|
Full version: Dumma kissar!
Doncella
04-01-2007, 13:02
Dom äter på mina växter, river ner dem ur fönstren och gräver i krukorna, tipps på hur man får dom att sluta??
catlady
04-01-2007, 14:09
Jadu, det är ju sådant som alla som har katt får dras med i viss mån. Men visst finns det saker du kan göra! Se till att ha färskt kattgräs tillgängligt i en liten stabil kruka hemma. Frön går att köpa i varenda djuraffär och i många mataffärer. Gräset kommer upp efter några dagar och behöver mycket vatten. Låt stå ljust och klipp ner ett par gånger i veckan - det växer snabbare än katterna kan äta och blir snabbt hängigt. En kruka varar ungefär 1 månad, sedan är gräset inte så kul längre. Då får man sätta en ny omgång frön! Om katterna har kattgräs så håller de sig oftast från de andra växterna, men inte alltid... Häll skarpt grus/singel ovanpå jorden i krukorna katterna gräver i. Katter tycker inte om känslan. Om de börjar gräva i andra krukor istället så får du helt enkelt köpa en stor påse och lägga ett lager i alla krukor där hemma. Det brukar fungera bra. Och så det här med att välta ner dem från bänkarna... Oftast så händer det medan de biter och rafsar så om du gör det som står här ovan så kanske krukorna också slutar dratta i golvet. Om inte så kan du ju försöka ställa krukorna på oåtkomliga ställen, fästa dem eller kila fast dem mellan saker. Om det bara handlar om små busiga kattungar så får man dock räkna med lite "testande", och det går bort med tiden. Speciellt om man t.ex. högt ryter "Nej!" varenda gång de puttar på något i fönsterkarmen. Hoppas du fått hjälpen du sökte och lycka till med de små gullungarna!
rosentass i Göteborg
05-01-2007, 02:38
CITAT (Doncella @ 04-01-2007, 13:02) Dom äter på mina växter, river ner dem ur fönstren och gräver i krukorna, tipps på hur man får dom att sluta??  Jo det är så olika med katter. Vår nya lilla älskling om 5 månader gör just allt deta. Tillsägelser triggar mer intresse. 1) "Äter på mina växter". Se upp med de växter som är giftiga för katter! Ge bort dem. Och skaffa ngr extra som är nyttiga. Inte så kul om de "fååår" käka på dem. En krukväxt som jag skaffade just till katten käkades upp på nolltid. De andra fick vara ifred. (Kattgräs kan vara svårt att få till då det gäller kattungar - tillväxten förstörs innan gräset är ätbar.) 2) "River ned ur fönstren". Här är det bara TUNGA krukor som hjälper, som sagt. Och fastbinding. (Det ger sig ju med tiden men medan livlig kattunge gäller tyngd etc. Så slipper man nervsammanbrott själv också.) 3) "Och gräver i krukorna". Yes, detta var nytt för oss. Inget hjälpt - och absolut inte stränga "nej" (annat än för ögonblicket) el framdragande av avskydd dammsugare vid varje olyckstillfälle. Vi började fundera på taggtråd (här talar vi om stora krukor med palm resp monstera). Ett trick plötsligt - la märke till att katten ogillade mandarinskal. Så vi spred ut några bitar i krukorna. Det funkar!! Zero grävande. Skalen byts ut ibland. Katt-tjejen hittar på annat bus istället förstås... Just när jag skriver detta rök gardinstången i sovrumsfönstret.
kristerh
05-01-2007, 11:46
Tänk vilka problem ni har  min lilla kisse har aldrig ätit på någon blomma, inte heller rivit ner någon, har kattgräs ibland, men hon gillar även gräslök, vitlöksgräs o andra gräsliknande kryddor de säljer i mataffären (i kruka)
Hugo och Ikaros rev ner en hel del krukor då de var mindre. Däremot så åt de aldrig av växterna eller grävde i jorden, men det kan ju bero på att jag bara har orkidéer. Då, det var som värst, så planerade jag för en hög kant som skulle monteras fast längs med blomsterbänkarna - men jag hann aldrig komma så långt för sen slutade problemen. Kan ju ha att göra med att katterna har växt till sig och blivit smidigare. Jag har gett dem utrymme i alla fönstrena  där de vet att de kan sitta och spana på småfåglar. De har ju trots allt aldrig själva fått valt att bo hos mig, så det är jag som får anpassa mig. Men det gör jag så gärna.
Ta vanlig, hel havre och så i en kruka istället för "kattgräs" som är dyrt. Förövrigt är det just havre i de där påsarna också.
Mina tjejjer äter aldrig på mina växter. Zelma har provbitit på min ena brukorkide, mn den var nog superäcklig för hon skakade på huvudet länge och har aldrig gjort om det igen. Tricket är nog att ha växter som inte tilltalar dem, som t.ex. fetbladiga växter.
I två av mina tre fönster har jag sett till att det finns plats för kissarna. De tycker ju att det är så kul och sitta och spana i fönstret så det vill jag unna dem. De har fått ganska mycket plats så att de skall kunna vända sig utan problem. I det tredje som är mitt fönster har jag proppat med växter så att katterna inte ens försöker hoppa upp där.
Katterna har också tre egna ampelliljor som de får knapra på hur mycket de vill och ibland även kattgräs.
CITAT (ifibi @ 05-01-2007, 15:04) I det tredje som är mitt fönster har jag proppat med växter så att katterna inte ens försöker hoppa upp där. Den metoden testade jag först på mina kissar. Det resulterade i att de klev ovanpå orkidéerna och krukorna föll i golvet.  Småbusarna.
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 15:21) CITAT (ifibi @ 05-01-2007, 15:04) I det tredje som är mitt fönster har jag proppat med växter så att katterna inte ens försöker hoppa upp där. Den metoden testade jag först på mina kissar. Det resulterade i att de klev ovanpå orkidéerna och krukorna föll i golvet.  Småbusarna.  Oj då! Kanske inte funkar på alla missar då...
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 13:13) De har ju trots allt aldrig själva fått valt att bo hos mig, så det är jag som får anpassa mig. Men det gör jag så gärna.  Där sa du något mycket klokt!
Ja , man får räkna med lite svinn om man skaffar ett par kattungar. Mina klättrade i gardiner, plundrade julgranen, välte blomkrukoroch var allmänt busiga första året, klöser ännu på möbler och väggar fast dom har klöspelare osv..... , men det får man finna sig i om man skaffar katter. Så man får inte vara pedant
Aluminiumfolie på de ställen man inte vill att katterna ska gå.. fönsterbrädor, blombänkar osv.
Så gjorde vi... och Smulan gick inte ens i närheten... katter gillar inte att trampa på eller bita i folien.
rosentass i Göteborg
06-01-2007, 00:31
CITAT (kristerh @ 05-01-2007, 11:46) Tänk vilka problem ni har  min lilla kisse har aldrig ätit på någon blomma, inte heller rivit ner någon, har kattgräs ibland, men hon gillar även gräslök, vitlöksgräs o andra gräsliknande kryddor de säljer i mataffären (i kruka) Trevligt för dig men här var det ett inlägg som bad om råd gällande kissar som gjorde så. Catlady gav ett svar. Och jag försökte lägga till lite. Egentligen bara om mandarinskal... Min förra lilla kisse åt heller aldrig av någon blomma, inte heller rev hon/han ned någon. Kan berätta mer om dem i en annan tråd. Allmänt. Vad är det för konstig besser-wisser mentalitet. Katter är mycket personliga och individuella. Det är inte ägarens egenskaper vi diskuterar här. Framförallt inte i termer av ...." tänk vilka vilka problem ni har". Askar. Det där med aluminiumfolie är intressant! Men vi fann vår speciella älskling ivrigt tuggande på en bit som hamnat snett efter en kväll av bakad potatis. Hon tycker tydligen att aluminiumfolie är kul. It only goes to tell ... Blev hemskt orolig för antar att det kan vara skadligt? En del katter älskar antagligen mandarinskal också - och gräver vidare. Men det råkade funka här. Och gardinstången är tillbaka. Jeeesus
CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 00:31) Allmänt. Vad är det för konstig besser-wisser mentalitet. Katter är mycket personliga och individuella. Det är inte ägarens egenskaper vi diskuterar här. Framförallt inte i termer av ...." tänk vilka vilka problem ni har". ;) Jag tolkade inte alls detta som någon "besser-wisser mentalitet", bara en liten retsam mening  Och det måste man ju kunna bjuda på, eller hur! Denna (  ) gubben blinkar med ett öga, så för mig är det ett sätt att skoja lite.
rosentass i Göteborg
06-01-2007, 01:13
Ja Boxer visst är det helt ok med skojsamhet. En del retsamhet kan jag uppleva kommer lite snabbt och omotiverat dock.
Och med "allmänt" refererade jag egentligen till flera av svaren. De verkar ha tappat fokus på den ursprungliga frågan. Bryr mig mest om katterna här. Frågeställaren gäller en person som är irriterad av kattungarna och ber om råd. Då blir jag orolig han/hon ska göra sig av med "irratationsmomenten". Så det är viktigast att komma med möjliga handfasta råd. Inte tala om att "jag har då aldrig haft några problem med miiina katter!!.
CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 01:13) Frågeställaren gäller en person som är irriterad av kattungarna och ber om råd. Då blir jag orolig han/hon ska göra sig av med "irratationsmomenten". Så det är viktigast att komma med möjliga handfasta råd. Inte tala om att "jag har då aldrig haft några problem med miiina katter!!. Om någon ber om råd kring ett problem med sina katter så tror i alla fall inte jag inte det ligger nära tillhands att göra sig av med "irritationsmomenten". Det är väl inte det första man tänker sig?
Roligt med så många bra idéer! Hoppas att något/några av dem funkar hemma hos frågeställaren. Kattungar är ljuvliga och kan hitta på nästan vad som helst Inte alltid så uppskattat av husse och matte .... Men förresten i ursprungsfrågan står det inte att det är kattungar det gäller. Vuxna katter kan de också . . . ,å krukväxter tycks ha en oemotståndlig lockelse för många katter - oavsett ålder. Det enda tips jag inte sett här än är att ställa krukväxterna i täta grupper i fönstren och lämna utrymme för katterna att sitta och spana utan att behöva kliva runt växterna och oavsiktligt putta ner dem. Men då ska de också ha slutat att gräva och äta förstås Det där med att erbjuda dem något eget att tugga på tycker jag låter som en bra idé! Men den krukan skulle inte jag vilja ställa bland de andra växterna, utan på en egen plats. Tror att det då blir lättare för katterna att skilja på tillåten växt och otillåtna. Lycka till!  Visst är de ljuvliga
CITAT (askar @ 05-01-2007, 19:41) Aluminiumfolie på de ställen man inte vill att katterna ska gå.. fönsterbrädor, blombänkar osv.
Så gjorde vi... och Smulan gick inte ens i närheten... katter gillar inte att trampa på eller bita i folien. En boll av folie jagar mina katter i all oändlighet... Mvh Fenja
Helen i Skåne
06-01-2007, 16:50
Boll av folie är helkul men river jag en bit folie så springer de all världens väg pga ljudet! Tror också att det behövs utrymme för fågeltittning men också att man får prova sig fram vad som funkar på just "min" katt. Här skrattar de bara åt FY-spray som ska vara så bra! Lillekatten äter aldirg något och Fluffet tuggar på allt när det är en hårboll på gång, nylonstrumpa, leksaksmus osv. Höll på att skrämma slag på mig när han ätit upp en lila mus och kräkts på köksgolvet. Tror det är en personlighetspryl det där med att tugga och krafsa. Kanske du ska prova att lägga just det som du vet att din katt tycker luktar obehagligt i krukan? Kan vara vad som helst, en liten skål med vinäger eller nåt?
CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 00:31) Askar. Det där med aluminiumfolie är intressant! Men vi fann vår speciella älskling ivrigt tuggande på en bit som hamnat snett efter en kväll av bakad potatis. Hon tycker tydligen att aluminiumfolie är kul. Visst kan aluminiumfolie vara kul för katter... Smulan gillade att leka med bollar av det... men har du försökt få en katt att gå på folie?
mari_tres
07-01-2007, 12:24
Hade samma problem med min katt då hon fanns. Hon fick en ampellilja brevid matskålen som hon fick äta på, och så hade jag blombord, alltså smala avlånga bord med staket på =) Så blev det plats över på blombrädan som hon kunde sitta på, och dessutom så slapp blommorna stå ovanpå elementet! (blomborden var av den här typen) Har just nu inga problem med katt (kommer inte att kunna skaffa någon på ett år eller så, men det kommer att komma!) men däremot med råttor... Tre råttor som kutar omkring här och vars favoritsyssla är att gräva i krukor... =) och skvätta jord all världens väg... den här
Mari tres! dina länkar funkar inte! Försök igen är du snäll.
mari_tres
07-01-2007, 20:47
Skriver in hela länken på en gång istället, här är den ursprungliga länken http://www.gysinge.nu/Products/ProductDeta...=1164§ionId=976 men när jag skulle leta reda på den igen så hittade jag en byggbeskrivning på en: http://www.yle.fi/matochfritid/verkstadart...ikel.php?id=383Den jag hade hade dock bara ett plan, det övre. =)
rosentass i Göteborg
08-01-2007, 03:10
CITAT (Scrollan @ 06-01-2007, 10:47) CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 01:13) Frågeställaren gäller en person som är irriterad av kattungarna och ber om råd. Då blir jag orolig han/hon ska göra sig av med "irratationsmomenten". Så det är viktigast att komma med möjliga handfasta råd. Inte tala om att "jag har då aldrig haft några problem med miiina katter!!. Om någon ber om råd kring ett problem med sina katter så tror i alla fall inte jag inte det ligger nära tillhands att göra sig av med "irritationsmomenten". Det är väl inte det första man tänker sig?  Sant. Antagligen bara sura cyniker som jag utan verklighetsförankring. Så kom igen Doncella. Hjälp oss! Hur går det nu med "dumma kissar"? [Blev otydlig citering. Försökt redigera.]
rosentass i Göteborg
08-01-2007, 03:15
CITAT (Ramoth @ 06-01-2007, 13:13) Men förresten i ursprungsfrågan står det inte att det är kattungar det gäller. Vuxna katter kan de också . . . Sant igen. Möjligen gäller det 10-15-åringar som skribenten klarat av så långt. Så kom igen Doncella. Hjälp oss! Hur går det nu med katterna? Klart att vi bryr oss. Det är ditt första inlägg dessutom (uppmärksammade jag just). Välkommen!
kristerh
09-01-2007, 11:59
CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 00:31) Allmänt. Vad är det för konstig besser-wisser mentalitet. Katter är mycket personliga och individuella. Det är inte ägarens egenskaper vi diskuterar här. Framförallt inte i termer av ...." tänk vilka vilka problem ni har". ;) Snacka om humorlös människa  mitt inlägg var skrivet med lite ironi, men somliga kan tydligen inte ta åt sig sådant.
pialotta
09-01-2007, 13:19
CITAT (Boxer @ 05-01-2007, 14:17) Ta vanlig, hel havre och så i en kruka istället för "kattgräs" som är dyrt. Förövrigt är det just havre i de där påsarna också. lysande tips!!
CITAT (Boxer @ 06-01-2007, 00:52) CITAT (rosentass i Göteborg @ 06-01-2007, 00:31) Allmänt. Vad är det för konstig besser-wisser mentalitet. Katter är mycket personliga och individuella. Det är inte ägarens egenskaper vi diskuterar här. Framförallt inte i termer av ...." tänk vilka vilka problem ni har".  Jag tolkade inte alls detta som någon "besser-wisser mentalitet", bara en liten retsam mening  Och det måste man ju kunna bjuda på, eller hur! Denna (  ) gubben blinkar med ett öga, så för mig är det ett sätt att skoja lite. Inte jag heller!
Doncella, hur har det gått?
rosentass i Göteborg
17-01-2007, 02:14
ja doncella hur har det gått? Vår älskade lilla tjej går från klarhet till klarhet. Med sina 6 månader har hon lärt att matte och tusse är delvis idioter. Inte fel.  Men vi älkskar varandra.  Eller vi henne!!
Doncella
21-04-2007, 15:41
oj nu skäms jag lite då jag glömde bort att kolla om jag fått någa svar men det jag gjorde va lite blandat av allt *S* i vissa fönster har jag jättefullt med växter och i andra fönster har jag satt hönsnät runt blommorna för att de ska få vara ifred. tyvärr fungerade inte det där med sten då jag la prydnadssten (glas, inte vassa bitar dock!!). det blev riktigt fint men det blev också jätteroligt att gräva ur stenar för att sedan jaga dem... för övrigt är det vuxna katter som jag pratar om inga olyckor har skett på ett bra tag nu, kanske beror det också på att jag stänger dörrarna in till alla rum utom toaletten och sovrummet när det är läggdax?  [attachment=1587:kattväxt.jpg] jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten! /Doncella
Ammoura
21-04-2007, 17:02
Efter att ha tröttnat på trasiga krukor och orkidéblommor som ramlade av när dom föll i golvet så fixade vi till med gardinstångshållare och långa bambupinnar. Alltså i båda kanterna på fönsterbrädan sitter varsin gardinstångshållare (i fönsterbrädan), bambupinnarna passar bra istället för gardinstång och är bara att fästa med t.ex ståltråd. Kan ta kort någon dag men nu syns inte fönsterbrädan i fönstret... Är visst lite planteringar på bordet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|