Full version: När ska jag börja?
Elisabeth P
Fast jag är inne på andra året med egen sådd, så är det lika svårt att veta när och hur jag ska gå till väga? unsure.gif
Jag har ju inte jättemycket plats heller, då den plats jag hade plötsligt blev full med pellisar och fucchior rolleyes.gif

det jag har tänkt att så är:

Spikklubba
Funkia
Riddarsporre
Rudbeccia, green wizzard
Näva
Kungsljus
Dillpion
Bergvallmo
Lavendel
Lobelia
Daglilja
Montbretia
Iberis
Alpmarathon
Bollviva

Vilka bör man börja tidigt med och vilka kan man med fördel vänta ett tag med?

Har för mig att bergvallmo och riddarsporrar är kallgroende, stämmer det?

Lisa
fruberglund
Bergvallmo är kallgroende men Riddarsporre tror jag inte, jag har i alla fall sått inne med 100%-ig groning smile.gif

Alpmartorn ska också ha kyla.
Elisabeth P
Okej, men när är det dags att så dem?

Lisa
Anki V
Så här skrev jag ifjol om bergvallmon.

(Blå) bergvallmo Sådd 4/2. Kaktusjord och grus, placeras i kylskåp. 1.a grodd 8/3, 13/3 5 groddar. Placeras under lysrör på dagen och i svalen på natten. Skolade om 8 st 29/3 pga. ”Fallandesjuka” avvaktar med de andra. Omskolat resten 2/4, 45 plantor blev det. 10-15 står kvar i sålådan ett tag till. Plantorna har utvecklats fantastiskt bra och bildat flera sodorosetter

och så här om Azurriddarsporrarna:
Azurriddarsporre (Delphinium tatsienense) ”Sky lights”
Sådd 11/2. Kaktusjord och grus, undervärme. Täcktes lätt med såjord. (mörkergroende?) 1:a grodd 18/2. 20/2 15 av 35 grott. Utskolning av ca hälften 15/3 med ett karaktärsblad. Resten utskolad 25/3. Jättefina plantor som blommat från juli till sept.

/Anki
Elisabeth P
Tack för all kunskap ni delar med er utav smile.gif .
Fler som vet hur och när jag ska så de övriga?

Lisa
malin72
CITAT (Lisa:) @ 03-01-2007, 19:03)
Tack för all kunskap ni delar med er utav smile.gif .
Fler som vet hur och när jag ska så de övriga?

Lisa

ja nu är väl inte Kerstin eller Helen inne men i min tråd ang varm eller kall gro finns nog någon i
kungsljus mm där har dom skrivt bra du kanske kan hitta något där innan proffsen kommer in tongue.gif tongue.gif tongue.gif

glömde bort flaxss också som hjälpte mig smile.gif
kerstin z5-6
Spikklubba varm
Funkia varm o fukt + 22 -lufta inte -ställ gärna ovanpå element
Rudbeccia, green wizzard ev kyla om inget händer på 2 v
Näva varm

Kungsljus varm starta tidigast mars -de blir gigantiska
Dillpion epigonal groning - rek 6 v varm -för grodd av rot -inget syns -därefter kyla se länk
Bergvallmo- se Ankis råd
Lavendel kyl 4 veckor därefter varm -lättgrodd
Lobelia start januari otoligt långsamma i början
Daglilja varm
Montbretia varm -

Iberis omväxlande varm o kall period kan stimulera till grodd
Alpmarathon gammla frö -kallperiod , färska gror varmt
Bollviva -skall sås ytligt och helst inte täckas alls. Köldbehandling skall inte behövas.
Generella råd , vissa fröslag kan behöva annan behandling -NÄR man sår beror mest på hur man kan ta hand om de små
Kallgroende kan sås from nu till april
Stannar de ute - gror de i vår
'Vill du ta in -är 6 veckor ute att rekommendera
I övrigt beror allt på hur mycket plats du har till förfogande -ju mindre plats desto senare sår du
Lycka till
K

pioner

pionsådd
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 19:39)
Lavendel kyl 4 veckor därefter varm -lättgrodd

Jag vet inte om någon minns mina funderingar ang lavendelfrön i slutet på november.
Lavendel

I alla fall sådde jag det som skulle kunna vara frön och ställde ut dom på altanen. Nu var jag ju så nyfiken på vad det egentligen var jag stoppade ner i jorden så jag tog in dom den 1/1 och i morse såg jag några små embryon till groddar. laugh.gif laugh.gif

Det kan inte vara något annat än lavendel. laugh.gif Tre dagar tog det för dom att gro wacko.gif blink.gif
/Anki
Elisabeth P
Tack för uttömmande svar.

Antar att både bergvallmon och dillpionen egentligen inte är något för amatörer. Men vad då, jag har fått fröerna , så testa kan jag ju alltid göra. smile.gif

Ska lobelian stå vamt?
Är det någon mer än lobelian som tar riktigt lång tid på sig, eller som anses svår?(förutom de jag nämde ovan)

Lisa
Elisabeth P
Vad jag inte blir riktigt klok på är exakt vad som räknas med färska frö?
Om jag tog frön av en växt i slutet av sommaren eller hösten - kan jag då räkna de som färska nu? Eller skulle jag ha sått dem redan i höstas wacko.gif ?

Lisa
kerstin z5-6
Nu är de ganska färska i april är de det inte ... visst kan man lyckas med bergvallmo som nybörjare
Och nej , inga av dina övriga frö är sådana som behöver sås redan nu
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 21:40)
Nu är de ganska färska i april är de det inte ... visst kan man lyckas med bergvallmo som nybörjare
Och nej , inga av dina övriga frö är sådana som behöver sås redan nu

Jag lyckades med Bergvallmo som nybörjare biggrin.gif

Ställde ut och de grodde på våren, stod och blev grovt misshandlade (dåligt med vattning osv) men de flesta klarade sig ändå. Får se om det blir några blommor i sommar smile.gif Tyckte de verkade rätt tåliga så taskig som jag var mot dem och ändå överlevde de flesta laugh.gif
Elisabeth P
Tackar så mycket smile.gif
Då blir till att starta med lobelian nu, och ev de som ska kylas. Får väl köra med kylen nu och altinera med att ställa ut dem de dagar det är lite kallare.
Vissa dagar ligger ju tempen på 10-12 grader sad.gif , men som sagt kylen finns ju ochså tongue.gif

Lisa
Jonas70
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 19:39)
Lobelia start januari otoligt långsamma i början

När jag sått Lobelia har de rätt snabbt blivit gröna groddar o jättesmå blad, men sedan växer de ju inte så snabbt i början inte.
kerstin z5-6
nejdå , nog gror de snabbt , men sedan är de olidligt långsammma .... gäller fö även de perenna formerna av lobelia tex cardinalis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon