Full version: Chili
Chanku
Jag har fått fröer/kärnor av Jalapeno, Red Cherry, Fire Cracker, Orange Thai och Hot Wax.
Så det jag undrar nu är:
*Hur odlar man dessa? Hur många frön/kärnor av varje ska jag satsa på?
(Bor utanför Luleå, så kanske zon 6? *osäker*)
*Styrka på dessa?
*Tips och förslag på andra sorter? Gärna nån som är ganska mild.

Och så gärna allmäna råd. Jag vill hemskt gärna att dessa ska överleva. Jag har inte drivit upp växter från frö tidigare.
Jag har försökt söka här i forumet, men den funktionen verkar inte fungera för mig just nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Hur många frön du sår beror på hur många plantor du vill ha, 1frö = en planta. Själv bredsår jag i sånt som plastburkar och liknande som jag gjort dräneringshål i, jag brukar försöka strö ut fröerna (på en bädd av bra såjord) så det är runt 1-2cm mellan fröerna då går det lättare att gräva upp dem för omskolning när de har fått karaktärsblad. Så några fler frön än du vill ha plantor, chilifrön brukar ha ganska bra grobarhet men det skadar inte att ha någon/några extra plantor. Täck fröerna med lite jord vattna och sätt plast över och ställ sådden varmt det brukar ta 1-3v normalt sett för chilifrön att gro. När de tittar upp kan de behöva extra belysning alt. så väntar du med sådden till mars ifall du inte kan ge dem extra belysning.

Plantera om plantorna gradvis i större kruka, till sommaren då de vill vara utomhus kan de behöva ganska stora krukor/hinkar.

Jalapeno brukar vara ganska milda runt 2500-5000 scoville

Red Cherry den är ofta mild också runt 2500-5000 scoville

Firecracker har jag för mig är en ganska stark sort.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är Hungarian Hot wax verkar den inte vara så stark

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=C
noch einmal Preussen
Hej Chanku!

Först och främst vill jag påpeka vikten av en bra såjord, ju dyrare desto bättre. Förra året såg jag och en god vän skillnaden på den billiga som ica hade att erbjuda mot den prakt som blev av kvalitetsjord.
Sen är det bra att göda plantorna under uppväxtsfasen, har sett att på plantor som har det för bra näringsmässigt mognar frukterna senare.
Om du har en elektrisk värmefilt är denna bra att använda till att sätta värme under krukorna så att groning och uppväxt blir bättre.
Chanku
Jag fick kärnorna i zippåsar där namnen stod, så jag har tyvärr ingen aning om det är Hungerian eller nån annan sort.
Jag har ett litet drivhus (sådan man har på fönsterbrädan), ska jag ha dom där eller är det bättre med plast över krukan?
Jag har lite varierande mängder av kärnor. En del har jag bara 5-6 kärnor av, medan en del har jag fått mängder av.

Finns det nån bra sida med bilder och information om chili?
Piccante
Det finns en uppsjö av sajter med chili men jag har ingen speciell att rekomendera. Däremot tycker jag att Phillipe Plönninge´s bok odla chilipeppar är väldigt bra. Kolla denna länk för att komma till boken!
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan ställa dina sådder i drivhuset ifall du har ett sådant, ställ drivhuset varmt medans de gror då är det inte så viktigt med mycket ljus, när de grott vill de dock ha massor av ljus.

De sorter du bara har 5-6frön av kan du ju testa att så en 3st av så har du några fröer i reserv, de sorter du har många av kan du så så många du vill ha plantor av ungefär och sedan spara resten de håller i flera år så du måste inte så alla på en gång.
Chanku
Vad är det för sorts ljus de vill ha? Går det att fixa ljus åt dom på ett snyggt sätt eller är det klumpiga ljusrör som gäller? Tänkte ifall det går att ha en glödlampa i en bordslampa/skrivbordslampa som är riktad mot drivhuset? Jag antar att de inte behöver ljus dygnet runt.
Som det märks så är jag ganska ny på det här, men jag är villig att lära mig biggrin.gif
myrtille
Hej

Här är några länkar som jag tycker är bra för att kolla upp sorter:
Chileman's database
Chile-Head's database
Petterssons databas

Wax är en sort som jag tror kommer från Ungern oavsett. Jag gillar den jättemycket: fyllig smak plus lagom styrka. Styrkan kan variera beroende på odlingsförhållanden. Det finns en mildare sort som i USA kallas Banana Pepper, men jag skulle tro att du har den lite hetare sorten.

Eftersom du bor i (eller omkring) Lule' skulle jag rekommendera extrabelysning, och då är det lysrör som gäller. Plantorna kommer att bli rangliga annars. Det finns många bra trådar om belysning här på odla. Det beror ju förstås lite grand på när du sår fröerna, men det sägs att man bör så i februari/mars och då är det fortfarande för mörkt där du bor, om du ska få kraftiga plantor.

Bra tips för att odla i "fel" klimat kan man annars få på den här sidan:
Fatalii growing guide

Jag har inte så många tips annat än att du kanske bör satsa på snabbväxande sorter, i alla fall om du inte har uterum/växthus. Jalapeño behöver längre tid på sig. Det är svårt att ge rekommendationer eftersom det är individuellt vad man uppfattar som lagom styrka. Jag ska i år odla Piment d'Espelette som enligt många (bl.a. Phillippe Plönninge) ska vara mild, välsmakande och passa vårt klimat.

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Chanku @ 05-01-2007, 20:08)
Vad är det för sorts ljus de vill ha? Går det att fixa ljus åt dom på ett snyggt sätt eller är det klumpiga ljusrör som gäller? Tänkte ifall det går att ha en glödlampa i en bordslampa/skrivbordslampa som är riktad mot drivhuset? Jag antar att de inte behöver ljus dygnet runt.
Som det märks så är jag ganska ny på det här, men jag är villig att lära mig biggrin.gif

Glödlampa funkar inte det är helt fel ljus men du kan skruva i en sån där lågenergilampa i armaturen istället och då funkar det. Lampan ska placeras ca 1dm ovanför växten. Själv kör jag med såna där skrivbordslampor som det är lysrör i, en sån funkar perfekt till ett litet drivhus.

Dygnet runt vill inte växter ha ljus de vill ha vila varje dygn precis som vi människor, ca 16 timmar ljus vill de ha. (det går utmärkt att använda timer)
noch einmal Preussen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2007, 00:15)
CITAT (Chanku @ 05-01-2007, 20:08)
Som det märks så är jag ganska ny på det här, men jag är villig att lära mig  :D

Glödlampa funkar inte det är helt fel ljus men du kan skruva i en sån där lågenergilampa i armaturen istället och då funkar det. Lampan ska placeras ca 1dm ovanför växten. Själv kör jag med såna där skrivbordslampor som det är lysrör i, en sån funkar perfekt till ett litet drivhus.

Dygnet runt vill inte växter ha ljus de vill ha vila varje dygn precis som vi människor, ca 16 timmar ljus vill de ha. (det går utmärkt att använda timer)

ja eller så lågenergilampor. Köpte en 24 w för 59 kr på bauhaus. Det har inte slagit fel än och om man jämför med vad växtlampor kostar så är det en bra budgetvariant. Vill man vara på säkra sidan så använd aluminiumfolie som reflektor, både i lampskärmen och som underlag.
Chanku
Jag har en akvarieramp, men i den använder man glödlampsmodellen och inte ljusrör.
Jag har visserligen en skrivbordslampa med ljusrör i, men jag tror inte att mina föräldrar uppskattar om jag stjäl tillbaka den från kontoret. Nåja, jag kan alltid höra med dom biggrin.gif I den lampan är det nån slags plåt/folie som reflekterar ljus.
Just nu är det en Osram Dulux S 11 W/41 i den, men det säger inte mig så mycket...
noch einmal Preussen
CITAT (Chanku @ 06-01-2007, 12:04)
Jag har en akvarieramp, men i den använder man glödlampsmodellen och inte ljusrör.
Jag har visserligen en skrivbordslampa med ljusrör i, men jag tror inte att mina föräldrar uppskattar om jag stjäl tillbaka den från kontoret. Nåja, jag kan alltid höra med dom biggrin.gif I den lampan är det nån slags plåt/folie som reflekterar ljus.
Just nu är det en Osram Dulux S 11 W/41 i den, men det säger inte mig så mycket...

men ta och köp några lågenergilampor på 15W och mer så kan du sätta dem i din akvarieramp. Sen när plantorna blri större så kan du använda det tomma akvariet som drivbänk. Klä in någon av väggarna i aluminiumfolie så har du reflektorerna fixade.
Sen är mitt tips till dig att skaffa en elektrisk värmefilt så att fröerna får värme, det gillar de när de ska gro.

dina föräldrars lampa är nog på 11 W smile.gif
Chanku
Tyvärr har jag ingen plats för akvariet. Jag bor just nu hos mina föräldrar och har bara tillgång till mitt eget smockfulla rum. Jag ska ta och kika om rampen passar på drivbänken. Räcker det med två lågenergilampor?
noch einmal Preussen
alltså, det beror på vad man menar med räcker. kör med så många du kan och har råd med men ju mer watt desto bättre.
Chanku
Det finns bara två fästen i rampen, det var därför jag undrade. Nåja, jag ska kolla upp lampor lite mer. De behövs ju inte exakt i dag...
noch einmal Preussen
jag uttryckte mig lite väl otydligt innan. det går bra med 2 lågenergilampor, har drivit fram många plantor med hjälp av 2 18 W, men bra kan alltid bli bättre smile.gif har därför införskaffat 2 24 W.
Jonas70
En dubbel lysrörsarmatur behöver inte vara så dyr den heller. Jag köpten en 2x18W på Bauhaus för 199 kr, och då ingick även lysrören.
Kolla även övriga diskussionstrådar om ljus här på Odla.nu så hittar du mycket matnyttigt.
noora
Om du sår i början eller mitten av mars och kan ställa plantorna i ett ljust fönster (helst inte norrfönster) behöver du inte så mycket extraljus. Om du sår tidigare är extraljus nödvändigt för att plantorna inte ska ränna iväg på höjden. Första året när jag oldade chili använde jag ett par skrivbordslampor (såna där med små kompaktlysrör) som extraljus. Det fungerade bra men räcker inte till så många plantor eftersom lampan måste sättas väldigt nära plantorna och då inte kan lysa upp så många plantor samtidigt.

Om utesäsongen blir för kort kan du plocka in plantorna på hösten och ställa dem i fönstret tills frukterna har mognat. Sen kan du antingen försöka övervintra dem (hantera dem i princip som vanliga krukväxter, men ge dem gärna lite extraljus) eller slänga dem och så nya nästa år. De kan bli ganska stora på en säsong, så det är inte alltid man har plats att övervintra så många.
Jonas70
CITAT (noora @ 08-01-2007, 12:46)
Om du sår i början eller mitten av mars och kan ställa plantorna i ett ljust fönster (helst inte norrfönster) behöver du inte så mycket extraljus. Om du sår tidigare är extraljus nödvändigt för att plantorna inte ska ränna iväg på höjden. Första året när jag oldade chili använde jag ett par skrivbordslampor (såna där med små kompaktlysrör) som extraljus. Det fungerade bra men räcker inte till så många plantor eftersom lampan måste sättas väldigt nära plantorna och då inte kan lysa upp så många plantor samtidigt.

Om utesäsongen blir för kort kan du plocka in plantorna på hösten och ställa dem i fönstret tills frukterna har mognat. Sen kan du antingen försöka övervintra dem (hantera dem i princip som vanliga krukväxter, men ge dem gärna lite extraljus) eller slänga dem och så nya nästa år. De kan bli ganska stora på en säsong, så det är inte alltid man har plats att övervintra så många.

Min erfarenhet är att om du sår så tidgt som i början på mars och inte använder dig av extraljus så ränner plantorna rätt lätt i höjden innan man kan plantera ut dem.
Jonas70
Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt. rolleyes.gif
noora
CITAT (Jonas70 @ 09-01-2007, 08:41)
Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt. rolleyes.gif

I förrgår började jag faktiskt sortera foton från förra året i syfte att lägga till dem till sidan. I kväll tänkte jag fortsätta med det, så det kanske kommer lite uppdateringar snart smile.gif
Jonas70
CITAT (noora @ 09-01-2007, 13:21)
CITAT (Jonas70 @ 09-01-2007, 08:41)
Noora, jag tycker det är synd att du inte uppdaterat din sida som du har som länk i din signatur, för har man en gång varit där (och den ser trevlig ut) så kommer man ju inte tillbaka för att läsa om något nytt.  :rolleyes:

I förrgår började jag faktiskt sortera foton från förra året i syfte att lägga till dem till sidan. I kväll tänkte jag fortsätta med det, så det kanske kommer lite uppdateringar snart smile.gif

Det ser jag fram emot wub.gif
Österläge
CITAT (myrtille @ 05-01-2007, 22:52)
Jag ska i år odla Piment d'Espelette som enligt många (bl.a. Phillippe Plönninge) ska vara mild, välsmakande och passa vårt klimat.

Piment d'Espelette har jag som chiliflakes inköpta på plats i Baskien, den är jättegod! Ganska stark men en behaglig styrka, väldigt välsmakande. Var har du hittat frön till den, Myrtille? Den skulle jag jättegärna vilja odla, eftersom jag tycker så mycket om smaken! laugh.gif wub.gif
noora
CITAT (uteplatsen @ 22-01-2007, 14:28)
Piment d'Espelette har jag som chiliflakes inköpta på plats i Baskien, den är jättegod! Ganska stark men en behaglig styrka, väldigt välsmakande. Var har du hittat frön till den, Myrtille? Den skulle jag jättegärna vilja odla, eftersom jag tycker så mycket om smaken! laugh.gif wub.gif

Örtagårdens plantskola säljer frön till "Espelette". I beskrivningen står det "Det var en av de sorter som gick utmärkt att odla utomhus i år. Bra skörd och Philippe har rätt, den ger ett av det godaste heta paprikapulver jag smakat", så jag antar att det är samma sort fast med en annan stavning smile.gif
Österläge
Noora, tack för tipset!!!! Men jag hittar det inte på hemsidan, var såg du det? Piment betyder chilipeppar på franska och och Espelette är namnet på byn det kommer ifrån, så det är nog samma... smile.gif Läste förresten om dig i "Trädgårdslandet", kul!
aanderss
noora
CITAT (uteplatsen @ 23-01-2007, 18:35)
Noora, tack för tipset!!!! Men jag hittar det inte på hemsidan, var såg du det? Piment betyder chilipeppar på franska och och Espelette är namnet på byn det kommer ifrån, så det är nog samma... smile.gif Läste förresten om dig i "Trädgårdslandet", kul!

Klicka på "Butik" och sen på C som i "Chile peppar" (deras stavning). Där hittar du alla deras chilisorter, men dom är ganska många så det kan löna sig att använda webbläsarens "sök på denna sida"-funktion för att hitta det smile.gif

Så kul att det blev en artikel! Dom ringde mig i höstas och ville intervjua mig och sa sen att dom skulle skicka en fotograf för att ta några bilder. Det kom aldrig nån fotograf, så jag trodde inte att det blev nåt av det hela. Men nu måste jag ju försöka få tag på ett exemplar, för jag har ingen aning om vad dom har skrivit smile.gif
Österläge
CITAT (noora @ 23-01-2007, 19:17)
QUOTE]
Klicka på "Butik" och sen på C som i "Chile peppar" (deras stavning). Där hittar du alla deras chilisorter, men dom är ganska många så det kan löna sig att använda webbläsarens "sök på denna sida"-funktion för att hitta det smile.gif

Så kul att det blev en artikel! Dom ringde mig i höstas och ville intervjua mig och sa sen att dom skulle skicka en fotograf för att ta några bilder. Det kom aldrig nån fotograf, så jag trodde inte att det blev nåt av det hela. Men nu måste jag ju försöka få tag på ett exemplar, för jag har ingen aning om vad dom har skrivit smile.gif

Nu hittade jag det! De hade ju råkat lägga Espelette efter F, förmodligen därför jag inte såg det först... tongue.gif Tackar, har beställt deras katalog! Blir säkert nåt mer oxå... sleep.gif

Det blev en bra artikel, med recept på egen örttvål oxå... Säg till om du inte hittar den, så kan jag kopiera o skicka eller scanna in den o maila dig! Men den borde väl inte vara så svår att få tag på... smile.gif
Piccante
Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow.. Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?
Citrusflickan
Krävs de att de står ute eller i växthus för att de ska ge frukt, elelr har någon lyckats få frukt på fönsterbrädan? *Sabla korridorsboende*

Vilken erfarenhet har ni från att så fröer direkt från färsk frukt? Större risk för ohyra?
Piccante
CITAT (Citrusflickan @ 28-01-2007, 20:20)
Krävs de att de står ute eller i växthus för att de ska ge frukt, elelr har någon lyckats få frukt på fönsterbrädan? *Sabla korridorsboende*

Vilken erfarenhet har ni från att så fröer direkt från färsk frukt? Större risk för ohyra?

Man kan lyckas bra med chili inomhus bara de får sol.

Visst kan man så frön från frukter man köper eller odlar själv. Dock blir de konstiga ibland när man tar frö från F1-hybrider, för när de självpollineras så sker en viss återkorsning och frukten kan få alla möjliga former. Vill man ha samma sort igen så köp alltid sortäkta, men det är inte lätt att veta om man köper en okänd chili i affären.
noora
CITAT (Leocarpus @ 28-01-2007, 19:22)
Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow.. Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?

Jag odlade Bolivian Rainbow förra året. Den är ganska lik Korean Hot (säljs av örtagården) i form, lite mörkare blad och frukterna blir lila i början (Korean Hot går från vaxgult till orange till rött, Bolivian Rainbow går från vaxgult med lila till orange till rött). Jag antar att det är en annum, blommorna såg ut som en annum i alla fall, och Korean Hot är en annum. Ett av de bättre sätten att se skillnad på arterna är just blommorna.

Styrkan på frukterna var lite varierande, en del frukter (speciellt omogna) var milda, men de kunde bli en ordentlig styrka i dem när de mognade. Frukterna är små och proppfulla med frön, så de är inte de mest lätthanterliga man kan hitta. Smaken är inte speciellt spännande, men om man bara vill ha styrka utan någon speciell arom fungerar den utmärkt. Plantan är väldigt snygg, lågväxt och tät med färggranna frukter och mörkgröna blad. Nästa gång jag odlar den blir det i första hand för dekorationsvärdet.
Piccante
CITAT (noora @ 29-01-2007, 10:50)
CITAT (Leocarpus @ 28-01-2007, 19:22)
Finns det någon chillientusiast här som har erfarenhet av eller vet något om denna sort Bolivian Rainbow..  Jag beställde den genom Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men varken de eller leverantören Unwins seeds skriver vilken art det är eller hur stark den egentligen är? Tycker det är tråkigt när man får så dålig fakta med sina frön sad.gif . Gissar att det är en C. annum men det skulle kunna vara en baccatum oxå? Den har samma färgskala som Omnicolor. Kan man se på frukten vilken art det är?

Jag odlade Bolivian Rainbow förra året. Den är ganska lik Korean Hot (säljs av örtagården) i form, lite mörkare blad och frukterna blir lila i början (Korean Hot går från vaxgult till orange till rött, Bolivian Rainbow går från vaxgult med lila till orange till rött). Jag antar att det är en annum, blommorna såg ut som en annum i alla fall, och Korean Hot är en annum. Ett av de bättre sätten att se skillnad på arterna är just blommorna.

Styrkan på frukterna var lite varierande, en del frukter (speciellt omogna) var milda, men de kunde bli en ordentlig styrka i dem när de mognade. Frukterna är små och proppfulla med frön, så de är inte de mest lätthanterliga man kan hitta. Smaken är inte speciellt spännande, men om man bara vill ha styrka utan någon speciell arom fungerar den utmärkt. Plantan är väldigt snygg, lågväxt och tät med färggranna frukter och mörkgröna blad. Nästa gång jag odlar den blir det i första hand för dekorationsvärdet.

Det var mest för utseendet jag föll för den. De är så himla snygga de chili som mognar fram i ett spektra av olika färger.
Tack för hjälpen.
jazza
Skulle kunna tänka mig att byta till mig några frön från Bolivan Rainbow

Jag har ett 20 tal olika chilisorter...

Någon intresserad??
Mia, zon 3
Lånar lite - jag skulle vilja ha en chili som funkar när man lagar mat, och enligt receptet ska ha "1 st röd chili" (dummaste doseringen i stan, eller hur? mad.gif ). Alltså inte en som är så stark så man brinner upp, men som ändå ger chilistyrka... Har tittat på de där som får långa röda frukter (kanske 'Rat's Tail', eller 'Arbol' eller något?). Jag har fröer från 'Czechoslovakian Black', eventuellt från 'Habanero Dulce', samt förhoppningsvis sticklingar av dem plus 'Lemon Drop' och 'Omnicolor'. Med reservation för hur det går med rotningen...

Sorttips är lika välkomna som byte/köp!
jazza
Rumänsk chili - röd, till grytor, spec gulash & salsa+ chilipulv

Chili Guindillas - grön avlång, spets,mild smak frukt steks olivolja m vitlök,serv som tapas el grönsak el, konserv i ättika

Chili Cascabell - något rund , brunröd färg varma såser, grytor och soppor Styrkan är mild till medium. .

Är några av de sorter jag har... skulle gärna vilja ha frö av lemon drop
Piccante
CITAT (Mia @ zon 3,01-02-2007, 14:27)
Lånar lite - jag skulle vilja ha en chili som funkar när man lagar mat, och enligt receptet ska ha "1 st röd chili" (dummaste doseringen i stan, eller hur? mad.gif ). Alltså inte en som är så stark så man brinner upp, men som ändå ger chilistyrka... Har tittat på de där som får långa röda frukter (kanske 'Rat's Tail', eller 'Arbol' eller något?). Jag har fröer från 'Czechoslovakian Black', eventuellt från 'Habanero Dulce', samt förhoppningsvis sticklingar av dem plus 'Lemon Drop' och 'Omnicolor'. Med reservation för hur det går med rotningen...

Sorttips är lika välkomna som byte/köp!

Czechoslovakian black är så mild så den åt jag rå som paprika. Smakar som en paprika med lite mer "sting". Kokar du den i en gryta så ger den inte mkt smak.

Omnicolor gillade jag, gav dessutom mycket frukt. Den är rätt stark men kanske inte så aromatisk.

Dina andra sorter känner jag inte till.

Rumänsk chili ska vara bra till grytor men jag fick så lite med frukt på min förra året så jag har inte provat den.
arno
Mina Czechoslovakian black var väldigt tama innan de mognat färdigt, som Leocarpus skriver, men riktigt mogna blev de helt underbara.Rekommenderas!
En annan sort jag gillar är Aji Blanco Cristal - även de kommer på slutet.Båda sorterna hade en fyllig rund smak bakom hettan.
Jag föredrar sorter som man kan kasta i mer av om man vill ha hettan före de som redan från början bits utan att ge "smak".
Båda dessa sorter har jag gjort flasksås av med kanel,stjärnanis,vitlök och lite honung som smaksättare i.Förutom salt och vinäger då alltså.
Österläge
CITAT (arno @ 01-02-2007, 23:54)
Båda dessa sorter har jag gjort flasksås av med kanel,stjärnanis,vitlök och lite honung som smaksättare i. Förutom salt och vinäger då alltså.

Låter gott, skulle man kunna få recept med mängdangivelser på dina såser? tongue.gif
arno
CITAT (uteplatsen @ 15-02-2007, 10:57)
CITAT (arno @ 01-02-2007, 23:54)
Båda dessa sorter har jag gjort flasksås av med kanel,stjärnanis,vitlök och lite honung som smaksättare i. Förutom salt och vinäger då alltså.

Låter gott, skulle man kunna få recept med mängdangivelser på dina såser? tongue.gif

Proportionerna var så här:

5 hg Chilifrukter avkvistade och grovhackade
5 dl Äppelcidervinäger
2 msk Salt
5 st Stjärnanis
2-3 bitar Kanelstång
2 Vitlöksklyftor

Koka i 5 min och kör i mixer
Passera genom trådsil med en sked
Koka upp igen och smaksätt med honung efter behag
Späd ev. med mer vinäger till önskad konsistens
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon