|
Jag funderar på att skaffa mig en kompost för mitt hushållsavfall, men har en del bryderier. Vilken kompost kan man betrakta som mest prisvärd? Vilka är lättast att sköta? Räcker det med en, eller bör man ha två? Finns det hushållsrester som inte fungerar att kompostera? Vi har centralkompost i vår kommun och poängen ska bland annat vara att slippa nyttja denna. Men då bör ju också allt organiskt avfall kunna hanteras i det egna kärlet. Hur mycket tid använder du till din kompost? Hur använder ni kompostjorden? Som gödsling, jordförbättring eller som vilken matjord som helst?
Kommer kanske på mer frågor framöver...
Hej! Jag har en kompost för köksavfall som fungerar bra. Det är en varmkompost, dvs en plastbehållare med luftspalt som isolering. Den heter Hotpot och är rund. (Flera liknande finns på byggvaruhus etc. Kostar ca 1000:-). Jag slänger allt köksavfall i den samt servetter, sönderrivna äggkartonger etc. Det enda som inte fungerar är grova ben från tex kycklinglår, fläskkotlett och musselskal. De förmultnar inte utan blir kvar. Man kan läsa att man inte ska kasta citronskal etc i komposten men det har jag gjort och det fungerar ändå. Det absolut viktigaste är att röra om i komposten! När jag tömmer min hink med avfall så rör jag alltid runt för att kolla att komposten inte är för blöt eller för torr. Den ska var fuktig men inte blöt. Är den blöt så blanda i strö tex. äggkartonger, spån etc. Är den för torr så vattna med varmt vatten! När jag inte har rört om känns det direkt - komposten börjar lukta!
Det är inte svårt med kompost - det är roligt!! När den har kommit igång och förmultningsprocessen har startat så sköter den sig själv (om Du rör i den förstås)!
Jorden använder jag som jordförbättring i rabatterna. Det räcker säkert med en kompost. Vår familj på 4 personer behöver inte tömma komposten oftare än vart 2:a/3:e år.
Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
04-01-2007, 11:15
Om det är så att man har egen sophämtning kan det vara bra att kolla med kommunen innan man skaffar kompost, för om man komposterar i en av kommunen godkänd kompost så kan man få sänkt sophämtningsavgift i många kommuner, så man kan då ganska snabbt tjäna igen vad man har lagt ut på komposten.
Hur ofta man tömmer beror nog på hur mycket avfall man får per år. Jag sköter om mina föräldrars kompost som är ganska stor tror den är på 750liter och den måste tömmas varje år trots att det bara slängs vegetabiliskt avfall typ potatisskal (det är avfall från runt 3personer), kaffesump och lite från trädgården.
Jag har en liten variant på ca 300 liter och den blir full lite väl snabbt, vi är två som fyller på men jag var ensam när jag skaffade den. Får tömma ca två gånger om året men nedbrytningen går snabbt så det är inga större problem. När det börjar bli fullt gräver jag upp det översta, oförmultnade och lägge i en skottkärra, tömmer den färdiga jorden och häller tillbaks det ofärdiga. Lite äckligt att gräva i det men det tar max 10 minuter per halvår så det är överkomligt.
Utanför köksdörren har jag en hink som jag lägg 5-10 cm spån eller torv i och sen slänger allt köksavfall i, när hinken är full tömmer jag allt i komposten och får en lagom blandning av strö och kompostmaterial. Dessutom slipper jag springa ut till komposten varje dag och det blir inget kladd i hinken eftersom det fastnar i spånet.
Min tunna har dålig isolering plus att den är liten men processen pågår så länge det är plusgrader uta och när det är lite varmare går det väldigt snabbt, potatisskal försvinner på nån vecka.
Som Åsa sa, anmäl till kommunen/avfallsbolaget så slipper du lite av sophämtningsavgiften.
Jag började med HotPot, en lättskött och ganska billig variant att börja med. Jag samlar organiskt avfall under diskbänken, tömmer avfallet ca varannan dag. Som sagt, allt organiskt dvs grönsaksavfall, köttrester, te- och kaffesump - hushållspapper.. Tja.. det enda jag inte lägger i är råa kycklingrester. Familjen består av två vuxna, en tonåring och ett mindre barn och för ca 1 år sedan kändes det dock som vi vuxit ur HotPotten. Jag investerade!! då i en Stiga Kitchen, förvisso betydligt dyrare men rymmer mer och är betydligt mer lättskött och anses "humanare" ur "äckelperspektiv" som tonåringen säger. Stigan är dessutom mer isolerad än HotPoten och funkar därför bättre även vintertid. Det går dessutom att odla i kärlen på toppen.. sådde sallad i somras.. och blommor.. se produktbeskrivningen. HotPoten var man tvungen att gräva om och gräva ur mer systematiskt. Stigan behövs aldrig grävas om eftersom man matar in avfallet underifrån och man "öser" - tar den fräscha jorden vartefter längst upp. Totalt luktfritt!! Länk till HotPot: HotPotLänk till Stiga Kitchen: Stiga Kitchen(Du får klicka på Kitchen till vänster på sidan. Tips! Kolla Blocket om det finns någon som säljer begagnat.
Vilka komposter har man att välja på om man vill kunna ta ut jorden på ett ställe och fylla på på ett annat? Låter lite knepigt att få in avfallet under och ha jorden ovanpå. Är inte det lite krångligt?
Varför kan man inte ha citronskal i komposten? Gäller samma sak för exempelvis apelsinskal och avocadoskal?
Lena i Torslanda
04-01-2007, 16:23
Jag kör med dubbla komposter. En står och mognar under senhöst, vinter tidig vår och töms sedan. Under tiden den mognar fyller jag den andra. Sedan upprepas detta året runt. Jag komposterar allt som gå ifrån hushållet. Dessutom tar jag med kaffesump och filter från vår stora kaffemaskin på jobbet. Jag försöker också varva med löv etc. Hushållskompost är mkt starkare än vanlig trädgårdskompost och ska användas med försiktighet. Jag sprider ut den på samma sätt som jag gör med gödsel. Platerar aldrig direkt i den kompostjorden utan blandar isåfall ut den rejält med torv och barkmull.
CITAT (Lena i Torslanda @ 04-01-2007, 16:23) Jag kör med dubbla komposter. En står och mognar under senhöst, vinter tidig vår och töms sedan. Under tiden den mognar fyller jag den andra. Sedan upprepas detta året runt. Jag komposterar allt som gå ifrån hushållet. Dessutom tar jag med kaffesump och filter från vår stora kaffemaskin på jobbet. Jag försöker också varva med löv etc. Hushållskompost är mkt starkare än vanlig trädgårdskompost och ska användas med försiktighet. Jag sprider ut den på samma sätt som jag gör med gödsel. Platerar aldrig direkt i den kompostjorden utan blandar isåfall ut den rejält med torv och barkmull. Vi kör också med dubbla, men funderar även på en tredje. Slänger också allt organiskt i dem. Det som har svårast att brytas ner är, vad vi tycker oss märka, avocado och äggskal. Äggskalen går lättare om man ger sig tid att krossa dem först. Djur/människohår, är också nåt som är ypperligt för komposten. Så har ni nån frisör i bekantskapskretsen, ge henne/honom en plastsäck att samla in håret i.......ska tydligen hjälpa till med nedbrytningen alldeles fantastiskt. Det du säger om att " hushållskomposten är starkare " än trädgårdskomposten, är nåt jag funderat väldigt mycket på. Jag är alldeles för dålig på kunskapen om kompostens " näringssammansättning " för att kunna ge mig in i nån djupare utläggning, men det är ändå en stark " magkänsla " jag haft. Så vi gör ungefär som du.
Jag är lite sugen på den där Stigan. Mycket för att det är den enda jag sett hittils som är någorlunda estetiskt tilltalande. Men två sådana låter väldigt mycket och stort på min lilla tomt. Kan man inte gräva ner "omogen" kompost i landen och låta det få sista nedbrytningen där?
Mia, zon 3
08-01-2007, 10:38
Jag har en HotPot. Skulle inte ha köpt den idag, med tanke på att den är oisolerad = fungerar dåligt vintertid, och att den sitter ihop ganska dåligt när man vill röra om ordentligt. Men jag kan tänka mig att den skulle funka mycket bättre om man tillverkade en "vinterrock" till den, och om man hade 2 st, så man kunde vänta in den lite mer. Det som gjort att jag fått en bra kompostering numera är helt klart strömaterialet. I början visste jag inte att det behövdes (uppväxt "ute i bushen", där hade vi öppen kompost till allt avfall), och när jag väl förstod det försökte jag med löv, jord osv. Numera har jag sågspån i varierande grovlek, och vet hur mycket jag måste ha i (=ganska mycket). Det är ju stor skillnad på sådant beroende på placering av komposten, om den står åtkomligt för sol, regn, blåst mm. Tycker inte att komposteringen tar någon tid direkt, vi har sophämtningen en bit bort, så det går fortare att tömma komposthinken än att gå upp med sop-påsen. Men när komposten ska tömmas tar det såklart en liten stund. Jag lägger i allt som kan multna, möjligtvis med undantag för större benbitar. Kött och fisk brukar jag gräva ned i mitten av komposten, så att det multnar fortare och inte luktar för mycket.
Ska framöver bygga egna komposter, med ordentlig isolering.
CITAT (Evgeni @ 06-01-2007, 06:56) Djur/människohår, är också nåt som är ypperligt för komposten. Så har ni nån frisör i bekantskapskretsen, ge henne/honom en plastsäck att samla in håret i.......ska tydligen hjälpa till med nedbrytningen alldeles fantastiskt. Det har jag aldrig hört! Jag har en långhårig hund med mycket underull, så det brukar bli en hel del i borsten varje gång jag borstar. Har aldrig haft en tanke på att jag skulle kunna ha det i komposten. Mycket intressant!! Trodde att just hår och naglar tog väldigt lång tid på sig för att brytas ner. (Läser mycket deckare.  ) Annars har jag i det mesta i den slutna, ex.vis färsk hästspillning. Jag brukar däremot lägga ut "hundbollarna" på våren i trädgården som bo-material.
Vi lägger tidningspapper i sopkärlet för komposterbart avfall (den blir lättare att hålla ren då), och slänger i tidningspappret med det andra i komposten som "strö". Det verkar fungera bra. Ibland slänger jag i lite grövre trädgårdsavfall eller björkris också, och vi "grundade" komposten med ett lager björkris (vi har massor av den varan efter ett par trädfällningar i våras). Vi har hittills inte rört om alls i kökskomposten, men den verkar fungera ändå. Jag läste nånstans att omrörning mest bara stör mikroorganismerna, så jag kör på det tills motsatsen bevisats (t.ex. genom att komposten börjar lukta) eftersom det innebär minst arbete
Jag har också hört att man bara ska peta ner avfallet i komposten och röra om bara när det luktar.
Eva i Västerås
09-01-2007, 10:57
Jag har haft matkompost ganska länge, och ska nu köpa en till nya huset när det börjar våras. Tycker det räckte med hushållspapper och sånt för att få kol i komposten. Kväve kommer från köttrester och gröna vegrester. Är det balans i kol, kväve, luft och vatten så sköter komposten sig själv. Men efter kräftskivan hsr jag alltid fått röra om ett par gånger innan det slutade lukta. "Kompostdjuren", smådjur, bakterier, svampar, klarar helt enkelt inte att ta hand om så mycket på en gång. Det finns ju bara lagom många djur för att ta hand om den mängd som brukar bli regelbundet. Det är bra att fylla på ofta. Då håller man djurnivån jämn också. Funderar på Stiga eller Mullbänk, Mullbänk. Vi har 2 marsvin som genererar spån. Verkar krångligt att mata in det i Stigan. Annars ser den bra ut och verkar lätthanterlig. Just den trånga inmatningen är det jag hört att den fått kritik för. Mullbänken är snygg och verkar lätt att tömma. 2 fack är bra. Då kan man ha ett aktivt och ett som mognar.
Gunnar Eriksson
11-01-2007, 22:17
Om du går in på följande sidor hittar du ett par utvärderingar: www.biokub.se/ICA-kuriren.pdf ("Enklaste komposten bäst") www.radron.se/templates/test____3847.asp ("Kompostbehållare)
Av de komposter som finns med i testerna så tillverkas inte längre Combox, Corrocomp, Rolate och Stiga Kitchen.
Hälsningar
Gunnar
Eva i Västerås
12-01-2007, 08:45
Stiga Kitchen tillverkas fortfarande, och dom gör reklam för den på sin website.
Jag har köpt en Mullbänk! Den levereras av tillverkaren på söndag. Han har släkt i mälardalen, och då kan vi spara lite på frakten. Sen ska vi få tid att montera den. Det är inte högprioriterat än.
Eva i Västerås
15-01-2007, 11:01
Fick ingen kompost igår. Leverantören vågade inte ge sig ut på de västsvenska vägarna med släp. Det har jag full förståelse för. Den kommer någon gång framöver istället.
Gunnar Eriksson
15-01-2007, 15:09
Tyvärr Eva. Enligt vad Stiga (Numera GGP) själva säger så har tillverkningen lagts ned, men du har ju gjort ett bra val, så du kan ju vara nöjd ändå.
Hälsningar Gunnar
Jag bara måste få puffa för den kompost som jag har och som jag varmt kan rekommendera. Min är köpt på K-rauta. BiolanMulle
Eva i Västerås
16-01-2007, 08:08
Jo, den är säkert jättebra, komposterar kanske effektivare än den jag köpt, men jag är en anti-plast-människa. Kommer inte förbi min motvilja mot grön plast i trädgården. Tyvärr ibland, men en sådan här behållare ÄR snyggare, tycker jag. Mullbänk, villamulleSvårt fixa länken, men ni kanske kan plocka ut den...
CITAT (Eva i Västerås @ 16-01-2007, 08:08) Kommer inte förbi min motvilja mot grön plast i trädgården. Jag förstår dig fullständigt, jag hatar också grön plast. Min biolan är mörkbrun och dessutom gömd... Mulle
Mia, zon 3
19-01-2007, 10:56
Villa-mullen såg kanonfin ut! Jag har tänkt mig att bygga något i precis den stilen.
Eva i Västerås
19-01-2007, 14:19
Jag ska rapportera till sommaren när jag kört igång den på allvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|