fruberglund
Har sått lite och ställt i kylen och hade en påse med Vermiculit som jag strödde ovanpå jorden efter att jag satt fröet. Var det dumt när det är kallsådder eller spelar det ingen roll? Det är väl till för att hålla fuktigheten?
kerstin z5-6
det var bra :)lfast perlit är bättre
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 21:11)
det var bra :)lfast perlit är bättre

Ok, vad är skillnaden då?

Ska göra slut på min Vermiculit tänkte jag, därför använder jag den till mina kallsådder. Bra att det inte är någon fara i alla fall.

Visst ska jag fukta dem om de står i kylen, då fryser de ju inte. Så fort det blir kallt ute så åker de dock ut biggrin.gif
kerstin z5-6
svarade i andra tråden smile.gif vad ska inköpas tråden ..
Helen i Piteå Zon 5
Jag gör tvärtemot Kerstin då rolleyes.gif Jag har perlit i jorden och vermiculit över alla mina sådder, både dom jag har ute och på de flesta inne. Jag tycker att perlit på jorden mest bara 'flyter' omkring, medan vermiculit ligger stilla. Vermiculiten förhindrar att jordytan torkar ut, det behövs bara en gång så kan den sådden vara förstörd. Men samtidigt så tror jag att det är något som man själv måste 'lära' sig vilket man föredrar rolleyes.gif / Helen
kerstin z5-6
tror jag med ..man hittar<sin egen metod -jag som gärna vattnar< i överkant ska inte ha vermiculit ..testa o se vad du trivs med smile.gif
maja zon 5
rolleyes.gif Jag har också alltid vermiculit överst på mina sådder sen några år tillbaka och tycker det funkar jättebra, håller fukten bra.
Har tillbringat dagen med lite perennsådder som behöver lång tid på sig.
Min man har hängt upp alla lysrör på plats ( får låna hans snickeri i garaget under våren) så nu känns det som livet återvänt. Det kliar ju i fingrarna !
Maja zon 5 biggrin.gif biggrin.gif
noora
Hur räknas sådjupet när man har vermiculit på sådden? Räknas vermiculit-lagret in?
kerstin z5-6
ytterst få frö är sk mörkergroende -jag sår i stort sett alla frö -utom riddarsporrar och vissa violer) ytligt-trycker och bevattnar fast dem i såjorden - de jag täcker smular jag över med någon mm,av lämpligt material
ewa zon 3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 07-01-2007, 11:37)
Men samtidigt så tror jag att det är något som man själv måste 'lära' sig vilket man föredrar rolleyes.gif     / Helen

Jag trivs bäst med den lite grövre sanden "halksand" som jag har överst på många sådder. Perlit i såjorden, den färdigblandade med Älgen på.
Jag som också har en tendens till att övervattna brukar blanda halksand i omskolningsjorden rolleyes.gif

Vermiculit provade jag förra året och för mig fungerade bara den grövre sorten, så den gör jag slut på i år genom att ha den överst i en del krukor.
Den finkorninga har fått åka i komposten för i den växte det bara alger i under lysrören blink.gif

/Ewa
malin72
jag måste säga att det ska bli spännande det här för jag har faktiskt ingenting på mina sådder förutom väv så vi ska se vad som händer rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon