|
I en annan del av Köping söndag 7 januari TV4 20:30 Svensk dokumentärserie från 2007. I 6 delar. Om livet på ett gruppboende för funktionshindrade i Köping. Här bor Linda som gillar när livet har sin gilla gång men saknar någon att dela allt med. Mats drömmer om en egen bil, men han måste först ta körkort. Tobbe har två intressen som han brinner för, kaffe och fotboll. Micke gillar att alltid ha något på gång och så gillar han musik. Programmet följer de fyra i deras vardag genom glädje och sorg. De har som alla andra kärleksbekymmer och storslagna drömmar om framtiden. Del 1 av 6. Länk till artikel.
Tack för tipset
Blomstertanten
05-01-2007, 10:24
Det är redan förbockat i tv-tidningen !
Har ju sett reklamen om det, och det verkar riktigt intressant
Ska bli mycket intressant att se programmet, det finns för få program av den här typen. Hoppas de lyckas göra en nyanserad bild av ett gruppboende.
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 13:22) Ska bli mycket intressant att se programmet, det finns för få program av den här typen. Hoppas de lyckas göra en nyanserad bild av ett gruppboende. Njaaa det är ju i TV4, de brukar ju inte göra några nyanserade bilder.
CITAT (KURT @ 05-01-2007, 13:35) CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 13:22) Ska bli mycket intressant att se programmet, det finns för få program av den här typen. Hoppas de lyckas göra en nyanserad bild av ett gruppboende. Njaaa det är ju i TV4, de brukar ju inte göra några nyanserade bilder. Näää, nu ska du inte vara så negativ.  TV4 kan göra bra program.
Någon som såg I en annan del av Köping? Vi gick på bio (nya Bond) och när jag satt där kom jag på att denna visades ikväll... Hoppas den går i repris.
Såg del ett ikväll... finns ingen info om ev repriser.
anna_rispan
07-01-2007, 22:10
Jag såg det! Det var bra. Rätt sjysst klippt så att säga.
Maria i Helsingborg
07-01-2007, 22:20
Jag tyckte att den var jättefin. Blev "varm i magen". Missa inte reprisen om ni gillar denna typen av program. Sedan kommer 5 delar till. Det ska bli kul att följa ungdomarna.......och deras relationer. Vilket tillslag Mats hade i bowlingen!!!
Jag såg också. Har vikarierat inom omsorgen, och dessa länsdanser är något alldeles extra att uppleva, sägs det. Tyvärr fick jag aldrig följa med som personal någon gång, men de som jobbar då säger att man aldrig får sitta ouppbjuden! Tyckte också om programmet. Och kul med Köping - nästgårds med mig.
Eg så tycker jag att det är konstigt att så många reagerar som vi gör... bara för att vi får se ett program med människor som inte faller in i den sk "normala" normen. De finns ju alla mitt ibland oss... bara vi tillåter oss att se dem. Och inte är de heller så dumma som många av tror. Jag vet, för jag har en syster som tillhör "CP-skadades skara"... men jag vågar påstå att hon är klokare/klyftigare... mer kunnig i de flesta områden än vad vi s.k.friska är. De flesta av oss skulle nog stå sig slätt i en Nutidsorientering eller Högskoleprov gentemot henne.
Jag såg första delen av programmet. Det som slog mig är att det är så positivt hela tiden. Så lite som visades av "baksidan", hur svårt en del lindrigt utv störda har det med bl.a jagidentiteten, att duga som man är, att acceptera sitt handikapp, svårt att acceptera att man behöver personalstöd, önskan om att t.ex skaffa barn, önskan om att ha en "riktig" kille (dvs, en kille som inte är utvecklingsstörd) osv.
Jag vet en lindrigt utv störd tjej som skulle läsa engelska för att hon skulle åka med sin familj till USA. Hon ställde följande fråga..."Om jag lär mig engelska, försvinner min utvecklingsstörning då? Blir jag som alla andra då?".
CITAT (askar @ 07-01-2007, 22:38) Eg så tycker jag att det är konstigt att så många reagerar som vi gör... bara för att vi får se ett program med människor som inte faller in i den sk "normala" normen. De finns ju alla mitt ibland oss... bara vi tillåter oss att se dem. Och inte är de heller så dumma som många av tror. Håller med. Jag är mest intresserad av programmet för att jag har jobbat inom vården i 10 år. Sen tycker jag att det är härligt att sådana här program visas just för att det "onormala" är ju normalt! "De" är ju som alla andra. Bara alla kunde se det så! Där jag bodde förut finns det en kille som brukar sitta på pizzerian. Jag brukade prata med han ibland på byn. Kom in där en kväll och han hade för femteelfte gången hamnat i bråk med unga killar som betedde sig som idioter. Killen satte sig hos mig och grät och sa att han va så less på att vara utvecklingsstörd. Jag sa åt honom att jag tyckte att det var jättebra att han va det för han skulle aldrig bete sig lika illa som de andra. Och för mig dög han precis som han e. Gissa om han blev glad! Fick en stoor kram av han. Jag såg hur dom unga killarna glodde med avsmak, när jag gick förbi dem när mina pizzor va klara sa jag att dom borde fatta bättre, deras egna barn kanske föds med funktionsstörning... Och ingen är perfekt. Sen gick jag så jag vet inte vad reaktionen blev.
CITAT (askar @ 07-01-2007, 22:38) Eg så tycker jag att det är konstigt att så många reagerar som vi gör... bara för att vi får se ett program med människor som inte faller in i den sk "normala" normen. De finns ju alla mitt ibland oss... bara vi tillåter oss att se dem. Och inte är de heller så dumma som många av tror. Jag vet, för jag har en syster som tillhör "CP-skadades skara"... men jag vågar påstå att hon är klokare/klyftigare... mer kunnig i de flesta områden än vad vi s.k.friska är. De flesta av oss skulle nog stå sig slätt i en Nutidsorientering eller Högskoleprov gentemot henne.  Den erfarenheten har jag också. Har både arbetat bland dem och känner ett par stycken ,en tjej och en kille, privat. Och naturligtvis vill de bli behandlade som alla andra. Och blir ofta det också. Men jag tycker inte att det är fel att de blir uppmärksammade. Kanske just på grund av att det är bra att vi alla får lära oss att se att de inte är ett konstigt släkte
netaave
07-01-2007, 23:02
CITAT (askar @ 07-01-2007, 22:38) Eg så tycker jag att det är konstigt att så många reagerar som vi gör... bara för att vi får se ett program med människor som inte faller in i den sk "normala" normen. De finns ju alla mitt ibland oss... bara vi tillåter oss att se dem. Och inte är de heller så dumma som många av tror. Jag vet, för jag har en syster som tillhör "CP-skadades skara"... men jag vågar påstå att hon är klokare/klyftigare... mer kunnig i de flesta områden än vad vi s.k.friska är. De flesta av oss skulle nog stå sig slätt i en Nutidsorientering eller Högskoleprov gentemot henne.  Ja varför skulle hon inte vara det? Cp har väl inget med förståndet att göra?
anna_rispan
08-01-2007, 08:46
Linda är med på P3 just nu.
CITAT (netaave @ 07-01-2007, 23:02) Cp har väl inget med förståndet att göra? Nej just det... men väldigt många tror att det har.
anna_rispan
08-01-2007, 10:37
länken till P3 morgonpasset där Linda från programmet var med i dag på morgonen. Morgonpasset i P3
fruberglund
08-01-2007, 11:45
CITAT (askar @ 07-01-2007, 22:38) Jag vet, för jag har en syster som tillhör "CP-skadades skara"... men jag vågar påstå att hon är klokare/klyftigare... mer kunnig i de flesta områden än vad vi s.k.friska är. De flesta av oss skulle nog stå sig slätt i en Nutidsorientering eller Högskoleprov gentemot henne.  Ja, det är det som är tråkigt, att folk automatiskt tror att de är dumma i huvudet för att de sitter i rullstol och ser konstiga ut. Jag var en av dem innan jag träffade min man och hans syster som är CP-skadad. Det handlar ju om okunnighet, jag visste inte bättre då för jag hade aldrig varit i kontakt med sånt innan, nu vet jag bättre. Oj, vilket minne hon har kan jag säga. Bara att fråga när en sak hände så vet hon direkt, en annan måste ju kolla almanackan först Men visst erkänner jag att jag ibland tycker "synd" om henne för att hon aldrig kommer kunna gå eller skaffa barn t.ex. Man vet ju själv vilken lycka det är  Samtidigt är hon ju född med sitt handikapp och så ser ju hennes liv ut. Gällande programmet så tänkte jag först att: jaha, ska TV4 göra pengar på stackars utvecklingsstörda nu också...trodde det var nån sorts dokusåpa men så var det ju inte alls. Tycker det var bra och Lindas skratt smittade verkligen av sig, man satt ju och bara var glad hela tiden. Det här var nog mer "må-bra"-tv än bönderna i så fall
Anki på Öland
08-01-2007, 14:21
CITAT (fruberglund @ 08-01-2007, 11:45) Ja, det är det som är tråkigt, att folk automatiskt tror att de är dumma i huvudet för att de sitter i rullstol och ser konstiga ut. Det räcker ofta att sitta i en rullstol för att folk skall tro att man är otillräknerlig! Har en kompis som sitter i rullstol pga trasiga knän efter en bilolycka. Hon ser ut som "du och jag" men när någon vill henne något vänder dom sig till den som kör rullstolen. Har t.ex varit ute och rest ganska mycket med henne och flygplatspersonalen vänder sig till mig för att fråga om hon t.ex. klarar att ta sig in i flygplanet själv........... Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|