Åsa, mälardalen zon 2
Nu har mina föräldrars ljusslinga som de haft i granen gett upp (den klarade även denna jul), ett ljus smälte och allt slocknade. Det var morsans mormor och morfars ljusslinga som de köpte när morsan var runt 10-11år vilket innebär att ljusslingan var ca 50år gammal och efter prislappen på kartongen räknade vi ut att den kostade runt 1000kr i dagens penningvärde.
Inte tror jag att dagens ljusslingor håller i 50år, det var nog bättre kvalité i grejerna förr.
askar
Visst var det bättre kvalitét förr.
Vi har fått köpa nytt många ggr under våra dryga 40 år.
Får man fråga vad det stod på prislappen.
Gillan
Hmm, jag får rysningar av såna berättelser. det känns som om det är nån speciell mening med att de efter femtio år, säger tack och adjö wub.gif

Men visst har du rätt i att inga ljusslingor av idag klarar några femtio år! Personligen är jag glad om de håller säsogen ut unsure.gif rolleyes.gif laugh.gif
fruberglund
Jag tycker nästan man får köpa nya varje år...jädra skit som säljs nu rent ut sagt.

Svärmor har en som hennes mormor hade så den är nog också rätt gammal. Köp ingen ny sa min man till henne, den håller nog inte hälften så länge som den gamla biggrin.gif
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2007, 19:56)
den kostade runt 1000kr i dagens penningvärde.
Inte tror jag att dagens ljusslingor håller i 50år, det var nog bättre kvalité i grejerna förr.

Tja, omväxling förnöjer. sleep.gif
askar
CITAT (Hannele @ 05-01-2007, 21:13)

Är väl ingen större omväxling...
ljus som ljus. smile.gif
Hannele
CITAT (askar @ 05-01-2007, 21:18)
Är väl ingen större omväxling... ljus som ljus. smile.gif

Du säger det.
Kathy
CITAT (Hannele @ 05-01-2007, 21:26)
Du säger det.

Ja, det där var förra årets juldekorationer som IKEA sålde. De matta kulorna har sammet på sig. Grällt, tar mycket plats och inte speciellt snyggt heller för den delen. Ljuskransarna platsar nog inte i granen heller.
Kathy
Nu har mina föräldrars ljusslinga som de haft i granen gett upp (den klarade även denna jul), ett ljus smälte och allt slocknade. Det var morsans mormor och morfars ljusslinga som de köpte när morsan var runt 10-11år vilket innebär att ljusslingan var ca 50år gammal och efter prislappen på kartongen räknade vi ut att den kostade runt 1000kr i dagens penningvärde.

Visst är det ändå kul med att ha haft en sån gammal julgransljusslinga.
Jag har en jättefin, fungerande ljusslinga i orginalkartong som har ungefär 55 år på nacken. wub.gif Har fått den av min mamma som minns att de hade den då hon var liten.
Gossen Ruda
Jag skulle nog kalla det för kitsch. rolleyes.gif

Beträffande den 50-åriga ljusslingan så höll givetvis grejorna längre förr, men eftersom hållbara saker innebär mindre nyinköp har man gått ifrån sådana dumheter. Helst skall sakerna gåsönder dagen efter garantin går ut. Däremot hade man inte samma säkerhetskrav tidigare så det var kanske lika bra att den fick pensioneras.
askar
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 22:12)

Visst är det ändå kul med att ha haft en sån gammal julgransljusslinga.
Jag har en jättefin, fungerande ljusslinga i orginalkartong som har ungefär 60 år på nacken. wub.gif

Jag är 60 år.. och minns att vi hemma hos oss hade bara levande ljus i granen.

Lyckos dig som har sååå gammal i originalkartong. wub.gif
Kathy
CITAT (askar @ 05-01-2007, 22:16)
Jag är 60 år.. och minns att vi hemma hos oss hade bara levande ljus i granen.

Lyckos dig som har sååå gammal i originalkartong. wub.gif

Ja, det var visst väldigt modernt att ha elektrisk ljusslinga istället för levande ljus. wub.gif (editerade mitt tidigare inlägg eftersom jag är osäker på exakt hur gammal den är...men det rör sig i de trakterna)
Hannele
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 22:09)
De matta kulorna har sammet på sig. Grällt, tar mycket plats och inte speciellt snyggt heller för den delen. Ljuskransarna platsar nog inte i granen heller.

Din åsikt, delas inte av alla, eftersom affärerna varit fulla av dem. rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (Hannele @ 05-01-2007, 21:13)

Tja, jag vet inte...
Om man tänker på arbetsförhållandena för dom kineser som tillverkar alla billiga elgrejor, och miljökonsekvenserna av allt som tillverkas för att kastas efter ett par år, så har jag svårt att känna mig speciellt förnöjd.

Har en ljusslinga med dioder som jag haft i snart tio år. Enda som är jobbigt är att byta dessa diodlampor vartefter dom går sönder. Varför måste dom sitta så hårt? Enda sättet är att dra ut dom med tänderna. Är glad att vi inte har hela kåken inklädd med dessa.
Kathy
CITAT (Hannele @ 05-01-2007, 22:25)
eftersom affärerna varit fulla av dem.  :rolleyes:

Ahaaa......det var därför det fanns så mycket kvar av dem på rean efter jul. rolleyes.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 05-01-2007, 22:31)
CITAT (Hannele @ 05-01-2007, 22:25)
eftersom affärerna varit fulla av dem.  rolleyes.gif

Ahaaa......det var därför det fanns så mycket kvar av dem på rean efter jul. rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 05-01-2007, 22:28)
Tja, jag vet inte...
Om man tänker på arbetsförhållandena för dom kineser som tillverkar alla billiga elgrejor, och miljökonsekvenserna av allt som tillverkas för att kastas efter ett par år, så har jag svårt att känna mig speciellt förnöjd.

Har du varit där? Jag tror att en och annan är nöjd med att ha arbete också.
netaave
Vi hade också en slinga från mitt föräldrahem som vi pensionerade i år då det började bli svårt att få tag på reservlampor till den, man bytte liksom hela ljuset.
På altanen har vi dock en gammal uteslinga, dom första som är gjorda för det, arv efter svärmor.
vickeva

Fast jag måste säga att jag hade inte gett 1000 kr även om de garanterade att den skulle hålla i 50 år...
Anma
Farmor och farfar har kvar sina julgransljus som de köpte i början på 50-talet. 24kr tror jag att den kostade då, eller var det 14? Dom har använt den varje år sedan dess och inte ens bytt lampa. wub.gif
fruberglund
Har en ljusslinga med dioder som jag haft i snart tio år. Enda som är jobbigt är att byta dessa diodlampor vartefter dom går sönder. Varför måste dom sitta så hårt? Enda sättet är att dra ut dom med tänderna. Är glad att vi inte har hela kåken inklädd med dessa.

Och jag fattar inte varför 10 lampor ska slockna när en går sönder och så har man ingen aning om vilken som är trasig, plockar ur en och då slocknar 10 till och så håller man på så tills man tröttnar och slänger skiten biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
askar
CITAT (fruberglund @ 06-01-2007, 10:47)

Och jag fattar inte varför 10 lampor ska slockna när en går sönder och så har man ingen aning om vilken som är trasig, plockar ur en och då slocknar 10 till och så håller man på så tills man tröttnar och slänger skiten biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Om man köper parallellkopplade så brinner bara en lampa åt gången. smile.gif
Gillan

Ahhh, jag tjuter av skratt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Vet precis vad du menar rolleyes.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (askar @ 06-01-2007, 11:14)

Om man köper parallellkopplade så brinner bara en lampa åt gången. smile.gif

Jo, jag vet men jag har ännu inte hittat några ljusnät med parallellkopplade lampor, vill ha ett ljusnät över Idegranen. Hittar bara ljusslingor utan fastsättning runt grenar som istället är till för att fästas på hus osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon