catlady
Nu har hyacinten, amaryllisen (som den minsta ulltussen bröt rakt av för några nätter sedan...) en tradig chili och min stora pelarkaktus (den som fyra personer ville ha, men ingen ville komma och hämta själv...) åkt ut och man kan fakstikt se fönstren igen. wink.gif
Det gillar jag inte, och ska nu införskaffa lite nya alster på direkten! Men vad? Jag tänkte kanske något hängande, en till söderfönstret och en till norrfönstret. Gärna något som blommar (har en fin 20-årig hoya carnosa som aldrig ens fått en knopp...), åtminstone i söder. Och så vill jag ha något till det mörkaste sovrums-norrfönstret där det nu bara står en hög paraplyaralia. Men jag har redan eller har haft garderobsblomma, silverkalla, fredskalla, gullranka, paradisträd och en annan mer trädlik aralia-sort... Har någon ett tips på något lite roligare kanske? Något som vara och inte dör om ett par månader! smile.gif wub.gif
catlady
Inga tips alls? blink.gif
yenny
Det finns massor med fina hoyor, sånna som både gillar söderläge och skugga.

Hoyaforum
catlady
Finns det hoyor som kan klara av rent norrläge året om utan extra belysning?
Alexander-VG-zon3
jag har alla mina hoyor i norr fönster om vintern och hösten . hoya bella och hoya multiflora blommar plus så kommer där fina vackra gröna blad på alla .
catlady
Ok, då kanske jag ska flytta mina carnosor dit då?!
yenny
CITAT (catlady @ 04-01-2007, 22:06)
Finns det hoyor som kan klara av rent norrläge året om utan extra belysning?

Japp.. det finns en hel del.
Multiflora, heuschkeliana, australis, tsangii mfl
Lars-Olof Arvids
Annars kanske blomstervagga (Rhoeo spathacea) kan vara ett tips? Den är nästan omöjlig att ta död på. Om mildvädret fortsätter skickar jag gärna ett par sticklingar åt dig.

Olle
catlady
Sammanträffande! I förrgår tog jag en tur till Plantagen som har halva priset på gröna växter nu, och kom faktiskt hem med just en rosenvagga, två vandrande judar (konstigt namn...), en prydnadsros och en ampellilja. Dessutom fick hoyan en ny kruka med ordentligt växtstöd. Så nu är mitt hem inte lika tradigt längre! Tack för tipsen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon