Full version: Ingefära gror!
stella08
Jag har hittat en bortglömd plastpåse med ingefära i skafferiet och upptäckt att den börjat gro! Det finns gröna skott, 7-8 cm långa...
Har någon här erfarenhet av att kultivera ingefära?
Alexander-VG-zon3
så hände med mig med en gång . den va där inne i skafferiet och växte . men jag tog och planterade den i jord sen senare blev det en växt av det . jag skötte den som en vanlig krukväxt
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag odlar ingefära varje år men jag brukar förkultivera i mars. Men stoppa ner ingefäran ytligt i en kruka med jord och ge den extra belysning när den kommer upp med gröna skott. Plantera om den någon gång i större kruka under våren det blir ju en ganska lång förkultiveringstid. När det är riktigt varmt ute på försommaren kan du plantera ut ingefäran 8efter avhärdning) i en stor hink gärna svart. Knölarna skördas på hösten innan frosten, det går även bra att ta in hinken när det blir kallt ifall man vill vänta med skörden.

Plantan till höger är en ingefära under uppdrivning sent på våren.

Ingefära med lite solskador det var nog lite för soligt för den iår men ingefära klarar lite skador på bladen.

stella08
Tack så jättemycket för svaren!
Det kanske blir lite för avancerat projekt för mig eftersom jag bor i lägenhet. Men man kan ju alltid experimentera...
Går det att använda i matlagning någon annan del av växten förutom knölar?
Jonas70
Åsa, sätter du en hel ingefära-bit, eller delar du den i mindre delar innan du planterar den?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag planterar en hel bit gärna en med svällande knoppar (så man får studera knölarna i butiken).

Kan även tipsa om en annan ingefärsväxt kunchi/krachi som är till vänster på bilden på den unga ingefärsplantan. Kan hittas i ex. asiatiska matbutiker. (Även fina gurkmejeknölar kan man hitta i den typen av butiker.)

Kunchi/krachi (kan även ha andra namn i asiatiska butiker, den kallas något annat på Hong Kong trading i stockholm som jag inte kommr på i nuläget)

Jonas70
Tack för råden. Tror jag måste testa på det här med att sätta Ingefära rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon