Full version: Jag har sett ljuset!
anna_rispan
Jag har varit en tvivlare p om det verkligen r s dligt med ljus p vintern som alla sger.

Men innan jul nr vi julstdade s blev det ju s att jag var tvungen att ordna till ngra krukvxter som hade magert med jord kvar i krukan. Fats krukan var stor s det var inte s lite jord nd.
Plus att jag r en riktig amatr nr det gller krukvxter. Hur som haver.
En av krukorna jag fixade var sn dr...fasen, har tappat namnet...men de brukar vxa lngt s mankna ha den ver en hel vgg.
den hade vxt lite sedan sticklingsstdaiet men nu sg den ut att ha stannat. frsteligt pga mnga saker.
men nr jag tog den ur krukan s hade den ena sticklingen gjort en lng rot o sen vxt runt i botten. (drfr man ska ta o ka storlek p krukan succesivt kankse)
men jag knipsade av lite ltt.
sedan fick den st under lysrret ver diksbnken.
och den verlevde plus att bladen strckte p sig o jag tror nstan att den vxt!! ohmy.gif

sen har jag en anna frga om nn lser hr.

angende porslinblomma.

det var en stickling som tagit sig och till o med gjort nytt bladpar.
den stod i vldigt torvig blomjord s nn gn blev den vl fr uttorkad o bladen tjockade inte p sig trots att den fick st o suga vatten o jag vattnade mer regelbundet.

efter att jag planerta om ven den o knipsat lite p rtterna samt stod under lysrret ett tag s ser bladen ut som normalt igen. tjocka o fina!! hur funkar det d???
flaxss
ljuset p vintern r svagt . det som jag har sett vxer r silverkalla,bergplam,fredskalla,ampellija m.m. men ven en del vxter som vxer av vrme vxer om man har dom inne . plus s blommar en del vxter ven som hibiskus,hoyor m.m. d r det enstaka blommor . sen lika dant med en del tropiska vxter som banan kan vxa ret om bara man ger hg fukt och vrme
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon