Elisabeth P
Idag sådde jag lobelian, men känner mig smått tveksam eftersom jag sådde frön som jag försökt att plocka på fjolårets. De är ju så jättesmå så det är svårt att veta om de är frö eller bara damm unsure.gif

Dessutom provade jag att lägga dillpionfröna i vitmossa efter att ha läst kerstins länktips. Ska bli spännande att se om det blir något av dem. Även de är ju rätt små jämfört med bilderna jag såg i den länken, men där är jag i alla fall säker på att det är frön. Fast vad jag förstår har pioner en del lurarfrön med.

Nåväl nu är det gjort bara vänta och se rolleyes.gif

Lisa
Elisabeth P
Någon som har provat att så i vitmossa, vad tyckte ni i så fall?
Eller kanske ni sått i papper som jag ochså läste om någonstans?

Berätta gärna om era erfarenheter/ Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Jag har fått frön från Paeonia delavayi vars förra ägare hade haft dom i vitmossa sedan 15/11-06. Jag har fortsatt att ha fröna i vitmossa och nu har några fått rot. Jag planterade ner dom i jord men ska ha krukan inne ett tag till innan jag ställer svalt, +0,5-+6,0. Så Pionfrön i vitmossa verkar fungera fint rolleyes.gif /Helen
Elisabeth P
Låter lovande smile.gif , hoppas det fungerar även för en amatör wink.gif
Jag bara undrar om du har dem i ett tillslutet kärl eller påse.
Där jag läste om det så hade han haft det i en plastburk. Själv valde jag en sådan där tomatlåda.Den är ju dels genomskinlig (för ljus behöver de väl?) och sen finns det ju lufthål (även luft behövs väl?)
Rätt eller fel? /Lisa
Helen i Piteå Zon 5
Jag vet inte vad som är rätt eller fel rolleyes.gif Jag har mina frön i en lite större 'klippåse' på bordet tillsammans med de övriga sådderna under växtbelysningen. Jag ser att det blir lite fuktigt på påsens insidor, men jag gnuggar bara ut fukten mot mossan. Men det får ju inte bli för blött för då ruttnar ju fröna, så lufta är nog helt OK. Du kan säkert ha din genomskinliga låda med lufthål, du får bara hålla koll så att mossan inte torkar ut helt, så fortsätt du att göra som du gör rolleyes.gif
Elisabeth P
Nu gror det biggrin.gif i lobelian. Mina fröer funkade, yippei biggrin.gif
Men jag ska väl inte omskola lobelia?

Dillpionen kunde väl behöva några månader på sig, eller?

Lisa
kerstin z5-6
Självklart ska Lobelian omskolas , men inte en och en utan i små "tussar # i bra plantjord i separata krukor smile.gif
Elisabeth P
Omskola ohmy.gif
Okej, okej, jag ska omskola tongue.gif vågar inte annat.
Fast risk finns att det inte är supermånga utan bara ganska många frön jag sått rolleyes.gif

Lisa
kerstin z5-6
Det spelar ingen roll -du får mycket finare plantor överhuvudtaget om du omskolar -vissa av sommarblommorna som Lobelia kan skolas ut i små tussar -det är ju lätt smile.gif Tillväxten efter omskolning blir synbart större och de får en bättre start och blommar längre smile.gif
Jonas70
Omskola bara inte Lobelian för tidigt, utan låt den växa så pass mycket att den blir "hanterbar" för omskolning, men annars håller jag med Kerstin om att man märker en stark skjuts i tillväxten efter omskolning.
Elisabeth P
Minnet är lite difust wacko.gif

Hur fort efter de gror ska jag sätta dem svalare?
Jag menar det kanske finns fler som vill gro?

Lisa
kerstin z5-6
beror nog mer på vilket ljus du har på svala stället " men de rätt långsamväxande lobeliorna kan gärna stå varmare ett bra tag smile.gif
Flytta dem någon vecka efter omskolningen ?
Elisabeth P
jag har ordnat med ordentliga lysrör i garaget, där det är något svalare. Men än har jag inte sått så mycket mer så de får stå varmt och gott inne på köksbänken ett tag till. Värre blir det när jag börjar så lite mer, då får de av plastbrist flytta.

Lisa
Gåsis
Nu är jag kanske lite wacko.gif , men så inte för tidigt och särskilt inte ettåringar. Även om man har svalt utrymme. Lobelian tar ungefär 10-12 veckor på sig för att bli användbar. Man blir bara less sen när dom inte blir som man tänkt sig.

/Åsa
Elisabeth P
CITAT (Gåsis @ 10-01-2007, 15:06)
Nu är jag kanske lite wacko.gif , men så inte för tidigt och särskilt inte ettåringar. Även om man har svalt utrymme. Lobelian tar ungefär 10-12 veckor på sig för att bli användbar. Man blir bara less sen när dom inte blir som man tänkt sig.

/Åsa

Ja, ja, gjort é gjort. Jag får väl se hur de blir wink.gif

Lisa
kerstin z5-6
har du + 10 grader växer det nästan inte alls -så ju tidigare du sått sommarblommor desto svalare smile.gif

men visst har du en point där -slutet januari rek i fröbok-Hasselmark -men det kanske är lite tidigt

Hos mej ryms sällan ettåringar na överhuvudtaget smile.gif så jag är ingen expert på sådana
Gåsis
Norrlänningar laugh.gif Lobelia x speciosa i slutet av januari, vanlig lobelia i mars. Nåja, det är inte för att vara elak jag varnar biggrin.gif Någon (jag blink.gif ) har haft stockrosor i metershöjd, tagetes som dött av ålderdomssvaghet innan utplantering och luktärter som invaderade lägenheten laugh.gif Fast jag har inte tillgång till så mycket svalka förstås.
Kan jag säga att jag slutat med ettåringar jag med - nu är det perenner jag sår för tidigt tongue.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Hihi var det du .. det har jag glömt , men jag minns nån med blomman för dagen -som täckte köket i april och var utblommad i juni smile.gif
men man lär sig mycket även av sina missar smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Elisabeth P
Jo man gör väl det. smile.gif
Det blir nog bäst att köra ut dem i garaget rätt snart. Där är det i alla fall tänkt att vara en temp på ca 5-6 grader (även om det just nu är mellan 12-15)
Kan det inte bli lite vinter snart mad.gif

Lisa
Floppy
blink.gif ...är lite snurrig jag med på detta med temperaturer och att så förtidigt...
Jag bor ju jättetrångt nu när jag har flyttat så jag har ju inte så mycket plats längre...

Tänkte på detta som Lisa:) skrev
CITAT
Det blir nog bäst att köra ut dem i garaget rätt snart. Där är det i alla fall tänkt att vara en temp på ca 5-6 grader (även om det just nu är mellan 12-15)

Alltså när de har dykt upp i sålådorna och man har skolat om dem...ska de stå i värmen ett tag till då eller kan man då ställa ut dem... som i mitt fall...i förådet som är ...med hjälp av en fläktelement...håller ca 7-10 grader...det blir inte för kallt för dem då? blink.gif
Elisabeth P
Jag är ju fortfarande nybörjare, men jag har fattat det som att så fort de grott så kan man ställa de svalare, men med bra belysning.
Att jag funderade på att ha lobelian inne lite till var mest för att ev fler ska kunna gro.
Står de inne för länge i värmen tror jag experterna säger att de blir rangliga.
Men som sagt än är jag bara i nybörjartagen smile.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon