Full version: Spinn?
Telecaster72
Jag undrar om dessa små gynnare är spinnkvalster?

http://i139.photobucket.com/albums/q294/Te...inhabitants.jpg

Räcker det med såpvatten, sprayning med vatten, duschar i ljummet vatten med jämna mellanrum för att hålla dem stången?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Det ser ut som spinn ja. Provado plus sprayen funkar mot detta ifall du vill ha något som är effektivt. Provado plus (viktigt att det står plus på flaskan) är det enda medlet som har ett ämne i sig som tar död på spindeldjur (spinn hör till spindeldjuren och inte insekterna så därför fungerar det ofta inte lika bra att bekämpa dem med vanliga medel man använder mot insekter).
catlady
Jag går över mina växter med vatten-sprejflaskan VARJE DAG, det fungerar också - om man pallar! wink.gif
Susanna
Jag har prövat alla metoder man kan tänka sig, blötläggning, duschning, såpvatten, spymider controll etc etc etc, men nu kör jag enbart med provada plus och det är som Åsa säger det enda som hjälper ordentligt.
Lady Hamilton
Det finns även ett annat medel som jag provat med mycket bra resultat
Spiermite control
Alexander-VG-zon3
en annan bra metod är att dränka kruka,jord,växt,blommor i 42c gradit vatten i 20-30min . jag använder hellre det än provado vill använda det lite som möjligt . vatten är ju ändå hälsosammare för växten och förr människor . det är super säkert och spinnen dör garanterat . hade spinn på hoya bella gjorde det en gång och aldrig mer lika dant med nerium en gång sen aldrig mer och det höll spinenn borta . men det ända negativt är att växten blir blöt och står fuktig ett tag inte att växten tar skada av det . men nu på denna årstid så får man se upp med vilken växt man dränker . det skulle ju inte funka på sovande växter . att dränka är fel ord växten drunknar ju inte . och man blir med garanti av med spinnen.

plus provado är väldigt bra och säkert det är bara jag som hellre använder andra metoder .
catlady
Jag fick tillbaka spinnet efter ett par månader när jag använt Provado +, så jag skulle nog rekommendera att först använda det och sedan fortsätta med att spreja med vatten åtminstone varannan dag i förebyggande syfte.
Telecaster72
Oj Tack för alla svar, jag har sett Provado, men jag har det på en paprikaplanta också som jag inte vill spruta kemikalier på, Spidermite Control verkar ju intressant, men dränkmetoden är ju helt gratis ;-)

Tack!
ewa zon 3
CITAT (Hamilton @ 04-01-2007, 20:20)
Det finns även ett annat medel som jag provat med mycket bra resultat
Spiermite control

Lånar tråden lite smile.gif
Hamilton
Har också provat Spidermite kontrol och det verkar fungera hyfsat mot spinn men det blev väldigt oljigt på bladen tycker jag. Upptäckte spinn på en köp-blomma som jag dumt nog ställt tillsammans med några pelargoner, utan "karantän". Behandlade för säkerhetskull alla som stod tillsammans och bladen verkade inte tycka om den oljiga hinnan, en hel del gulnade sad.gif

Skakade spayflaskan under behandlingen och blandade enligt anvisningar.
Ska man spruta på något speciellt sätt?
Nu "tvättade" jag hela växten
Lady Hamilton
Sprutade du en gång? eller upprepade du behandlingen?
Men visst blev det lite oljigt på bladen men den enda plantan som gulnade lite i bladen för mig var bananen sad.gif Det kan även bero på att jag har "lite för kallt" men samtidigt har aldrig någon bananplanta levt lika länge som denna. Så jag tänker fortsätta att behandla med spidermite smile.gif
Hum
Här är ytterligare några "eko" lösningar jag hittat på en finsk sajt (jag håller med om dränkningen, men ofta kan växterna vara för stora), det är att spraya med nässelvatten (låt nässlor stå i vatten två veckor) eller malörtsavkok. Har inte prövat själv men kommer definitivt att göra det nästa sommar.
Upptäckte själv att iallafall koriander håller spinnen borta - så fort jag slängt mig koriander från örtbänken hade jag spinnen där. För övrigt tycker jag nog spinn är den värsta av krypen (och så har dom inte uppfunnit Provado Plus i Finland ännu mad.gif )

-jb-
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hum @ 15-01-2007, 15:08)
Här är ytterligare några "eko" lösningar jag hittat på en finsk sajt (jag håller med om dränkningen, men ofta kan växterna vara för stora), det är att spraya med nässelvatten (låt nässlor stå i vatten två veckor) eller malörtsavkok. Har inte prövat själv men kommer definitivt att göra det nästa sommar.
Upptäckte själv att iallafall koriander håller spinnen borta - så fort jag slängt mig koriander från örtbänken hade jag spinnen där. För övrigt tycker jag nog spinn är den värsta av krypen (och så har dom inte uppfunnit Provado Plus i Finland ännu mad.gif )

-jb-

spinn här hemska har hellre allt annat än spinn små hemska saker . storleken har ju betydelse har man en palm på 3m är det svårt ju haha laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon