Alexander-VG-zon3
hejsan

vilket är det dyraste inköp ni gjort när ni köpt växter ??

själv har det varit 2000kr

och när tycker ni gränsen går i hur dyra växter ni köper ??

själv hade jag kunnat köpa växter som kostar 5-10tusen bara jag hade haft pengar annars så köper jag hellre växter och lever hellre lite knaprigt i nån månads tid .

vad tycker ni
pejori
är likadan tyvärr ohmy.gif
rekordet är 1500kr. wub.gif
min gräns för hur mycket det får kosta, ändrar sig efter sort och längtan laugh.gif
har jag väntat och längtat länge, kan jag nog betala bort åt tusenlappen för ett bladpar av en ovanlig hoya eller orkidee ohmy.gif ohmy.gif
annars max tre-fyra hundra wink.gif
Kathy
Lägger jag ihop de inköp jag gjorde i somras så hamnar jag på bortåt 2500kr....kanske 3000kr.
Då var det både buskar, perenner, sommarblommor och vårlökar.

Går jag in på Orchidéhuset så blir jag lätt av med 600kr...hur det nu går till.... rolleyes.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 03-01-2007, 20:44)
Går jag in på Orchidéhuset så blir jag lätt av med 600kr...hur det nu går till.... rolleyes.gif

det är väl bara inträdesbiljetten du betalar då? laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
tänker jag inte förtälja , men 50 rosor eller lite mer åt gången kostar smile.gif
Zazu
jag har "bara" handlat för 500-600 på samma gång, hittills tongue.gif den dyraste växten jag köpt var en hoyastickling för 200:-
Alexander-VG-zon3
jag bukar alltid ha som minst 300kr när jag är ute och handlar växter .
senast dyra växt jag köpte var för 659 och det var en jätte fin palm .
det är hemskt att man är så beroende man bara måste ha mer
yenny
Tja... hhmm *funderar* jag har nog inte handlat för mer än en 800 åt gången.
Den dyraste hoyasticklingen jag köpt kostade 150kr.
Den dyraste växten till trädgården jag köpt är nog min magnolia. (fast jag minns inte vad den kostade)
Magdis
Menar du vad man som mest betalat för EN enda växt så är det ca 700 kronor för en Rosenapel. Annars brukar jag ju kunna köpa på mig för flera tusen när jag går på handelsträdgården men då är det flera olika växter på en gång. Det finns ingen gräns utan jag köper det jag vill ha. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-01-2007, 23:46)
Menar du vad man som mest betalat för EN enda växt så är det ca 700 kronor för en Rosenapel. Annars brukar jag ju kunna köpa på mig för flera tusen när jag går på handelsträdgården men då är det flera olika växter på en gång. Det finns ingen gräns utan jag köper det jag vill ha. biggrin.gif

japp tänkte mig vad ni har betalat dyrast för en växt .
en normal shopping runda bland växter för mig går på 3-5hundra det dyraste som jag har handlat olika växter för var 3tusen
Magdis
CITAT (flaxss @ 03-01-2007, 23:49)
Menar du vad man som mest betalat för EN enda växt så är det ca 700 kronor för en Rosenapel. Annars brukar jag ju kunna köpa på mig för flera tusen när jag går på handelsträdgården men då är det flera olika växter på en gång. Det finns ingen gräns utan jag köper det jag vill ha.  :D

en normal shopping runda bland växter för mig går på 3-5hundra det dyraste som jag har handlat olika växter för var 3tusen

Jag blir väldigt hagalen när jag går o tittar i en handelsträdgård. biggrin.gif Ibland har jag klart för mig vad jag ska titta efter men det slinker alltid ner nån extra ros och lite perenner hur jag än bär mig åt. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2007, 00:02)
CITAT (flaxss @ 03-01-2007, 23:49)
Menar du vad man som mest betalat för EN enda växt så är det ca 700 kronor för en Rosenapel. Annars brukar jag ju kunna köpa på mig för flera tusen när jag går på handelsträdgården men då är det flera olika växter på en gång. Det finns ingen gräns utan jag köper det jag vill ha.  :D

Jag blir väldigt hagalen när jag går o tittar i en handelsträdgård. biggrin.gif Ibland har jag klart för mig vad jag ska titta efter men det slinker alltid ner nån extra ros och lite perenner hur jag än bär mig åt. rolleyes.gif

haha va som en gång skulle bara ha skydd . men det som kom hem var en kasse full med växter och inget skydd alls .
sen har jag en hemsk vana eller hemsk å hemsk bra för växten men sämre för ekonomin . jo utan jag köper alla växter som är dåligt skötta . exempel på sånna ställen är ICA.Konsum,IKEA inte för dåliga utan sånna som ser dåligt skötta och hängiga ut och sen i kassen f´kan man oftast få dom för halva priset med .
Tjoppa
Hade jag haft råd så hade jag lätt handlat för massor. Men med en sambo som pluggar så blir det inga dyra växter inköpta. Jag brukar inte köpa för med än ett par hundralappar åt gången.
Annat blir det när han är klar med skolan, då ska vi köpa ett hus och jag kommer att få min alldeles egna trädgård! tongue.gif
buzz
Jag är förtjust i pelargoner och jag "unnade" mig en stickling som jag trånat efter länge i höstas. Den kostade 250 kr på Tradera.
Annars är det perfekt att kunna byta! Bytte några fina pioner i höstas och då blir det bara portokostnaden.
Rossi
Det dyraste vi har betalat för en och samma "växt" är ca. 1800 kronor för en rödblommig kastanj men det är ju förstås ett träd och ingen krukväxt.

Det dyraste jag har betalat för en krukväxt är nog ca. 500 kronor för en stickling av en gul Clivia. De är mycket billigare nu men för några år sedan var de ganska sällsynta i Sverige.
kerstin z5-6
litet : 680 kr för en rotbit
cypripedium

träd tar jag inte med
nilssontherese
Det dyraste jag köpt är en hoyastickling för 500:- och en annan lök för 500:- samanlagt 1000:- tongue.gif det är så sant som det är sagt, man måste ju underhålla missbruket laugh.gif
yenny
CITAT (nilssontherese @ 04-01-2007, 17:09)
Det dyraste jag köpt är en hoyastickling för 500:- och en annan lök för 500:- samanlagt 1000:- tongue.gif det är så sant som det är sagt, man måste ju underhålla missbruket laugh.gif

Nyfiken tongue.gif Vad var det för hoyastickling?
Whiskuchi
Eftersom detta ligger i krukväxtforumet måste jag svara att jag ALDRIG skulle ge över hundra spänn för en (kruk)växt. Till trädgården vet jag inte hur dyrt jag köpt (men det är inte jämförbart tycker jag wink.gif)
Magdis
Jag tänker också så att jag vill lägga ner mer pengar på uteväxter än inneväxter men egentligen är ju det lite konstigt eftersom det är väldigt kort säsong för uteväxterna här. Nu har jag iallafall tänkt att investera lite mer i krukväxterna. Över 100:- kan de absolut få kosta om det är en maffig växt. Max 300:- tror jag är min gräns där.
Alexander-VG-zon3
tror jag gör en likande tråd för ute växter med .
wub.gif
Margith
Menar du alltså för en enda krukväxt?
Isf är 250,- det mesta jag gett och då var det en orkidée som jag bara skulle ha.
Gissa hur glad jag blev när jag insåg att blomskrället hade sköldlöss som smittade ner alla mina andra orkidéer? sad.gif
kerstin z5-6
jissus , jag glömde växterna i vinterträdgården .. tror de dyraste var en palm , mandarinträdet och någon orkidee , vinstockarna kostade lite de med , men mycket har jag dragit upp själv
askar
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-01-2007, 21:42)
Jag tänker också så att jag vill lägga ner mer pengar på uteväxter än inneväxter men egentligen är ju det lite konstigt eftersom det är väldigt kort säsong för uteväxterna här. Nu har jag iallafall tänkt att investera lite mer i krukväxterna. Över 100:- kan de absolut få kosta om det är en maffig växt. Max 300:- tror jag är min gräns där.

Nästan alla krukväxter jag kikade på Coop
kostade långt mer än 100kr
och i blomaffärerna är de ännu dyrare. sad.gif

Jag väntar med nyköp tills kylan har gett med sig. smile.gif
nilssontherese
CITAT (yenny @ 04-01-2007, 18:05)

Hej tongue.gif nu är det så att denna hoyastickling kommer till våren......och jag är ganska förtegen om vad det är..... biggrin.gif om den nu överlever frakten och allt till Sverige plus här hemma ......en megalantha! Vad sägs om det? ohmy.gif
yenny
CITAT (nilssontherese @ 05-01-2007, 10:40)
CITAT (yenny @ 04-01-2007, 18:05)

Hej tongue.gif nu är det så att denna hoyastickling kommer till våren......och jag är ganska förtegen om vad det är..... biggrin.gif om den nu överlever frakten och allt till Sverige plus här hemma ......en megalantha! Vad sägs om det? ohmy.gif

Å spännande biggrin.gif
West Palm C
En cycas - Kottepalm 500:-.
linh
dyraste krukväxten för mig är en brokbladig Vanilla planifolia... kostade 460 kr på Orchidehuset. En nätt liten ampel wub.gif Fast jag hade 200 kr i presentkort tongue.gif
niklaswik
Ca 250 kr tror jag... Inte mer än 300 iaf. Det är jag för snål för. Finns bättre saker att köpa än växter.. wink.gif Bättre då att hitta nån mindre planta och köpa så får man ju se den växa upp också.. smile.gif
Betty
Dyraste krukväxten jag köpt... hmmm, det har jag tydligen förträngt... rolleyes.gif Men jag antar att det var nån orkidé för några hundra, eller nåt... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (niklaswik @ 07-01-2007, 20:19)
Ca 250 kr tror jag... Inte mer än 300 iaf. Det är jag för snål för. Finns bättre saker att köpa än växter.. wink.gif Bättre då att hitta nån mindre planta och köpa så får man ju se den växa upp också.. smile.gif

fast det beror på .
köper du en plam för 100kr får du vänta ett bra tag inann den blir nåt .
köper du en ricin planta för 20spänn så har du i slutet av sommaren 2m hög planta eller nåt wub.gif
Ewa L
Min första Hoya gav jag 198,- för och sedan var jag inte alltför överförtjust. sad.gif

Mina resterande Hoyor har jag köpt som sticklingar eller bytt till mig och nu är jag Hoya-frälst.
Mia, zon 3
Egentligen håller jag med om att jag hellre lägger pengar på trädgården ute än krukväxter, men när jag tänker efter så är det nog hittills tvärtom... Dyrast har nog hittills varit en jättestor guldpalm, ca 800:-, som när den kom hem bara ville sätta nya blad på korta stjälkar... Nu är den bara 1/3 så hög som när jag köpte den, så den fyller inte riktigt den tänkta platsen längre.... Men det löste sig - jag fick en monstrera av en bekant, och den var så stor att den krävde mycket huvudbry att få in i en Volvo-kombi med alla säten fällda (utom förarsätet, då, för där satt ju jag.... rolleyes.gif ).

Sedan har det blivit citrusträd och kamelia för ca 350:-/st....
Men snart kommer uteträdgården att komma ifatt, har börjat med den ordentligt nu så nu blir det utgifter! ohmy.gif laugh.gif unsure.gif wub.gif sad.gif (Missbruk var det, ja...!)
Sofia Hell
Dyraste enskilda plantan har hittills blivit en pelorisk phalaenopsis för 250kr.
Många köp brukar i mina fall resultera i att det blir rätt mycket pengar ändå..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon