|
Lars-Olof Arvids
04-01-2007, 15:03
Efter en del slit och med tålmodiga "lärare" har jag nu skapat början till ett album. Välkomna att titta in på lite sommarbilder!
Olle
Piccante
04-01-2007, 15:07
Fina bilder Olle. Vilken är den gula blomman som det finns så mycket av, någon fibbla eller? Jag fick mina tidningar idag, så nu ska jag lära mig allt om maskrosor till sommaren
Lars-Olof Arvids
04-01-2007, 15:13
De flesta gula blommorna är färgkulla. Men det finns också olika fibblor, gullris m m.
Olle
Fina bilder. Älgen är såå mäktig. Skulle inte vilja närma mig skogens konung.
Lars-Olof Arvids
04-01-2007, 16:21
Visst är han mäktig, även om det bara är en ungtjur. Men han låg lugnt kvar, ca 15 meter från mig, och verkade inte det minsta aggressiv när jag kom ut på trappan.
Olle
stennie
05-01-2007, 10:30
Suck ! vad jag längtar efter sommaren !
Fina bilder !
Oh JÖSSES så fina bilder! Så härligt du har det!!! (Men ... jag vill se dina bilder i lite större format, tids nog...  )
Lars-Olof Arvids
05-01-2007, 11:42
Tack Amaira, Stennie m fl! Som ni nog förstår är jag helt nybörjare på detta med bilder i forum, så ni får gärna komma med fler förslag till förbättringar. Jag hoppas snart få tid att lägga in fler bilder.
Olle
malin72
05-01-2007, 13:50
jätte fint  vilka härliga sommar bilder..nu när du vet hur du ska göra med bilderna till albumet så väntar jag med spänning på mera
CITAT (Leocarpus @ 04-01-2007, 15:07) Jag fick mina tidningar idag, så nu ska jag lära mig allt om maskrosor till sommaren  Aaaaa! Du ska odla maskrosor till sommaren! Den odlingen kommer du säkerligen inte misslyckas med! (förlåt, kunde inte låta bli!....  ) Fina bilder Lars-Olof ser fram emot att få se flera!
Piccante
05-01-2007, 14:48
CITAT (Leia @ 05-01-2007, 14:29) CITAT (Leocarpus @ 04-01-2007, 15:07) Jag fick mina tidningar idag, så nu ska jag lära mig allt om maskrosor till sommaren  Aaaaa! Du ska odla maskrosor till sommaren! Den odlingen kommer du säkerligen inte misslyckas med! (förlåt, kunde inte låta bli!....  ) Fina bilder Lars-Olof ser fram emot att få se flera!  Nja... inte riktigt. Jag ska försöka med något lite mer avancerat. Jag tänkte försöka lära mig lite mer om de ca 950 underarter av maskrosor som finns i skandinavien.
Lars-Olof Arvids
05-01-2007, 17:03
Nu har jag lagt in fler bilder! Och Amaira, tids nog kanske jag lär mig lägga in större bilder utan att albumet protesterar... Olle
anna_rispan
05-01-2007, 17:10
vilka fina bilder! som vykort allihopa fast finare... bilden med liftande slända var finurlig.
malin72
05-01-2007, 17:51
Jättekul att du " fått till det med album ". Och vilka fina bilder! Jag föll som en kägla för Älgen och den liftande sländan  . Ser verkligen fram emot många fantastiska naturbilder från dig
Ophelia
06-01-2007, 14:45
Vad härliga bilder med blommor och allehanda djur Gillar äng. Så vackert
O, ja, vilken härlig äng. Jag har försökt anlägga en äng själv så du har min fulla beundran. (Jag njuter änn så länge av andras...).
Härliga bilder, det riktigt doftar om dem! Mulle
Lars-Olof Arvids
08-01-2007, 08:31
Tack allihop! Olle
Katti med torpet
14-01-2007, 10:37
Kan bara instämma med övriga, jättefina bilder! Måste fråga lite hur du har gjort med ängen. Fanns den från början eller har du hjälpt till? Har själv en bit gammal åker som jag försöker göra om till äng men har förstått att det inte är gjort i en handvändning så jag vill gärna vet allt om hur du har gått tillväga. Markberedning, slåtter, plantering sådder osv...
Ophelia
14-01-2007, 13:30
CITAT (Katti med torpet @ 14-01-2007, 10:37) Kan bara instämma med övriga, jättefina bilder! Måste fråga lite hur du har gjort med ängen. Fanns den från början eller har du hjälpt till? Har själv en bit gammal åker som jag försöker göra om till äng men har förstått att det inte är gjort i en handvändning så jag vill gärna vet allt om hur du har gått tillväga. Markberedning, slåtter, plantering sådder osv... Lite tips: http://www.pratensis.se/http://www.vegtech.se/index.htmlhttp://www.planteco.lu.se/horjel/kil.ang.html
Katti med torpet
14-01-2007, 16:32
Tack för länkarna Ophelia! Det är dock alltid intressant att praktiska erfarenheter från folk som faktiskt har lyckats (vilket ju Lars-Olof bevisligen har gjort  ). Hur man skall göra rent teoretiskt har jag läst både framlänges och baklänges men finessen med ett forum är ju att man kan få feedback från verkliga människor med verkliga erfarenheter s.a.s
Ophelia
14-01-2007, 19:27
CITAT (Katti med torpet @ 14-01-2007, 16:32) Tack för länkarna Ophelia! Det är dock alltid intressant att praktiska erfarenheter från folk som faktiskt har lyckats (vilket ju Lars-Olof bevisligen har gjort  ). Hur man skall göra rent teoretiskt har jag läst både framlänges och baklänges men finessen med ett forum är ju att man kan få feedback från verkliga människor med verkliga erfarenheter s.a.s Vi har anlagt en äng i en slänt som verkar arta sig bra. Tog kontakt med Pratensis, pratat med andra, läst och använt ett sunt förnuft. Tror resultatet blir bra. Det som vi tog som en första punkt var att "förbättra" näringsvärdet till det sämre (detta påbörjades för 2 år sedan genom att ta bort allt växtmaterial och det har inte gödslats alls på 4 år). Det är en slänt så den är torr och solig. Jordmånen är mestadels lera som inte är så väldigt styv, ph-halten pekar mot kalkrik och har valt fröblandning efter detta.
Lars-Olof Arvids
15-01-2007, 11:29
Jag hade ett bra utgångsläge när jag flyttade in på stället för snart fem år sedan: En gammal "dålig" gräsmatta där det redan fanns en del ängsblommor som prästkragar, blåklockor, rödklöver, revfibbla, gullris, svartkämpar o s v. Det var egentligen bara att låta det växa och byta ut gräsklipparen mot lien på sensommaren. För att bättra på det hela grävde jag några såytor, fyllde dem med såjord och sådde flera olika ängsfröblandningar, bl a från Pratensis. Sådana experiment är tillåtna när det inte är en "äkta" äng med sällsynta arter och historia som bör värnas. Mest är det förstås svenska vildängsväxter jag vill ha, men helt renlärig på området är jag inte. Jag har t ex också satt in vårblommande lökväxter som krokus, botaniska tulpaner och narcisser, ornithogalum m m. Och jag får nog anse att det har lyckats bra - inte minst blev jag glad när den rödlistade sexfläckiga bastardsvärmaren hittade till ängen i somras.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|