Full version: Tomatplantor...
Sissi
Hejsan!
Då var det dax igen då.. Har suttit och kikat på mina frön till tomater som jag köpt.. Tänkte att jag snart skulle så dom... Men nu är det så sorgligt att jag ej har skaffat växthuset ännu... Så min tanke är att ha tomatplantorna ute i sommar...

Hur mycket sol behöver dom? Går detta eller blir det dålig skörd då dom får stå ute?
Är det något särskilt jag ska tänka på vad det betfäffar ohyra, då jag kommer att ha dessa plantor ute?

Tack på förhand!!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ha tomatplantorna utomhus dröjer det länge till sådden ca 6-8v innan utplantering sår man tomat, det blir inte bra om man sår för tidigt då får man bara gängliga saker som går av.

Tomat tycker inte jag brukar få speciellt mycket ohyra det som väl mest varit problem de sista åren är fjärilslarver och där gäller det att inspektera hela plantan och klämma larver så snart man ser dem.

En del har problem med vita flygare men det har jag aldrig haft samplantering med tagetes sägs minska risken för vita flygare.

Tomat vill ha mycket sol och skyddat läge ifall de odlas utomhus. Det finns dock många olika sorter och olika sorter klarar frilandsodling olika bra.
Sailor Pluto
Jag hade några bifftomatplantor på balkongen sommaren som var, och de frodades nästan lite för bra biggrin.gif ! Balkongen hade full sol i princip hela dagen, så det var både varmt och torrt åt dem. Och tomater blev det!

Känner också flera som har haft sina krukodlade tomater vid en varm vägg utomhus hela sommaren och fått bra resultat. Utom en som glömde vattna ett antal gånger så plantan skrumpnade ihop...
Magdis
Förra sommaren funkade det iallafall finfint att odla tomater på en altan i Piteå....jag fick en stor och fin skörd. biggrin.gif Ingen ohyra hade jag på dem.
Jonas70
Ska du odla utomhus så måste du åtminstone vänta tills i mars innan det är dags att så. Som någon skrev så kan man räkna med att så 6-8 veckor före utplantering. Så sår du nu så blir det ju alldeles för tidigt att sätta ut på friland.

Att tänka på när man odlar i krukor är att man ska ha rejält stora kärl, gärna upp mot 20l och att man måste vara beredd på att det MÅSTE VATTNAS varje dag den tid det är riktigt varmt på sommaren, så inget bortresande utan att ha fixat bevattningshjälp.
fruberglund
CITAT (Jonas70 @ 08-01-2007, 10:03)
Ska du odla utomhus så måste du åtminstone vänta tills i mars innan det är dags att så. Som någon skrev så kan man räkna med att så 6-8 veckor före utplantering. Så sår du nu så blir det ju alldeles för tidigt att sätta ut på friland.

Att tänka på när man odlar i krukor är att man ska ha rejält stora kärl, gärna upp mot 20l och att man måste vara beredd på att det MÅSTE VATTNAS varje dag den tid det är riktigt varmt på sommaren, så inget bortresande utan att ha fixat bevattningshjälp.

Jag vattnade inte varje dag i somras och då var det riktigt varmt. Jag hade 3 tomater i 20-litershinkar och 8 st i en pallkrage. Det var trångt för dem men det blev massor med tomater ändå.

Jag hade körsbärstomaten "Ildi". Inte god enligt min smak så nästa år blir det nog något annat. En orange vanlig som jag fått från en här på Odla och så blir det nog nån busktomat så jag slipper tjuva tongue.gif

Så här såg det ut med Ildi i somras, var dock lite för tätt för att det skulle bli lätt att plocka så lika tätt blir det inte igen även fast det gick bra.

Ej mogna än men på väg, har tyvärr ingen bild för de mognar ju i omgångar.

Sådde i mars/april
Jonas70
Jag menade inte att man behövde vattna varje dag hela sommaren, men jag hade då en period under den riktigt varma delen av sommaren då jag var tvungen att vattna varje dag. Nu odlade jag inte körsbärstomat utan en normalstor tomat, och det är möjligt att en större tomat kräver mer vatten än en körsbärstomat. Någon som vet om det är så?
fruberglund
CITAT (Jonas70 @ 09-01-2007, 09:01)
Jag menade inte att man behövde vattna varje dag hela sommaren, men jag hade då en period under den riktigt varma delen av sommaren då jag var tvungen att vattna varje dag. Nu odlade jag inte körsbärstomat utan en normalstor tomat, och det är möjligt att en större tomat kräver mer vatten än en körsbärstomat. Någon som vet om det är så?

Det kan ju mycket väl hända. De stora tomaterna spricker väl i alla fall lättare vid riktigt varmt väder, kanske då på grund av vattenbrist?

Klart man måste vattna mycket och det är klart att man märkte skillnad på de som stod i hinkarna att det blev rassligare än de i pallkragen om man inte vattnade ordentligt (jag är en slarvmaja på att vattna alltså) biggrin.gif
Jonas70
Jo det är klart att de i pallkragen inte behövde vattnas lika ofta. Det torkar ju inte på samma sätt på friland som det gör i en kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon