Full version: Zink-badkar
Torpar-Anna
Jag har fyndat ett gammal zink-badkar och tänkte ha det i min torpar-trädgård. Nu inför planering utav trädgården med fröer och allt så har jag funderat på vad jag ska göra med badkaret, men kan inte komma på något bra tycker jag. wacko.gif
Därför undrar jag om ni har lite tips och idéer att dela med er?
Torpar-Anna
Glömde givetvis bilden på badkaret, men här är det! rolleyes.gif

fruberglund
CITAT (Torpar-Anna @ 04-01-2007, 10:42)
Glömde givetvis bilden på badkaret, men här är det! rolleyes.gif

Vilket fint badkar!

Ja, antingen fyller du med jord och sätter ettårigt/perenner eller så borde det ju gå att fylla med grus och sten och sätta stenpartiväxter. Tänk bara på att det inte går att flytta det sen när det är fullt så planera läge noga.

Tänk också på dränering så det inte blir vattenfyllt om det regnar mycket under sommaren biggrin.gif

OCH...glöm inte att visa hur fint det blir sen wub.gif
vickeva
Vad fint det var! Annars kan du bygga en utedusch så att man faktiskt kan använda badkaret, med fina buskar runt om som en berså... mysigt
evelina
Hittade en bild på zinkbadkar med blommor i. Jag själv skulle göra en utedusch.

Alpiner i Halmstad
Jag kan inte förstå att man kan föstöra gamla bruksföremål genom att t.ex plantera i dem.
Möjligen skulle jag använda det som vattenkar i trädgården.
M.v.h. Bernt
karjo
Kanske kan du använda det som en liten damm? Lite näckrosor och en liten fontän? smile.gif

Tycker också det är synd att förstöra det genom att göra hål i botten tex...
Torpar-Anna
Åh, en utedusch! Vilken trevlig idé!
Det var verkligen passande eftersom vi inte har en dusch utan duschar oss med trädgårdsslangen laugh.gif .
Ni som tipsade om det, kan ni utveckla idén lite?

Jag håller med dig, Bernt, att man inte bör förstöra gamla bruksföremål. Men som jag ser det så försöker jag komma på ett användningsområde för badkaret som jag verkligen tycker mycket om.
Om man skulle plantera i badkaret så behöver det ju inte bli förstört, man kan skydda det med plast eller dylikt invändigt kan jag tänka mig.
Men sen är det så att karet redan är obrukbart som badkar eftersom det är otätt med nåt hål i botten .
anna_rispan
du kankse kan hänga balkonglådor på insidan som du fyller med vällande o hängande växter. så när man sitter en bit bort ser det kankse ut som om det är ett bubbelbad eller nåt. o så kan ni stå i det o duscha....kanske?
synd att det var hål i botten. sad.gif
stina
Eftersom det är hål i botten så är ju dräneringen klar. Jag skulle göra en liten köksträdgård i den. Eller jordgubbar kanske. Ett trasigt zinkbadkar är ju redan sas förstört så det tycker jag inte är något helgerån...

/Stina
Boxer
Går hålet att laga?
Om det går att få tätt - sätt dit en utedusch av bambu.

Sedan kan du ha en stor kruka, som du stoppar i när karet inte används med t.ex. Ipomoea som väller över kanten. wub.gif
catlady
Jag hade absolut gjort en liten damm i badkaret. Kanske med en sådan där liten smart fontänanordning i plast (plastdelen syns inte) som ger ett härligt porlande ljud. Näckrosor och andra vatten älskande växter gör det extra vackert! Men då får du förståss täta hålet först... wub.gif
evelina
Sussane här på forumet har bilder på zinkbadkar i sitt album.

Länk
Tjoppa
Jag gillar verkligen idén med en liten minidamm, så det är absolut vad jag skulle ha gjort. Men då får du så klart laga hålet i botten.
*Stintan*
Jag skulle definitivt inte plantera i det eller använda som damm däremot som badkar ute på sommaren, oj va läckert med ett utebadkar! Sen skulle jag se till att inte karet blev förstört utan att det fick fortsätta vara ett badkar. rolleyes.gif
Limeblossom
Jag har ett exakt likadant badkar och jag våndas också....plantera i det känns synd. Inget hål i mitt så funderingar på en damm har funnits men jag vet inte. Barnen har badat i det någon gång men det är ganska kärvt på insidan. Tänkte nästan bara ha det som det är och ev fixa lite tillbehör som tex en gammal tvättbräda. Som ett stilleben....typ.
askar
Låter som det skulle bli riktigt bra...
Ståendes upp, med tvättbräda på nerkanten. smile.gif

Så skulle iaf jag göra istf att plantera blommor i.
karjo
Ställer man det på högkant kan man ju ställa en kruka med något stort fluffigt växande i eller framför. Det kan ju vara fint att fylla upp det lite kanske? smile.gif
Tesa
Ett av dom trevligare inslagen på Lisebergs trädgårdsmässa i fjol...
mulle
Jag har också ett zinkbadkar.
Först skulle jag ha det att bada i men det blev bara en gång för det var dels knöligt att tömma, dels blev det så skitigt bara av att stå ute så att badlusten försvann.
Nu har jag en klätterhortensia i det.
Mulle
Torpar-Anna
Se nedan inlägg istället, det här blev fel...
Torpar-Anna
CITAT (mulle @ 07-01-2007, 23:23)
Först skulle jag ha det att bada i men det blev bara en gång för det var dels knöligt att tömma, dels blev det så skitigt bara av att stå ute så att badlusten försvann.
Mulle

Du har inte möjligtvis nån bild att visa på ditt kar med klätterhortensian? rolleyes.gif
mulle
CITAT (Torpar-Anna @ 08-01-2007, 18:35)
CITAT (mulle @ 07-01-2007, 23:23)
Mulle

Du har inte möjligtvis nån bild att visa på ditt kar med klätterhortensian? rolleyes.gif

Det kommer en bild i morgon!
Mulle
malin72
Mulle!!!!!!!!! jag hade inget att göra på morgonen så jag satt och kikade i album...vad fint du har det wub.gif wub.gif roligt upplagt i albumen med smile.gif
mulle
Jag hittade ingen bild från grönskans dagar och det förvånade mig i och för sig inte alls - jag är jättedålig på att ta beskrivande bilder av rabatter, pynt och enskilda växter och fotar i stället mest stämningsbilder som man inte har så stor nytta av här på forumet.
Men så här ser karet ut i all sin nakenhet. Det står på slutändan av stenmuren och hamnade därför bakom viltstängslet i våras. Jag har planer på att flytta det till en annan plats i år.

Sedan bara MÅSTE jag få visa mitt senaste fynd! Då jag var på stenkrossen räddade jag det från skroten. Det är en gammal järntratt med öppen botten.

Det meningen att den skall bli eldnings- och grillkärl på brasplatsen, nu är den bara parkerad vid kullerstensförrådet. Men för att inte bli ihjälslagen av min kära man och en annan kompis tas flytten i etapper... (Och de är naturligtvis lyckligt omedvetna om att jag vill ha hem en till för att odla i...)
Den är något vansinnigt tung.

Och, Malin - tack!

Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon