Full version: Rosor
PlastFarmor
Dem är så vackra men jag kan aldrig lyckas med dem, de är fina i någon vecka och sen dör de ut, hur jag än gör så dör dem för mig.
Har ni några tips om hur man kan få dem att leva lite längre.
kerstin z5-6
Rosor mår inte särkilt bra som krukväxter , dels har de smårosor man köper för liten kruka och således aldeles för lite jord , ljuset inne framför allt denna årstid är för svagt och det är för varmt .. PÅ sval plats , i större kruka med bra krukväxtjord OCH extrabelysning klarar de sig bättre -de kommer dessutom snart att bli dubbelt så stora och ev ändra färg -de är behandlade med retarderingsmedel oftast ..
Annars får man nog tyvärr betrakta dem som " en veckas växter "
Nu gissar jag bara att du menar de som säljs som "krukväxt?

catlady
Vad bra att någon annan frågade frågan jag själv tänkt men aldrig kommit på att ställa! Nu blir det jag som går och köper söta krukrosor, och denna gång ska de minsann överleva! wub.gif
Fenja
Hur långlivad blir "krukväxtrosen" när man sätter ut den? Jag har några som förvisso ändrat färg och storlek som övervintrat en 3-4 år nu.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Det fanns lite nedgrävda gamla krukrosor i mina föräldrars trädgård när de flyttade dit och de finns fortfarande kvar så en 10-12år verkar de iallafall klara (och de sitter på bergshällen i jord som är max 2dm djup, sedan är det sten).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon