Full version: Lite obehagligt
Leia
Igår när sambon åkte hem från arlanda låg han i vänster körfält för omkörning på motorvägen. Då kommer det upp en bil bakom honom och blinkar med helljusen som en dåre och visade att den tyckte att han skulle gå åt sidan. Sambon låg ju själv för omkörning och hade alltså bilar i högra körfältet och kunde därför inte kasta sig åt sidan. Den andra bilen fortsatte blinka hysteriskt, vilket sambon blev ordentligt irriterad på, den personen måste ju´också ha sett att han inte hade någon möjlighet att gå åt sidan + att det faktiskt tom är olagligt att ligga och hetsa bakom någon sådär.
När sambon sedan går åt sidan och "dåren" kör om i rasande fart sätter sambon upp fingret åt honom (jättemoget jag vet....)
Då blev den andra helt galen svänger in framför sambon och åker och tvärnitar framför honom på motorvägen wacko.gif efter en stund försvinner han i rasande fart, då ringer sambons mobil, och denna galna människa har då ring till bilregistret och fått fram sambons uppgifter och ringer upp och hotar honom att han ska söka upp honom, och han ska få ångra att han pekade finger åt honom osv. Sambon påpekar att det faktisk är olagligt att åka och hetsa någon och att han inte hade någon möjlighet att gå åt sidan när det ligger bilar där. Personen ringer honom två gånger på mobilen och hotar med att han ska få ångra "fingret" för personen hade faktiskt brottom!!! Och han kommer att söka upp honom.
Otroligt obehagligt... Har han fått fram sambons uppgifter vet han ju´även var vi bor... Själv ringde personen från skyddat nummer så vi får inte fram vem han är (min chef tyckte att vi skulle polisanmäla, men det blir ju´lite svårt när vi inte vet vem han är) Tyvärr kom sambon på försent att han borde tagit dens reg nummer....
Nu sitter jag här och är lite nervös att personen kommer att dyka upp här hemma..... sad.gif unsure.gif
anna_rispan
Fy vad ruggigt!
Men polisanmäl iallafall!! Då fins ju den anmälan om nåt idiotiskt skulle hända.

Stackars er. Fy vad hemskt det måste vara att få en sån i luren. sad.gif
Alba
Usch jag förstår din rädsla. Jag förstår din sambo som reagerade som han gjorde. Man blir lite stressad i en sådan situation.

Går det inte att via telefonbolaget spåra samtalet, även om det är skyddat nummer - ring och kolla.

Hot ska man väl polisanmäla tycker jag, även om ni inte har något bilnummer. Ni kan i alla fall få prata med polisen och då känns det kanske lite bättre.

Tänker på er. Lycka Till.
Leia
Ja, både jag och min chef tyckte att sambon skulle ringa och berätta händelseförloppet iallafall, men det ligger inte riktigt för sambon. "Äh telia måste ju´kunna få fram även skyddade nummer OM det skulle hända något mera"
anna_rispan
Då kan väl du ringa till polisen då. Eller kan man inte det. OM du sitter hemma och är orolig måste du ju få göra nån anmälan?? unsure.gif
Han mindes väl iallafall hur bilen såg ut? Det är ju värt något.

Lycka till.
Kathy
Det är inte olagligt att "göra fingret" i trafiken men det är olagligt att hota någon och att ligga tätt bakom en bil på motorvägen.

Jag tycker definitivt att din sambo ska göra en polisanmälan. Det går att spåra telefonnumret via telefonbolaget. Är det skyddat nummer, så kan polisen alltid ta reda på numret.
Leia
Men kan jag verkligen anmäla när jag bara fått det berättat för mig?
anna_rispan
Det kan nog polisen svara på. smile.gif
Ciczi
Vet inte men skulle väl tro att det är din sambo som måste göra anmälan. Men jag vet inte som sagt.

Ciczi
Gossen Ruda
Det är sambon som kan anmäla saken och givetvis går det att spåra samtalen i efterhand men det krävs en polisanmälan. Sen är det svårt att bevisa att hot har förekommit.
anna_rispan
Jag vill inte skrämmas. Men om ni gör en anmälan nu så verkar det ju mera rimligt att den ses om viktig om det skulle hända något mer. Kan ju vara vadsom helst. Han kankse häller kattskit i er brevlåda eller vad som helst. En anmälan plus en till.....
e_sedell
Bättre att sambon anmäler, men om inte han vill så är det ju bättre att du gör de.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2007, 09:52)
Det är sambon som kan anmäla saken och givetvis går det att spåra samtalen i efterhand men det krävs en polisanmälan. Sen är det svårt att bevisa att hot har förekommit.

Fast...det kan man nästan ana utifrån den andre personens agerande; Gör en sökning på bilnumret och sen ringer upp till bilens ägare på dess mobil.
Reserv
Tycker du ska polisanmäla i alla fall jag, det är juh du som är orolig för va´som kan hända, och är det redan sen polisanmält så kan nog sambon ge sitt vittnesmål han mad.
Vet ni andra verkligen inte att en mobiltelefon måste va´registrerad för att kunna spåra ägaren?? Man "köper" ett telefonnummer för 100:- på t.ex Telia, sen är det upp till köparen om man vill registrera det. Gör man det inte så¨går det heller inte att få fram ägaren.....vill inte verka pessimistisk, men så är det sad.gif
anna_rispan
Jag tycker inte att telefonsamtalet ska vara avgörande. Man kan ju faktiskt bli hotad av att någon håller upp ett vapen. Det går ju inte direkt att spåra.

Jag röstar för anmälan.
Kathy
CITAT (Reserv @ 05-01-2007, 09:59)
Vet ni andra verkligen inte att en mobiltelefon måste va´registrerad för att kunna spåra ägaren?? Man "köper" ett telefonnummer för 100:- på t.ex Telia, sen är det upp till köparen om man vill registrera det. Gör man det inte så¨går det heller inte att få fram ägaren.....vill inte verka pessimistisk, men så är det sad.gif

Ja, har man kontantkort går det inte att spåra telefonnumret, men har man abonnemang så är det inga problem. smile.gif
Alba
CITAT (Leia @ 05-01-2007, 09:48)
Men kan jag verkligen anmäla när jag bara fått det berättat för mig?

Ring polisen - det kostar inget att fråga. Du blir säkert lugnare om du ringer. De är hjälpsamma ska du se.
e_sedell
Om det nu ligger något bakom dessa hot, och ni inte har anmält så vore det dumt. Det verkar ju va en ganska obalanserad persson ni har att göra med, det kan ju inte betraktas som riktigt normalt med allt det där besväret för att man blivit hindrad. Ta det på allvar och anmäl, sedan får oplisen göra sin besömning av saken. Lägger de det undan och det händer något mer, så kontakta dem så kanske de värderar om det. Anmäl helt klart, det är väll inget att tveka om.
Gillan
Fy, så obehagligt Leia. Jag håller med om att ni borde anmäla!
Jag vill absolut inte " måla faan " på väggen, men man ska inte ta för givet att såna hotelser bara är tagna ur tomma intet. Speciellt inte eftersom personen gav sig själv energi nog att leta reda på telefonnummret.

Anmäl!!!

stavfel.
Pirum
Man "köper" ett telefonnummer för 100:- på t.ex Telia, sen är det upp till köparen om man vill registrera det. Gör man det inte så¨går det heller inte att få fram ägaren.....vill inte verka pessimistisk, men så är det sad.gif

Operatören kan kolla var telefonen använts, och vilka nummer som ringts. Ofta ringer man sin hemtelefon från mobiltelefonen, eller sin partner eller barn. Skulle tro att de även kan kolla en bunt SMS, samt kolla telefonsvararen. Men då krävs säkert att polisen frågar efter det, och det gör de väl inte i första taget.
faith
Jag håller med de andra. Du ska anmäla. Eller allra helst din sambo, men om inte han vill så tycker jag du ska anmäla. Man ska aldrig acceptera sånt här.
netaave
Slå en signal till polisen och hör er för. Men vad gäller hoten tror jag inte ni behöver vara oroliga, förmodligen bara stor käft och liten hjärna!
Tycker ändå ni kan anmäla för säkerhets skull.
Leia
CITAT (netaave @ 05-01-2007, 13:38)
Men vad gäller hoten tror jag inte ni behöver vara oroliga, förmodligen bara stor käft och liten hjärna!

laugh.gif Precis vad min pappa sa.... biggrin.gif
AnitaO
Tycker också att ni ska ringa och prata med polisen.
Olaga hot är inget litet brott faktist.
Förstår om det känns obehagligt sad.gif
anna_rispan
CITAT (AnitaGg @ 05-01-2007, 14:10)

en parentes bara. vad innebär olaga hot? finns det laga hot?? är det när staten hotar om indragningar o sånt? unsure.gif
AnitaO
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 14:12)

en parentes bara. vad innebär olaga hot? finns det laga hot?? är det när staten hotar om indragningar o sånt? unsure.gif

Bra fråga, inte så insatt bortsett från att jag utan kunskap kan avgöra att detta hot är olaga biggrin.gif
Kanske nån annan har svar?
AnitaO
CITAT (AnitaGg @ 05-01-2007, 14:14)
CITAT (anna_rispan @ 05-01-2007, 14:12)

Bra fråga, inte så insatt bortsett från att jag utan kunskap kan avgöra att detta hot är olaga biggrin.gif
Kanske nån annan har svar?

Googlade lite .....
Och det är nog bara ett uttryck.
Man kan ju inte åka dit för t.ex. lovlig körning, utan bara för olovlig körning smile.gif rolleyes.gif
anna_rispan
ja just det så säger man ju!! vad roligt! språket alltså...
Floppy
ohmy.gif ...jösses...jag blir alldeles chockad...finns det verkligen sånt folk...eller folk är väl synd å ta i...idioter är mer rätt ord...finns det sånna idioter på vägarna... ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ...man blir lika förvånad varje gång det händer nått dyligt...att det finns folk som kör in framför en och tvärnitat det har jag varit med om tidigare...men jag har väl aldrig hört talas om att kollar upp med bilregistret efter telefonnumret till nån...han måste verkligen ha haft kort stubin...att en orka hålla på och kolla upp saker och ting så där...

Jag förstår om du är orolig...det skulle jag också vara om jag var i din sits...för orkar han krångla så där och ta reda på numret till din sambo så skulle han nog orka häsla på er som han sa... sad.gif *håller tummarna att han inte orkar*
polisanmäl fortare än kvickt... har ni dörr kikare?...om inte skaffa en...och släpp inte in nån okänd...

Hoppas att det löser sig... Håller tummarna hårt...
Leia
Jo, det är lite så jag känner att gör man sig besväret att kolla upp nummret, är man nog idiot nog att faktiskt göra ännu mer.....

Jag är själv hemma med Max nu, så jag vill inte ringa till polisen så att han hör det, han skulle bli jätteorolig. Vi har självklart inte berättat detta för honom för han är inte en sådan kille som saker och ting rinner av utan han tänker och funderar mycket....
Ophelia
Klart att det ska anmälas. Det där med att inte anmäla är bara så dumt så det inte är klokt. Gör ni/du en anmälan så finns den ju hos polisen OM något inträffar oavsett om ni inte har fler uppgifter om puckot.
Margith
CITAT (Alba @ 05-01-2007, 10:04)
Ring polisen - det kostar inget att fråga. Du blir säkert lugnare om du ringer. De är hjälpsamma ska du se.

Precis så här tycker jag att du ska göra!
Slå upp telefonnumret till din lokala polisstation och RING!!
Förklara för personen som svarar att du tycker att det här är obehagligt och att du känner dig otrygg.
De är mer än hjälpsamma, de är helt underbara och jag lovar: du kommer att känna dig betydligt lugnare efter det samtalet.
Det handlar alltså inte om att göra en anmälan, men ringer du så får du råd om vad du kan/ska göra.
Det är ju DU som känner dig otrygg!
Alba
När vi hade inbrott i vår källare anmälde vi inte till polis. Inget hade försvunnit.
Efteråt har många sagt att vi skulle ha anmält.
Om personen som gjorde inbrottet åker fast för annat har polisen mer att belasta dem för.
LadyG
Ush så obehagligt, såna ska man ju anmäla redan innan man kommit hem! ohmy.gif

Allmänfarligt beteende alternativt Vårdslöshet i trafik (ligga för nära i trafiken), antagligen fortkörning (hoppas det fanns fartkamera i närheten!!!) och olaga hot. En ganska diger brottslista för en eftermiddag.

Man kan ju hoppas att det verkligen var stor käft och liten hjärna, men man ska inte ta det för givet. Inte när han nu gjorde sig omaket att söka upp telefonnumret via bilregistret!
askar
Usch vad obehagligt.
Polisanmäl snarast! Det kan hända att polisen redan känner till personen
för det är knappast troligt att det var första gången han reagerade
om han gjorde.
Man ska alltid anmäla hot, oavsett om man tror att det kommer
att verkställas eller inte.
netaave
Fast där du bor Leja har ni väl ingen gatuadress på samma sätt som en större tätort, så även om han ser var ni bor så är det väl några hus att välja på.
Be grannarna vara uppmärksamma och ställ bilen i garaget.
Allis
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 09:02)

Ja, har man kontantkort går det inte att spåra telefonnumret, men har man abonnemang så är det inga problem. smile.gif

Jo då! jag har kontantkort och mobiltelefonern är registrerad på Telia, så det går att spåra mitt telefonnummer. Man behöver inte ha abonnemang för det.
Kathy
CITAT (Allis @ 05-01-2007, 18:17)
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 09:02)

Jo då! jag har kontantkort och mobiltelefonern är registrerad på Telia, så det går att spåra mitt telefonnummer. Man behöver inte ha abonnemang för det.

Där ser man. smile.gif
Då kanske det är som Reserv säger, alla har inte reggat sig.
netaave
Ja våra är också registrerade annars blir det svindyrt att ringa med kontantkort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon