Full version: Bilder
Lars-Olof Arvids
Nu har jag för första gången scannat några bilder för att försöka lägga in dem i forumet. Hur gör man?

Olle
Betty
Du kan inte bara ta bilder från din dator och lägga in dem i ett inlägg direkt. Bilderna måste finnas ute på nätet. Skapa t.ex. ett fotoalbum här på Odla och lägg in dem där. Sen kan du ta dem därifrån och lägga in dem i ett inlägg.
Lars-Olof Arvids
Nu har jag gjort ett album på Odla, men lyckas inte lägga in några bilder i det.

Olle
anna_rispan
Vad är det som sätter stopp? Storleken på bilden? Hmm, vad kan det mer vara...grubblar
anna_rispan
Har du skrivit i ditt användranamn i profilinformationen under rubriken album?
Åsa, mälardalen zon 2
Bilderna får vara max 100kb, är de större går det inte att lägga in bilderna. Bilderna kan lätt minskas i storlek med ex. paint man måste inte ha något avancerat bildbehandlingsprogram.
Lars-Olof Arvids
Nu tycks albumet fungera! Men jag kommer inte in direkt från inlägget till albumet - det kanske bara tar ett tag?

Olle
anna_rispan
mm, men då måste du nog skriva i det där användar namnet i profilen för nu sysn ingen kamera därnere under din text.

sen kollar jag gärna på ängen!
Alba
Jag tog bort min långa text då det tycks fungera nu.
Boxer
Jag ser inte ditt album!
LarsOlofArvids
Syns det nu? När jag skapade mitt album gick det inte att skriva hela mitt namn, så jag gjorde en lite ihopdragen version.

Olle
anna_rispan
Men vad hände nu då? Har du gjort ett nytt medlemsskap??

Jag minns inte riktigt hurman gjorde. Men när du skapade albumet fick du väl välja ett användarnamna?

Det ska du skriva in in din profil. Jag har iallafall ett svagt minne va att det är det man måste göra. Men gör det i din gamla profil då.
LarsOlofArvids
Nej, det syns inte även om det nu är samma på båda ställena *suck* sad.gif

Olle
anna_rispan
Vad skumt. Du råkade inte göra det till privat då?? unsure.gif

Nu läste jag vad du hade ändrat där uppe. Jag märkte samma. därför fick jag ta bort mitt understreck i namnet.
Alba
När du hade skapat ett album - kom du ihåg att trycka på "registrera" sedan du lagt in alla uppgifter
askar
Gå in på Kontrollpanelen, Redigera profilinformation
Där till höger ska du skriva in användarnamnet för album
Lars-Olof Arvids
Jag har registrerat och inte gjort det privat. Skumt är det, minst sagt...

Olle
askar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-01-2007, 14:16)
Jag har registrerat och inte gjort det privat. Skumt är det, minst sagt...

Olle

Har du skrivit användarnnamn för albumet?

Grattis! ser att du lyckades. smile.gif
anna_rispan
Precis, jag tänkte fråga samm. jag har försökt beskriva det askar skrev supertydligt där uppe. men vi vet ju inte om du provat just det liksom sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Då provar vi igen...
anna_rispan
Woohoooo! Bra jobbat! Trägen vinner!

Fina bilder också!
Älgen! Snyggt!
Lars-Olof Arvids
Tack Agneta! Supertydlighet är vad som krävs när en så här oteknisk typ försöker göra album! wub.gif

Olle
askar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-01-2007, 14:20)
Tack Agneta! Supertydlighet är vad som krävs när en så här oteknisk typ försöker göra album! wub.gif

Olle

smile.gif

Fin äng du har... minner om barndomshemmet...
där hade vi sån.
anna_rispan
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-01-2007, 14:20)

Olle

Snart kan du lägga med bilder i inlägg också! smile.gif wink.gif
Betty
Vilken vacker äng!

smile.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (anna_rispan @ 04-01-2007, 14:24)
Snart kan du lägga med bilder i inlägg också! smile.gif wink.gif

Ja, det var ju det jag ville från början! Enligt vad jag har förstått ska man då högerklicka på bilden. Kan någon förklara hur man gör det om det bara finns en knapp på musen? wacko.gif

Olle
askar
Finns det såna med bara en knapp...
har jag aldrig sett.
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 04-01-2007, 14:48)
CITAT (anna_rispan @ 04-01-2007, 14:24)
Snart kan du lägga med bilder i inlägg också!   smile.gif  ;)

Ja, det var ju det jag ville från början! Enligt vad jag har förstått ska man då högerklicka på bilden. Kan någon förklara hur man gör det om det bara finns en knapp på musen? wacko.gif

Olle

Det var ett problem, högerklicka utan högerknapp???
Jag trodde att man kunde klicka på bilden i albumet så att bildens adress syns i adressfältet och sedan kopiera adressen och klistra in. Men det gick inte av någon anledning?
anna_rispan
Hmm, det finns säkert nåt kortkommando för att visa en bilds egenskaper. Om det inte poppar upp nån ruta när du klickar på bilden, Lars-Olov??
TYvärr är jag dålig på kortkommandon.
askar
Skift + F 10 ska vara samma som högerklick
(har inte testat)

Såg nu att det var för Win 95
anna_rispan
Eller en tangetn som på mitt tangentbord ligger till höger om mellanslaget. som tredje tangent. det är som ett papper med rader på o en markör.
askar
CITAT (anna_rispan @ 04-01-2007, 15:17)
Eller en tangetn som på mitt tangentbord ligger till höger om mellanslaget. som tredje tangent. det är som ett papper med rader på o en markör.

Tack Anna! Det funkar med den knappen och F 10 biggrin.gif

Jag som har tryckt på en massa olika men den hade jag missat tongue.gif
Lars-Olof Arvids
För mig fungerar det inte, men jag får väl nöja mig med att hänvisa till albumet så länge.

Olle
anna_rispan
CITAT (askar @ 04-01-2007, 15:21)
Tack Anna! Det funkar med den knappen och F 10 biggrin.gif

Jag som har tryckt på en massa olika men den hade jag missat tongue.gif

Hihi, varsågod. Jag lyckades hitta en hemsida om kortkommandon. www.kortkommando.com

visste inte om den knappen själv innan dess.

Lars-Olov: ja det går ju bra det med. men vad udda med bara en knapp på musen o så.
Piccante
Olle, kan du markera text med musen, fast det bara finns en knapp? Kan du göra det så finns det alternativ.

Jag har bilder på www.flickr.com (gratis album) och om man klickar på en utvald bild där så finns det en knapp i form av ett förstoringsglas ovanför bilden och texten "all sizes". Klickar man på den så kan man välja i vilken storlek man vill visa sin bild och så står bildens url: adress på raden nedanför. Man kan markera adressen med ett musklick och kopiera bildadressen genom att trycka på ctrl+ c. Sedan när man skriver på odlas forum t.ex. så klickar man på "bild" knappen och kopierar in bildens adress med kortkomandot ctrl + v.

Det hade givetvis gått i odlas album oxå om man bara kunde se bildadressen utan behöva högerklicka.

Annars är det smidigt med flickr att man kan välja hur stor bild man vill ha:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon