|
Hur lång hållbarhet är det på frön som man beställer egentligen? Om jag sår några frön ur en påse nu tex, kan jag sedan spara resten av fröna till januari nästa år eller blir dom dåliga?
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2007, 20:43
Det skiljer mellan olika växtslag ex. dillfrön har dålig hållbarhet så där brukar jag inte spara fröerna utan köper ny påse varje år men sånt som ex. basilika där har jag sått 10-15år gamla frön och det har inte varit några problem.
Ofta kan man dock ha fröpåsarna i åtminstone 2-3år utan problem för många växtslag, men det finns ju som sagt växtslag där grobarheten minskar snabbt, samt det finns de man kan ha kvar fröpåsarna av i många år.
Margith
03-01-2007, 20:43
Det beror på vad det är för fröer. Jag har t ex lärt mig att tomatfröer klarar sig 3-4 år, men gurkfröer bör du inte spara till året efter. Perenn-fröer klarar sig vanligtvis till året efter, kanske med lite lägre grobarhet, men generellt kan man säga att förvarar du fröerna torrt, mörkt och svalt ökar livslängden. Köper du fröer från t ex Lord Nelson eller Weibulls så står sista försäljningsdatum tryckt på förpackningen, det kan ju vara en vägledning
CITAT (Margith @ 03-01-2007, 20:43) Köper du fröer från t ex Lord Nelson eller Weibulls så står sista försäljningsdatum tryckt på förpackningen, det kan ju vara en vägledning  Ah, så långt tänkte jag inte ens!!  Har beställt endel från Impecta men fröna har inte kommit ännu. Får kika på påsarna när dom kommer! Tänkte på tex tomaterna jag har bestält (Körsbärstomat "Tiny Tim"), det stod att det skulle räcka till 25 plant och så många plant har jag inte plats för (har ju beställt en massa annat också  ). Men det kanske är bäst att så allt ändå utifall jag skulle misslyckas med några, har aldrig sått något själv förut...
Margith
03-01-2007, 21:00
Stussi, pratar vi om Tiny Tim: lyd mitt råd: så 1/4, det räcker gott och väl  Och sen har du fröer kvar till ytterligare minst 3 år Tiny Tim var en av mina första så-försök och jag lovar, du kommer att lyckas även om du inte sår hela påsen
Åsa, mälardalen zon 2
03-01-2007, 21:00
Fast bäst föredatum säger inte ett skvatt om hållbarheten på fröerna det finns frön som har mycket kort hållbarhet och de får samma stämpel som alla de andra sorterna, bäst föredatum är mest ett sätt att hindra oseriösa handlare från att sälja riktigt gamla fröpåsar.
Margith
03-01-2007, 21:06
Det här blev ju bara helt otroligt, Åsa och jag har svarat på det här inlägget 2 ggr var och lyckats skicka iväg svaren samma minut BÅDA gångerna! Åsa har helt rätt, sista försäljningsdatum har inget med hållbarhet att göra, MEN det kan vara en vägledning. Har sista försäljningsdatum gått ut och du är osäker på hållbarheten bör du kanske avstå från att köpa
CITAT (Margith @ 03-01-2007, 21:00) Stussi, pratar vi om Tiny Tim: lyd mitt råd: så 1/4, det räcker gott och väl  Och sen har du fröer kvar till ytterligare minst 3 år :lol: Tiny Tim var en av mina första så-försök och jag lovar, du kommer att lyckas även om du inte sår hela påsen :wub: Åh, det låter bra!  I katalogen stod det "Lättodlad överallt" och det lät bra tyckte jag!
kerstin z5-6
03-01-2007, 21:38
tomat och annat grönfoder är en sak , perenner .. tycker jag inte blir bättre med åren sas -- så nu ! ge bort ev rest frö ...
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 21:38) tomat och annat grönfoder är en sak , perenner .. tycker jag inte blir bättre med åren sas -- så nu ! ge bort ev rest frö ... Det blev mest grönfoder denna gången (och en del ettåringar)!  Endast aklejorna är perenner faktiskt, så då sår jag alltihop av dem.
Eva 33c
03-01-2007, 23:04
Vill bara säga att även gurkfrön håller sig bra flera år enligt min erfarenhet. Förra året sådde jag tre år gamla frön till Crystal Apple tex och alla grodde. Jag har också haft Athene i flera år, 5 frön i en påse har räckt lika många år.  Jag förvara mina fröer i ett ganska svalt förråd.
fruberglund
03-01-2007, 23:10
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-01-2007, 21:38) perenner .. tycker jag inte blir bättre med åren sas -- så nu ! ge bort ev rest frö ... Och jag som har en massa som ligger...kan inte så allt i år heller Såg att Stjärnflockan jag sådde idag var bäst före 2005 så vi får väl se om några kikar upp till våren
Jonas70
04-01-2007, 14:10
CITAT (Stussi @ 03-01-2007, 20:51) CITAT (Margith @ 03-01-2007, 20:43) Köper du fröer från t ex Lord Nelson eller Weibulls så står sista försäljningsdatum tryckt på förpackningen, det kan ju vara en vägledning :unsure:
Ah, så långt tänkte jag inte ens!!  Har beställt endel från Impecta men fröna har inte kommit ännu. Får kika på påsarna när dom kommer! Tänkte på tex tomaterna jag har bestält (Körsbärstomat "Tiny Tim"), det stod att det skulle räcka till 25 plant och så många plant har jag inte plats för (har ju beställt en massa annat också  ). Men det kanske är bäst att så allt ändå utifall jag skulle misslyckas med några, har aldrig sått något själv förut... Tomater brukar nästan ha 100% grobarhet hemma hos mig, så så inte hela påsen om du inte har någon/några att ge bort plantor till.
kerstin z5-6
04-01-2007, 14:13
Stjärnflocka gror allra bäst från färska frö -är de flera år gamla är chansen liten... och det är trist att glutta i tomma krukor flera månader ... Tomater däremot tror jag har kvar krut i 5-6 år och mer , Kungsljus är väl ett undantag bland perennerna -fröet är grobart i mer än 100 år
fruberglund
04-01-2007, 18:03
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-01-2007, 14:13) Stjärnflocka gror allra bäst från färska frö -är de flera år gamla är chansen liten... och det är trist att glutta i tomma krukor flera månader ...  Jaja, ställer in dem i kylen så får vi se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|