från fruktdisken så det finns ju lite skydd. Jag använder fiberduk, det optimala är att täcka sådderna med snö som sedan tinar långsamt och väcker fröerna. Jag bor utanför Borås och vi har ingen snö här heller... så jag kommer att vänta med sådderna ett tag till och se om vintern kommer i februari som i fjol...

Risken är att de torkar ut, men passar du dem så kan det funka. Så fort det gror något måste du ta ut dem i ljuset. Jag ställer dem ute utan tak.

* Om man planterar i fuktig såjord, behöver man vattna något mer sedan innan det har grott?
Ja, m det torkar ut, då får titta till dem.

Nej, inte förrän jorden tinat och börjar torka upp...

* När det gror, ska man flytta sådderna till en ljus plats? Men fortfarande utomhus väl?
Ja, därför tycker jag att det enklaste är att ställa dem i ljus direkt!

* När man ska skola om plantorna, kan man stå inne och göra det och sedan ta ut dem genast? Eller måste man stå ute och göra detta för att plantorna inte ska få en temperaturchock?
Jag tar in dem och skolar om, men ofta är inte det aktuellt förrän en bit in på våren och då är temperaturskillnade marginell.

Dessa är mycket generella svar och andra tillvägagångssätt kan gälla speciella sorter. Men de flesta perenner gör då som jag svarat med.

Använder du kylskåp så sår du, vattnar lätt och ställer in i kylen efter 3-7 dagar (det brukar stå i såråden på påsen), låt stå där i 4-8 veckor, ta ut och se om det gror annars kan du ställa in sådden för en ny kylperiod. Täck sådden med plast med luftningshål när du tar ut den för groning. Lufta den utan plast en stund varje dag så att det inte möglar.

Mvh
Fenja
kerstin z5-6

nej man vill ju ha en tempsvängning mellan +4 och minus 4 ungefär-detta i avsikt att få de sk groningshämmarna som naturligt finns i fröet att försvinna -så de kan gro ! -det är väl vad som bjuds i temp , i GBG nu och senare i vinter ..men de ska stå skuggigt -fa i vår och skyddat .Gäller alla kallgroende frö , för det mesta tar varmgroende frö ingen skada av kylan heller

* Är det risk för att katter och fåglar krafsar runt i sådderna? Jag brukar så i genomskinliga lådor med lock från fruktdisken så det finns ju lite skydd.

Ja , det är vanligt -vanlig fiberduk skyddar bra , väl spänd runt sådderna -mildrar häftiga tempsväng , hindrar fåglar o annat otyg , plastlock är ok om du gör hål i dem -annars kan sådderna ruttna .

Ja det går fint i alla fall tills de grott i vår, sen bör de ha lite ljusare plats

Det får man kolla -generellt med fiberduk eller luftig öppen plastpåse med hål i runt sådderna -behöver man sällan vattna före mars april

Om sålådans ytjord är frusen vattnar man inget

Ja , men betänk att den ska vara ljus inte i het solvägg -har man fiberduk på skyddas de bättre -tills de vuxit på sig lite

Vilket som , men jag skolar ute -finns inget härligare än att höra talgoxens frierier i mars , och samtidigt ha händerna i jorden smile.gif
De kommer ju att gro först i vår -så varför kladda med jorden inne ??
Så här brukar det se ut i april när jag skolar om ute i vårsolen

Jag får förstås ta in mina i växthus efter skolning jag ..

Till påsk 06 såg det ut såhär
Åsa E
Tack för era uttömmande svar! biggrin.gif

Nu tror jag att jag kan våga mig på detta med utomhussådd. Och så kanske det blir något i kylskåpet också. Jag har inte köpt några frön än, men nu ska jag inte låta kallgroendet hindra mig. Hoppas odla kommer med roliga fröerbjudanden snart. Längtar...
Kerstin, det ser härligt ut med växthuset, solen och snön.

Temperatur mellan +4 och -4, ja det stämmer ju för det mesta, men det kan slå till och bli perioder med -10 grader också. Eller -20, som det var 1987. Sånt är vi inte vana vid här, huga! Är det fortfarande OK utan snö eller annan isolering?
kerstin z5-6
Enstaka nätter ja, man kan slänga på en gammal matta i värsta fall , om det blir långvarigt , för det mesta är det inte lika kallt nere i lådorna som i luften .
Även om det står 3-7 dagar innan kyla efter sådd, låt sådderna stå 24 tim , inte mer -risken är, att EN gror -och vad gör man med den .. de andra vill ha kyla o väntar .. bätrre vara lite snabbare med att kyla dem -så de flesta gror samtidigt smile.gif

OCH JA Berglund kan börja i kylskåpet laugh.gif
Åsa E
Tack igen Kerstin!

Allt är fullständigt solklart, tror jag just nu i alla fall laugh.gif .
fruberglund
CITAT (Åsa E @ 03-01-2007, 14:28)
Tack igen Kerstin!

Allt är fullständigt solklart, tror jag just nu i alla fall laugh.gif .

Ja, här också smile.gif

Då sår jag ikväll och ställer i kylen....sen ut när det blir vinter här (om det blir nån) tongue.gif Ska försöka fixa såna där braiga lådor med lock som Helen i Piteå har.

Ser framför mig hur mannen kommer skaka på huvudet när han ser mig ställa in frösådder i kylen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Men jag skyller väl på er som vanligt...brukar säga att jag är ju inte värst, se t.ex. på Kerstin och de andra på Odla...de sår minsann så hääääääääääääääär mycket mer rolleyes.gif
Lena i Torslanda
I kylen ska man ha mat inte jord. Skulle aldrig ställa sådder där när hela trädgården finns utanför med gott om plats för krukor och rätt temperatur och fukt utan problem.
kerstin z5-6
hihi .. fast numer har jag separat kyl , och jag tror som sagt att det går fint ute på denna sidan året , men Beglund är orolig för ert varma vinterväder med + 9 och så .. blink.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 16:24)
hihi .. fast numer har jag separat kyl , och jag tror som sagt att det går fint ute på denna sidan året , men Beglund är orolig för ert varma vinterväder med + 9 och så .. blink.gif laugh.gif

Ja tongue.gif Men det kanske går bra att ställa ut ändå?

Lena i Torslanda - Vi har bara slutna kärl i kylskåpet och plats finns så det är nog ingen fara. Viss sallad har ju kruka med jord i har du ingen sån heller nån gång då? biggrin.gif
fruberglund
Här kommer en till fråga, behöver man ha lock på i kylen?

Nu har jag i alla fall sått

Gul akleja
Primrose (primula???)
Stjärnflocka

Ska så lite till men väntar tills det blir kallt ute för mer än så får jag nog inte ha i kylen biggrin.gif
kerstin z5-6
ja -jag kör med påse även där , behöver aldrig vatten enl min erf
Gertie
Måste bara tillägga att "stjärtlappsmetoden" är kanon om man vill ha sådden i kylen. Funkar väl bäst till lite större frön.
Jag har lyckats riktigt bra med Alstroemeria och Lewisia. wub.gif
Bara att plocka fröna efterhand som de gror. laugh.gif
Åsa E
Vad menas med stjärtlappsmetoden?
Gertie
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=S

Här hittar du en bra beskrivning på hur det funkar.
Åsa E
Tack Gertie!
Det verkar ju trevligare med papper än att ha lådor med jord i kylen. Jag har beställt Lewisia-frön, då kan jag prova med dem sedan.
Gertie
Ja, jag skulle aldrig få för mig att sätta krukor med
jord i kylen.
Betydligt bättre med papper i en plastburk. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon