Henrik_
Har jobbat med trädgård och gått utbildningar, men jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas någon lista på vilka växter som går att korsa.
Men här på forumet kan man ju få reda på mycket.
Så jag testar och hör efter om det är någon känner till några förteckningar på sånt, eller kanske har egna erfarenheter.
anna_rispan
växter som är släkt...eller heter det samma familj. o så ska de väl vara fertila.
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta krävs det också att de hör till samma art för att de ska korsa sig. Ex. tomat och potatis hör till samma släkt men de brukar inte korsa sig vet inte om de kan korsa sig överhuvudtaget på naturlig väg (med genteknik i laboratorium kan man ju t.o.m stoppa in fiskgener i tomat så där kanske man kan korsa tomat och potatis).
e_sedell
Samma släkt är nog ingen garanti, men värt att pröva.

Det är inte säkert att de får frön som gror, om de får det så är det inte troligt att plantorna kan sätta frön.

Vill du leka med artöverskridande korsningar så föreslår jag olika släkten i familjen gloxinianaväxter.

Det finns säkert andra släkten också som är intressanta.
Piccante
Kransblommiga växter (familjen Lamiaceae) brukar vara lätta att hybridisera, fast inom samma släkte. Många orkidéer korsar sig oxå i naturen. Det är väl bara att experimentera, går det så går det smile.gif
Henrik_
Jo att samma släkte och familj ökar chansen vet jag.
Tycker liksom att olika lyckade korsningar borde finnas dokumenterade.
Men det är väl kanske så att man får testa...
anna_rispan
De är så lyckade att de är en yrkeshemlighet kanske??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon