Jag skulle vila ha tips på bildbehandlingsprogram för digitala bilder.
Har nu äntligen skaffat en digitalkamera.
Jag skulle vilja ha ett program där man även enkelt kan söka efter en speciell bild. Helst på svenska.
Vilka använder ni ?
Skriva gära fördelar, nackdelar, egna synpunkter !
Piccante
04-01-2007, 14:39
För att redigera och mixtra med mina bilder använder jag FastStone Image wiewer. Inte lika avancerat som photoshop men mer avancerat än de flesta andra gratisprogram som jag har prövat.
Sedan har jag även GIMP som liknar photoshop men är helt gratis. Tyvärr är jag för korkad för att kunna använda alla funktioner i det, jag har inte lyckats lära mig det än

Kolla på download.com så hittar du många program och även användarrecensioner av dem.
Fizzgigg
04-01-2007, 16:31
Jag röster för Photoshop Elements 5 från Adobe. Kraftfullt, lättanvänt, på svenska och kostar ungefär 895 spänn. Finns i dubbelpack med Premiere Elements 3 för 1295 så kan du redigera digital video också.

Gimp är helt okej och det är ju svårt att matcha priset, men det är inte speciellt lättanvänt jämfört med Photoshop Elements.
Jag tycker ACDSee är bra! Lätt att katigorisera bilderna i, lätt att göra enkla editeringar i.
Om du vill läsa mer om det så finns lite info här:
http://www.alcom.se/grupp_bild_video/ACDSe...ee/prodinfo.asp/suddis
Kvarnvik
04-01-2007, 19:34
Om man har Photoshop och inte vet riktigt hur man ska komma igång så rekommenderar jag www.moderskeppet.se
Mattias som driver sidan är lärare på högskolan för lärande och kommunikation, det märks. Jättepedagogiska lektioner i hur man gör. Finns även elementsanvisningar där.
Adobe Photoshop elements 3,0 kanonbra när man lärt det.Enkel och snabb attförminskar bilder till ett album och smidigt att katalogisera.Hade ACD See på den gamle datorn.
rosentass i Göteborg
05-01-2007, 01:56
PhotoFiltre kan laddas ned helt gratis och ett bra och funktionellt program att börja med tror jag.
PS tack kvarnvik för tipset rörande hjälp med photoshop Ds
Är det någon som vet om det finns någon svensk hnledning för GIMP.Jag kommer inte igång riktigt.
Gita
stennie
05-01-2007, 10:58
fruberglund
05-01-2007, 11:19
Vi har kört ACDsee hela tiden och är jättenöjda med det men det använder vi bara till att kolla bilder med. Redigera bilder (ändra storlek osv.) använder i alla fall jag Corel Photopaint till, det tycker jag är enkelt. Sen så har vi Photoshop Elements också men det tycker jag är så krångligt att lära sig så det använder inte jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.