åsali
Jag skulle vilja ha ett par-tre klematis som blommar under hela sommaren. Gärna högvuxna. Förslag på sorter? Gärna olika färger också.
Funderar på att dra upp dessa plantor från frö... men jag vet inte riktigt när man skall så dem eller hur man skall göra med dessa fröer.

Kollade lite här på Odla.nu och där stod det att man skulle så i krukor och täcka med grus och sedan låta stå inne ett par veckor. Har det inte grott då så skall man ställa ut dem och hoppas på att de gror till våren.

Betyder detta att klematisfrön är svårodlade?
Kan jag så nu eller skall jag vänta? Tills när i så fall?

Ställa ut odlingar i januari känns konstigt för sådant har jag aldrig gjort. Men nån gång skall ju vara den första för allt! smile.gif
Fenja
Nej, klematis är inte svåra att dra upp, förfaringssättet med att ställa ut dem kallas kallgroende frön. En del fröer behöver en kylperiod helt enkelt för att gro. Alpklematis kommer fint när man tillämpar det.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
och de flesta Clematis från små låga ,till större går bra att så på detta sätt

Om du ska så nu eller senare beror på hur du tänker göra med sådderna
Ska du så , ställa ut och vänta på vår räcker det med slutet jan början februari

Gror de redan inne måste du ha extraljus till dem -feb -maj
sen avhärda på sedvanligt sätt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon