Letar efter lättanvända program att använda för att redigera filmer tagna med vanlig DV-kamera. Windows Mediamaker eller vad det heter fungerar ju, men är lite instabilt etc. Gärna ett program som klarar att bränna ut resultatet på DVD så man slipper använda ett särskilt program för det.
En fördel om det finns på svenska, eftersom det inte är jag som ska använda det.
Någon som har erfarenheter av sådana program? Tips? Rekommendationer? Varningar?
Fizzgigg
04-01-2007, 16:29
Det enda jag tycker kan komma på fråga (om man inte har en plånbok som innehåller gruvliga mängder pengar) är Premiere Elements 3 från Adobe. Otroligt kraftfullt för hemanvändare, finns på svenska, är lätt att lära sig och kostar ungefär 895 kronor. Om du inte har något bra bildbehandligsprogram tycker jag du ska passa på att köpa dubbelpacket med Premiere Elements 3 och Photoshop Elements 5. Det kostar runt 1295 och då har du två superprogram.
Har bara testat Photoshop Elements men om Permiere Elements är lika bra som Photoshop Elements så är det superbra. Adobe kan det där, skulle jag vilja påstå.
Ok, tack för tipsen. Över min budget, menmen, kan vara värt att kolla in kanske. Har inte använt nyare Adobe-program än Photoshop 7, kom aldrig överens med senare versioner, kanske dags man uppdaterar sig.
(Ser nu att Adobe inte erbjuder prov-versioner på svenska, så, man får väl hitta andra lösningar :/ )
vickeva
05-01-2007, 13:51
Men det som följer med Windows då? Windows Moviemakers, är det helt kass?
Det är bättre än tidigare, men, det kraschar ibland här när man ska lägga in mp3 exempelvis.
Fizzgigg
05-01-2007, 15:54
Med tanke på "priset" är det underbart som introduktion till videoredigering och om man inte behöver några avancerade funktioner men man växer ur det ganska snabbt.
Hum...Premiere Elements 3 krävde en bättre processor än en gammal Athlon XP på 1.8GHz eller vad den nu hade. Fånigt av Adobe att kräva SSE2-instruktionsset i ett program för att redigera film.
Så, jag letar fortfarande efter program. Har Nero6, där Nerovision Express verkar...ja...det duger väl om inget annat finns. Är Nero7 mycket bättre på att redigera filmer?
Elisabeth P
07-01-2007, 19:53
CITAT (Fizzgigg @ 04-01-2007, 16:29)
Det enda jag tycker kan komma på fråga (om man inte har en plånbok som innehåller gruvliga mängder pengar) är Premiere Elements 3 från Adobe. Otroligt kraftfullt för hemanvändare, finns på svenska, är lätt att lära sig och kostar ungefär 895 kronor. Om du inte har något bra bildbehandligsprogram tycker jag du ska passa på att köpa dubbelpacket med Premiere Elements 3 och Photoshop Elements 5. Det kostar runt 1295 och då har du två superprogram.
Jag hakar på här. skulle så gärna vilja göra mina semestervideos roliga och lättsamma att titta på. Har hört att man både ska kunna klippa och lägga in text och musik.
Om man aldrig tidigare sysslat med redigering av videofilm, kan detta programmet då vara något. Jag är alltså total amatör och ingen vidare baddare på datorer heller, så det krävs att det är både enkelt och lättförståeligt
Lisa
Brorsan filmar ochg redigerar mycket... lägger in text och också musik.
Han har Pinacle 9 och någon box till ... kostade ca 3000kr för ett par-tre år sedan,
men han trodde att man kan få den betydligt billigare idag.
Fizzgigg
08-01-2007, 00:24
CITAT (Lisa:) @ 07-01-2007, 19:53)
CITAT (Fizzgigg @ 04-01-2007, 16:29)
Jag hakar på här. skulle så gärna vilja göra mina semestervideos roliga och lättsamma att titta på. Har hört att man både ska kunna klippa och lägga in text och musik.
Om man aldrig tidigare sysslat med redigering av videofilm, kan detta programmet då vara något. Jag är alltså total amatör och ingen vidare baddare på datorer heller, så det krävs att det är både enkelt och lättförståeligt
Lisa
De är kraftfulla och kräver lite av användaren, men de är på svenska och vänder sig till just hemanvändare så jag tycker att det är ganska lättanvända program. Man ska bara inte förvänta sig att bli en ny Spielberg redan första kvällen.
Fördelen med Adobes prylar är att de har de riktiga fullblodsprogrammen Photoshot och Premiere som vänder sig till proffsanvändare. Elementsprogrammen är till stor del samam program men de riktigt avancerade funktionerna är bortplockade och man har lagt till en massa guider för att göra saker automatiskt. I grunden är det däremot fortfarande samma avancerade algoritmer och uträkningar Elements använder så det blir ett gediget resultat. Ofta brukar det vara så att tillverkare som vänder sig till hemanvändare gör inte program för avancerade användare så de riktigt gedigna proffsalgoritmerna för att göra saker och ting finns inte i de programmen utan det är halvtaffliga motsvarigheter. Med Adobes prylar är det nästan samma "proffskärna" i programmen men gränssnittet man arbetar med är enklare i Elements.
Fizzgigg
08-01-2007, 00:26
CITAT (askar @ 07-01-2007, 20:20)
Brorsan filmar ochg redigerar mycket... lägger in text och också musik.
Han har Pinacle 9 och någon box till ... kostade ca 3000kr för ett par-tre år sedan,
men han trodde att man kan få den betydligt billigare idag.
Pinnacle gör väldigt bra hårdvara i form av expansionskort och adaptrar och sånt för att få in filmerna och bilderna i datorn från till exempel videokameran, när man vill spela in tv-program på datorn och såna saker. När det gäller mjukvaran är de däremot ganska medelmåttiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.