|
Den första januari ändrades lagen om tv-avgiften till att bli teknikneutral. Det innebär att en tv-mottagare definieras som all tekniskt utrustning som kan ta emot utsändning av tv. Därmed tvingas alla som inte har en tv, men som ser på tv via datorn att betala.Länk.
Egentligen är det ju helt rätt att det ska vara teknikneutralt. Sen kanske jag tycker att man borde börja diskutera SVT över huvud taget. Varför inte få välja dom kanalerna på samma sätt som man väljer alla andra kanaler. Vissa kanaler är dyrare och andra är billigare, och det är väl okej. Men man borde få välja eller välja bort.
Snöflinga
03-01-2007, 21:22
Undrar hur många som inte har TV  Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna
CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV  Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna  Det stod i artikeln att 90% av hushållen betalar TV-licens, vilket ju inte är desamma som att 90% faktiskt har en TV som vi vet allt för väl vid det här laget
Gossen Ruda
03-01-2007, 21:27
Vi har väl ett par här på forumet som inte har TV. Inte för att jag tittar så mycket men nog skulle det vara svårt att vara utan. Fast jag ställer inte upp på att skrota SVT eller på något sätt avgiftsbelägga kanalerna mer än med licensen. Skulle nog vara svårt att genomföra också. Tänk på mig som är mentalt allergisk mot den fördummande TV-reklamen.
CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2007, 21:27) Vi har väl ett par här på forumet som inte har TV. Inte för att jag tittar så mycket men nog skulle det vara svårt att vara utan. Fast jag ställer inte upp på att skrota SVT eller på något sätt avgiftsbelägga kanalerna mer än med licensen. Skulle nog vara svårt att genomföra också. Tänk på mig som är mentalt allergisk mot den fördummande TV-reklamen.  Nej, min tanke var nog mer att i stället för licensen så borde man ha rätt att välja SVT på samma sätt som andra TV-kanaler. Man får ju betala för vissa kanaler, och då har man ju också möjlighet att välja bort dom man inte vill ha.
Tv avgiften (licensen) bör avskaffas fortast möjligt. Jag blir sååå arg när jag tänker på att vi för SVT och radio får betala 166kr/mån och övriga 6 kanaler betalar vi bara 60kr/mån.
edit: ångrade mig - ämnet är en annan diskussion.
Nu när det marksända analoga nätet släcks ned och det digitala införs skulle de kunna koda de statliga kanalerna. Detta skulle ge konsumenten möjligheten att välja, vill folk se betalar de precis som för alla andra kanalerna de ser. Det intressanta är att om detta införs blir det känt hur intresserade svenskarna är av statlig TV.
Max 20kr/mån skulle jag vara beredd att betala för SVT och radio om man fick välja.
Fizzgigg
03-01-2007, 22:33
CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV :huh: Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna :wub: Bara för att bevisa att jag är en tekniknörd...  Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att vara utan tv eftersom för att det ska vara en tv måste den innehålla en skärm (eller ruta eller vad man nu vill kalla det) plus en kanalväljardel. Vi använder aldrig, och då menar jag faktiskt aldrig, kanalväljaren i tv:n utan enbart den i digitalboxen. Vi skulle alltså klara oss precis lika bra men en skärm som vi ansluter digitalboxen till. Skärmar i sin tur kan ha en mänga olika ingångar där man kan ansluta roliga saker. Jag skulle gärna ha en 42" skärm istället för tv och till den skärmen ansluta digitalboxen, datorn, dvd-videon osv. Jag vet, det är tekniknörderi på gränsen till petigt hårklyveri vad man kallar det, men kontentan av det är att jag gärna skulle titta på en långfilm på datorn på villkor att den visas på en stor skärm som har ersatt tv:n vid tv-soffan. Sitta i skrivbordsstolen och titta på en film på vanliga 17"-skärmen däremot... njaee, inte om jag kan undvika det.
Fizzgigg
03-01-2007, 22:38
CITAT (AnitaGg @ 03-01-2007, 21:31) CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2007, 21:27) Vi har väl ett par här på forumet som inte har TV. Inte för att jag tittar så mycket men nog skulle det vara svårt att vara utan. Fast jag ställer inte upp på att skrota SVT eller på något sätt avgiftsbelägga kanalerna mer än med licensen. Skulle nog vara svårt att genomföra också. Tänk på mig som är mentalt allergisk mot den fördummande TV-reklamen.  Nej, min tanke var nog mer att i stället för licensen så borde man ha rätt att välja SVT på samma sätt som andra TV-kanaler. Man får ju betala för vissa kanaler, och då har man ju också möjlighet att välja bort dom man inte vill ha. Jag håller med. Vill jag inte betala för SVT-kanalerna borde de gå att välja bort. Att kalla det för reklamfri tv är ju dessutom skrattretande. Detta program sponsras av..." och så en lång rapa med företagsnamn och logotyper. Inte på långa vägar lika störande som sjungande toarullar och korkade elektronikbutikbiträden (ni vet de där från kedjan "vi heter vad vi önskar att vi var" eller vad det var för slogan den hade), men det är verkligen inte reklamfri tv. Skillnaden är bara att det kallas för sponsring och inte för reklam.
CITAT (Scrollan @ 03-01-2007, 21:54) Nu när det marksända analoga nätet släcks ned och det digitala införs skulle de kunna koda de statliga kanalerna. Detta skulle ge konsumenten möjligheten att välja, vill folk se betalar de precis som för alla andra kanalerna de ser. Det intressanta är att om detta införs blir det känt hur intresserade svenskarna är av statlig TV. De flesta skulle nog betala för det, det möjliga problemet blir väl att man då sannolikt hade fått betala per mottagare och inte per hushåll. Själv surar jag sedan länge över att vi valt, tillsammans med ungefär hela EU verkar det som, ett så dåligt och omodernt digital-TV-system. Bildkvalitet som på 1960-talet, om man är lite hård att döma. Missförstå mig inte, ett digitalt marknät behövs. Men en bättre och modernare sändningsstandard skulle valts, högupplöst TV. Norge har bestämt sig för detta. Så om några år kommer vi att få se parallella sändningar i marknätet, HDTV och gammaldags digital-TV. Inte speciellt effektivt. :/ (min mening är att man om några år bör släcka det nuvarande digitala marknätet och istället satsa enbart på HDTV. HDTV-boxar kommer nog att kosta runt hundringen, så det blir ingen stor förlust)
CITAT (Fizzgigg @ 03-01-2007, 22:38) CITAT (AnitaGg @ 03-01-2007, 21:31) CITAT (Gossen Ruda @ 03-01-2007, 21:27) Vi har väl ett par här på forumet som inte har TV. Inte för att jag tittar så mycket men nog skulle det vara svårt att vara utan. Fast jag ställer inte upp på att skrota SVT eller på något sätt avgiftsbelägga kanalerna mer än med licensen. Skulle nog vara svårt att genomföra också. Tänk på mig som är mentalt allergisk mot den fördummande TV-reklamen.  Nej, min tanke var nog mer att i stället för licensen så borde man ha rätt att välja SVT på samma sätt som andra TV-kanaler. Man får ju betala för vissa kanaler, och då har man ju också möjlighet att välja bort dom man inte vill ha. Jag håller med. Vill jag inte betala för SVT-kanalerna borde de gå att välja bort. Att kalla det för reklamfri tv är ju dessutom skrattretande. Detta program sponsras av..." och så en lång rapa med företagsnamn och logotyper. Inte på långa vägar lika störande som sjungande toarullar och korkade elektronikbutikbiträden (ni vet de där från kedjan "vi heter vad vi önskar att vi var" eller vad det var för slogan den hade), men det är verkligen inte reklamfri tv. Skillnaden är bara att det kallas för sponsring och inte för reklam. Visst är det komiskt hur man kan trolla med ord? Man skulle kunna införa pay-per-view eller något åt det hållet även hos SVT, och ta betalt för det folk tittar på.
Fizzgigg
03-01-2007, 22:49
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 22:39) Själv surar jag sedan länge över att vi valt, tillsammans med ungefär hela EU verkar det som, ett så dåligt och omodernt digital-TV-system. Bildkvalitet som på 1960-talet, om man är lite hård att döma. Missförstå mig inte, ett digitalt marknät behövs. Men en bättre och modernare sändningsstandard skulle valts, högupplöst TV. Norge har bestämt sig för detta.
Så om några år kommer vi att få se parallella sändningar i marknätet, HDTV och gammaldags digital-TV. Inte speciellt effektivt. :/
(min mening är att man om några år bör släcka det nuvarande digitala marknätet och istället satsa enbart på HDTV. HDTV-boxar kommer nog att kosta runt hundringen, så det blir ingen stor förlust) Jag håller i princip med dig och det hade nog blivit så också om man hade kunnat enas om någon HDTV-standard. Nu finns det minst sex olika upplösningar och minst två olika standarder för anslutningar (om man nu kan ha fler än en, men det är en annan historia) och många av de olika kombinationerna är inte kompatibla med varandra. Om man köper en tv-apparat som klarar av HDTV måste man gräva länge i specifikationerna för att lyckas reda ut vilka kombinationer tv:n egentligen klarar av. Att specifikationerna för vad som är HDTV dessutom är så full av kryphål att den skulle fungera bättre som fisknät än grundläggande specifikationsdokumentation gör inte saken bättre. Det går att bluffa sig till HD-godkännanden bara för att den är så dåligt formulerad och det är delvis grunden till kaoset.
Ja, synd att inte EBU (eller EU) kunde enas om en HDTV-standard för sändningarna åtminstone. De har ju hållt på sen typ 1988 eller så med en HDTV-standard, men 'marknaden' har prioriterat fler kanaler istället.
Fast nu verkar det väl bli en mpeg4-variant som blir sändningsstandard, hur sen TV-apparater etc hanterar det får vi se. Norge blir intressant att följa som exempel.
Fizzgigg
03-01-2007, 22:55
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 22:52) Ja, synd att inte EBU (eller EU) kunde enas om en HDTV-standard för sändningarna åtminstone. De har ju hållt på sen typ 1988 eller så med en HDTV-standard, men 'marknaden' har prioriterat fler kanaler istället.
Fast nu verkar det väl bli en mpeg4-variant som blir sändningsstandard, hur sen TV-apparater etc hanterar det får vi se. Norge blir intressant att följa som exempel. Vi får lära oss av deras misstag.
CITAT (Fizzgigg @ 03-01-2007, 22:33) CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV :huh: Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna :wub: Sitta i skrivbordsstolen och titta på en film på vanliga 17"-skärmen däremot... njaee, inte om jag kan undvika det.  Jag ser ofta på film och tv-serier framför datorn. Och jag har en helt vanlig enkel liten skärm att se på... Är vi flera som ska se en film skickar jag in den till datorn som är kopplad till TV:n i vardagsrummet och så sitter vi i soffan, men oftast om det bara är jag själv, så sitter jag i min obekväma kontorsstol framför datorn. Jag är helt enkelt för lat för att flytta på mig till ett annat rum...
Fizzgigg
04-01-2007, 00:14
CITAT (Jejja @ 03-01-2007, 23:18) CITAT (Fizzgigg @ 03-01-2007, 22:33) CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV  Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna  Sitta i skrivbordsstolen och titta på en film på vanliga 17"-skärmen däremot... njaee, inte om jag kan undvika det.  Jag ser ofta på film och tv-serier framför datorn. Och jag har en helt vanlig enkel liten skärm att se på... Är vi flera som ska se en film skickar jag in den till datorn som är kopplad till TV:n i vardagsrummet och så sitter vi i soffan, men oftast om det bara är jag själv, så sitter jag i min obekväma kontorsstol framför datorn. Jag är helt enkelt för lat för att flytta på mig till ett annat rum... Därför är det praktiskt att ha kontoret i vardagsrummet.
Gossen Ruda
04-01-2007, 08:11
Beträffande sponsorerna i SVT så är det ett gissel men milslångt ifrån TV-reklam. Fö så klarar jag mig gott med SVT och förstår inte riktigt vad som lockar hos dom andra. Jag är inte intresserad av am b och c-serier och såpor.
CITAT (Fizzgigg @ 04-01-2007, 00:14) Därför är det praktiskt att ha kontoret i vardagsrummet.  Jo, jag har faktiskt funderat på någon slags ommöblering så jag ska få plats med allt där inne... Tyvärr blir det så dålig bild på TV:n när man kör datorn på den om man ska surfa på nätet och sånt, annars hade jag nog alltid suttit i soffan...
*Molly*
04-01-2007, 10:51
Jag tycker att SVT har högre kvalitet på de flesta av sina program och där slipper man också de eländiga reklamavbrotten.
CITAT (Fizzgigg @ 03-01-2007, 22:49) CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 22:39) Själv surar jag sedan länge över att vi valt, tillsammans med ungefär hela EU verkar det som, ett så dåligt och omodernt digital-TV-system. Bildkvalitet som på 1960-talet, om man är lite hård att döma. Missförstå mig inte, ett digitalt marknät behövs. Men en bättre och modernare sändningsstandard skulle valts, högupplöst TV. Norge har bestämt sig för detta.
Så om några år kommer vi att få se parallella sändningar i marknätet, HDTV och gammaldags digital-TV. Inte speciellt effektivt. :/
(min mening är att man om några år bör släcka det nuvarande digitala marknätet och istället satsa enbart på HDTV. HDTV-boxar kommer nog att kosta runt hundringen, så det blir ingen stor förlust) Jag håller i princip med dig och det hade nog blivit så också om man hade kunnat enas om någon HDTV-standard. Nu finns det minst sex olika upplösningar och minst två olika standarder för anslutningar (om man nu kan ha fler än en, men det är en annan historia) och många av de olika kombinationerna är inte kompatibla med varandra. Om man köper en tv-apparat som klarar av HDTV måste man gräva länge i specifikationerna för att lyckas reda ut vilka kombinationer tv:n egentligen klarar av. Att specifikationerna för vad som är HDTV dessutom är så full av kryphål att den skulle fungera bättre som fisknät än grundläggande specifikationsdokumentation gör inte saken bättre. Det går att bluffa sig till HD-godkännanden bara för att den är så dåligt formulerad och det är delvis grunden till kaoset. Jag såg nyårskonserten i HD-kanalen. Efter en stund var jag nästan sjösjuk ! Det böljade väldeliga när dom visade alla stråkarna och när en snutt av Wien var i bild rörde sig broarna över Donau. När vi sen slog över till den "vanliga" 1:an så var det helt ok bild. Så ja, HDTV har nog barnsjukdomar, helt klart. Angående tvlicens: Vissa kvällar kan man tycka att det är värt pengarna (som i tisdags tex). Men det jag framför allt uppskattar är Sveriges Radio. Dom är suveräna både vad gäller utbud och sändningskvalitet. Och så följer dom upp med webben (det gör ju SVt oxå iofs). Man kan ladda ned ett rätt stort antal radioprogram till sin mp3 och lyssna när man har tid. Det är en bra grej.
CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV :huh: Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna :wub: Men det behöver man ju inte göra heller ... Du kan ju bränna filmen på DVD och titta på den på TV:n via din DVD-spelare. Eller så kan du köpa en manick (kostar bara några hundralappar) som trådlöst sänder innehållet från datorskärmen till din TV så kan du sitta och pösa i TV-soffan i alla fall. Eller så kan du koppla ihop datorn och TV:n. Eller koppla datorn till en projektor och storbildsskärm. Bra, va?!
Snöflinga
10-01-2007, 17:00
CITAT (Rossi @ 10-01-2007, 15:40) CITAT (Snöflinga @ 03-01-2007, 21:22) Undrar hur många som inte har TV  Personligen skulle jag inte vilja titta på en längfilm framför datorn ... då gäller ju bara en skön soffhörna  Men det behöver man ju inte göra heller ... Du kan ju bränna filmen på DVD och titta på den på TV:n via din DVD-spelare. Eller så kan du köpa en manick (kostar bara några hundralappar) som trådlöst sänder innehållet från datorskärmen till din TV så kan du sitta och pösa i TV-soffan i alla fall. Eller så kan du koppla ihop datorn och TV:n. Eller koppla datorn till en projektor och storbildsskärm. Bra, va?!  Fantastiskt ... jag är överväldigad
anna_rispan
10-01-2007, 17:02
Men då har man ju en TV iallafall. Fragan var väl mer hur många som inte hade tv alls. O om det var trevligt att kolla på film framför datorn. Eller missförstod jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|