Full version: Dyrast inköp ni gort
Alexander-VG-zon3
hejsan
likande tråd som den vid krukväxter fast här är det ute som gäller wub.gif

dyraste jag har köpt för en ute växt är 500kr . på ute växter kan jag köpa olika växter för 100-300kr som minst
fruberglund
Min variegerade roddis som kostade 329:- är nog det dyraste jag köpt hittills...som enskild planta då alltså. Men till våren ska jag köpa lite träd så då drar det nog iväg lite mer misstänker jag tongue.gif
Zazu
den dyraste trädgårdsväxten som jag just nu kommer på är min vita buddleja, den kostade hela 99:- laugh.gif
Magdis
Räknas träd också? I så fall omkring 700:-
anna_rispan
Det här är intressant. Men jag kan tyvärr inte bidra. Jag blir mer filosofisk eller nåt. Det märks ju att allt är relativt. Vad är det man får för pengarna.
I krukväxttråden motsvarande denna så var det någon som köpt en ovanlig hoya för 500:-. Det kankse inte känns så dyrt när man får något ovanligt. Men att köpa en ampellilja på trädgårdsbutiken kan kännas jättedyrt eftersom den är en baddare på att föröka sig. O man kan nog få en stickling av någon.

O träd. Det är jättesvårt att veta vad prislappen innebär. Var det en ettårig björk som kostade 700:-?? Då är det dyrt. Men är det ett annat träd med några fler år på nacken så är det kanske inte dyrt??

Hmmmm unsure.gif
titti49zon6
Under åren har många sköna "lappar" svävat förbi i form av olika slags konstiga,taggiga rosenbuskar i olika prisklasser från 50:- till 600:- (Stamros) biggrin.gif
Sen är det en hel del andra små träd och buskar som sällat sig till dom sälla jaktmarkerna, men jag brukar säga att även handelsträdgårdarna skall överleva så jag bidrar gärna med felköp bara dom är vackra den sommar som jag köpt dom wub.gif
kristerh
kan inte komma på vad som var dyrast wink.gif hittar jag något jag gillar köper jag det ohmy.gif brukar köpa dyra krukor uppemot 1000;- eller en bonsai för 2800:- mm kan hända att man får leva på vatten o bröd någon månad men vad gör det när man gjort ett kap... har ju ingen att försörja utom katten Greta, så jag kan kosta på mig saker ibland.
mulle
Jag har några träd som har varit svindyra och så de kinesiska buskpionerna, förstås.
Men generellt tycker jag ju att trädgård är en billig hobby. Man får bra många plantor för ett märkesplagg, t.ex. För att inte tala om en kväll på krogen...

Fram till 2004 gick hälften av min lön varje månad till banken, amorteringar och räntor. Då huslånet var betalt lovade jag mig själv att samma summa som banken hade fått skulle användas till mina två stora intressen, trädgård och resor och det löftet har inte varit speciellt svårt att hålla... tongue.gif

Mulle
renate
Dyrast var väl min Ullongrönn och Ginnalalönn 550:-kr st.Så köpte jag 2ggr en japanlönn för drygt 300:-St,båda dog.Men Ullongrönnens pris ångra jag inte den är jättestor nu.Även ginnalalönnen är fin,båda har lämnat en hel del fröplantor som i sin tur frodas nu.Så de var inte dyra,men japanlönnerna blev ja dyrt.Allt är relativt,lite pengar får en hobby ja kosta.
Ewa L
Jag behöver inte köpa några träd det finns det tillräckligt av. Däremot köper jag många buskar. Dyrast hittills är Azalean Persil, den kostade 245,-.
I vår skall jag göra ett buskage till och då kan det nog rassla till igen.
Betty
Drygt 600:-, ett träd - Prunus pensylvanica 'Oulu'. smile.gif
Bizze
Jag köpte en väderkvarnspalm för 2400:- förra våren:P Tänkte köpa en ännu större detta året och då lär det nog inte bli billigare, men det är det värt.
StarLiza
Något av syrenträden var nog dyrast trots att de var så små.
Whiskuchi
Det måste nog ha varit magnolian, men jag har glömt vad den kostade...
West Palm C
Nån typ av bambu som jag planterade brevid kaninens bur på tomten, tror den kostade 400-500 kr eller nåt...
Ludvig Johansson
Magnolia grandiflora för 475kr + nån hundring i frakt
Tesa
Det var nog min jättegunnera för 160 kr..hoppas bara den överlever den här blöta vintern i min lerjord..
...men visst är klimatet lite brittiskt och där brukar dom ju klara sig..
Blomstersmurfen
Det var en blomsterkornell på Zetas för 975 tror jag det var. Tyvärr stendog den.
malin72
CITAT (Blomstersmurfen @ 11-01-2007, 08:19)
Det var en blomsterkornell på Zetas för 975 tror jag det var. Tyvärr stendog den.

ohmy.gif ohmy.gif sad.gif
Betty
CITAT (Blomstersmurfen @ 11-01-2007, 08:19)

Har Zetas nån sorts överlevnadsgaranti? Typ "om du planterar och sköter busken efter konstens alla regler och den ändå dör inom ett halvår så får du en ny eller pengarna tillbaka." unsure.gif
thomaswahlqvist
Åhh jag vägrar att tänka tanken på vad mina växter kostat, och all torv och gödning, huuu .
Men billigaste var en Kopparlönn för 70 kr, köpte den av en som skulle flytta, 500kr är nog vad den borde kostat.

Men om man jämför annan hobby så är det billigt med trädgård.

Båthobby

Trevlig liten båt 35000
Båtvagn 5000
Försäkring 1000
Flytvästar 2000
Bryggplatts 1900
Bensin 2000 per år
Service 1500
zaaritha
Ett äppelträd, 400:-.
Som getterna tog död på................. sad.gif
katah
CITAT (thomaswahlqvist @ 12-01-2007, 21:20)
Åhh jag vägrar att tänka tanken på vad mina växter kostat, och all torv och gödning, huuu .
Men billigaste var en Kopparlönn för 70 kr, köpte den av en som skulle flytta, 500kr är nog vad den borde kostat.

Men om man jämför annan hobby så är det billigt med trädgård.

Båthobby

Trevlig liten båt 35000
Båtvagn 5000
Försäkring 1000
Flytvästar 2000
Bryggplatts 1900
Bensin 2000 per år
Service 1500

oj, thomas , och ändå kommer du billigt undan med din båthobby

Jag försöker göra en liten jämförelse

Båthobby

Trevlig liten båt 35000 trevlig lite större båt 350 000
Båtvagn 5000 båtvagn 25 000
Försäkring 1000 försäkring 6000
Flytvästar 2000 flytvästar 2500
Bryggplatts 1900 bryggplats 2500
Bensin 2000 per år bensin 6000kr / tank wink.gif 10 000/sommar
Service 1500 service gör gubben själv,
båtförrådshyra 3000 /år

men oj vad pengarna flyger åt alla håll på vintern , vi rustar den nog minst 10 000 kr/ år...
Han tycker att det hela är 10 000 gg häftigare än trädgård wink.gif, men jag kan hålla med att den får kosta , den är ju våran sommarstuga.

Men då är mina önskemål väldigt små i år i jämförelse med båten :
ett nytt bevattnignssystem till växthuset.... 2000 kanske, en trädgårdssläng som suger sig in själv och "lite" jord, perlit, fröer.

Ursäkta att ja babblar om annat än frågan, men kunde inte släppa när jag såg ordet " båt"
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon