Full version: Sättlök
Leire
Sättlök av välkänt fabrikat går i blom. Speciellt stort var problemet sommaren 2006. Detta är i Jämtland - men det har väl ingen inverkan.
anna_rispan
vet inte ritkigt hur du menar.
men detvar väl inget bra lökår 2006 om jag minns diksussionerna rätt. en kall vår o försommar o annat meck med vädret. våra lökar blev så pyttiga. o någon av lökarna gick i blom. fast de satt ju i jorden då alltså.
Susanna
Jag hade ingen lök i år men tidigare har jag också haft problem med att den går iblom. Igår såg jag dock att Värends bär säljer värmebehandlad sättlök, det ska tydligen minimera problemet. Funderar på att testa det i år. Många gånger tror jag problemet är att affärer som säljer sättlök har lagrat den fel och att den därför tror att den är på säsong två och ska blomma.
KURT
Värmebehandlad sättlök kan som sagt vara bra. Läs också vad Lars Mogren skriver om lök i Gröna Rum och i SLU Fakta Trädgård
Eva i Västerås
Jag trodde all sättlök var värmebehandlad.
Vissa år blommar en del, vissa år går det bra. Tror det beror på vädret.
Det är nog lätt hänt att löken någon period lagrats så kallt att den tror det varit vinter.
Jag fick mindre problem när jag slutade lägga överbliven sättlök i kylen tills jag fick plats för den, utan lät den ligga framme i rumsvärmen.
Min teori är att det gäller att lura lökarna att tro att det fortfarande är "år 1".
Överbliven sättlök har jag satt i rabatterna för att få vackra vita blommor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon