Full version: Årets nyhet?
anna_rispan
Vilken annorlunda växt....på Impecta
Floppy
laugh.gif laugh.gif laugh.gif ... ja den såg ju lustig ut...men den var frän... wub.gif
Blomstertanten
Vad är det för växt ?
Namn ?
unsure.gif
anna_rispan
Solanum mammosum 'Lady Nipples' Impecta
Jag blev väldigt nyfiken. Kanske ska beställa o prova. När jag läst noga på odlingsanvisningarna... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Solanum mammosum = käringtomat, medicinalväxt från sydamerika. Borde kunna odlas som släktingen tomat. Frukterna är giftiga men enligt en del internetsidor kan de användas som tvättmedel (?????). Engelska namn är sånt som Nipple fruit, Cow´s udder, Titty fruit.

Jag vet att det finns folk här på forumet som odlat växten, jag minns tidigare diskussioner om denna växt (sökningen fungerar inte) så det borde finnas de som kan tala om hur den funkar i svenskt klimat.
Mia, zon 3
Det svenska namnet i katalogen var väl ganska kul också - "tuttplanta" - rakt på sak i alla fall.... laugh.gif
Monica M zon 4
Jag har beställt fröer från Impecta av den. Tyckte den såg så kul ut att jag var tvungen. Ska bli spännande att se hur det går! tongue.gif
anna_rispan
vad skojigt. jag ska nog beställa men har ingen brådska. jag brukar bara så för tidigt när jag försöker mig på sådant. så jag kan lika gärna vänta till sista minuten...nästan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon