malin72
i morgon så ska jag ut och köpa allt som jag behöver till kallsådden..
så nu vill jag ha en sista hjälp rolleyes.gif

Vermiculit-perlit skillnad mm
hönsnät eller annat
lådor fixar jag och så lådor har jag...
vad mer skulle tänkas på????????
behöver jag fiberduk???

allt som allt vad ska köpas????? unsure.gif unsure.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Vermiculit-perlit skillnad mm Vermiculit -leraktigt fuktgivande -använder jag aldrig -eftersom jag vårdar för ömt o måste kolla mina sådder så jag inte övervattnar dem .. perlit , vitt material finns i såjorden med älgen -köper man den behövs ingen -annars kan det vara bra att ha för att göra jorden luftig och väldränerad-kan även läggas över sådderna -släpper igenom ljus

hönsnät eller annat-tillutebruk -går äöven bra med fiberduk

behöver jag fiberduk???

Etiketter för tusan ! smile.gif Man kommer aaaldrig ihåg vad man sått ...
blyertspenna , bra förkläde o en sop smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 21:33)
Vermiculit-perlit skillnad mm Vermiculit -leraktigt fuktgivande -använder jag aldrig -eftersom jag vårdar för ömt o måste kolla mina sådder så jag inte övervattnar dem .. perlit , vitt material finns i såjorden med älgen -köper man den behövs ingen -annars kan det vara bra att ha för att göra jorden luftig och väldränerad-kan även läggas över sådderna -släpper igenom ljus

hönsnät eller annat-tillutebruk -går äöven bra med fiberduk

behöver jag fiberduk???

Etiketter för tusan ! smile.gif Man kommer aaaldrig ihåg vad man sått ...
blyertspenna , bra förkläde o en sop smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif tack för svaret

men jag hittade ju den såjorden så det är ju den jag använder...menar du att jag inte behöver ha nåt på då, bara tex fiberduk direkt över?????

jag har laddat med NOTRTENE LABEL och pennor tongue.gif tongue.gif tongue.gif
så på sö då smäller det laugh.gif laugh.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-01-2007, 21:33)

Men Vermiculiten är inte lerig, vad menar du? Min är sånt där fluffig grejs som man kan blanda i men även lägga ovanpå. Ligger som ett luftigt täcke och släpper också igenom ljus. Har du förväxlat dem Kerstin eller fattar jag fel?

Så här ser det ut på min frösådd
kerstin z5-6
Vermiculit

är ett material tillverkat av lerskiffer som värmebehandlas. Vermiculit tar upp vätska . I trädgårdsammanhang så har Vermiculit egenskapen att vara både dränerande och fuktighetshållande. Många använder den att täcka frösådder men jag tycker att det blir mer mossa och alger med Vermiculit jämfört med skarp sand, perlit eller kross.

Jo , ska du ställa ut sådder behöver du fiberduk eller hönsnät eller liknande att skydda dem med
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-01-2007, 12:13)
Vermiculit

är ett material tillverkat av lerskiffer som värmebehandlas. Vermiculit tar upp vätska . I trädgårdsammanhang så har Vermiculit egenskapen att vara både dränerande och fuktighetshållande. Många använder den att täcka frösådder men jag tycker att det blir mer mossa och alger med Vermiculit jämfört med skarp sand, perlit eller kross.

Jo , ska du ställa ut sådder behöver du fiberduk eller hönsnät eller liknande att skydda dem med

Ok, då fattar jag skillnaden smile.gif

Vadå, flyger de av annars menar du biggrin.gif Ska sätta dem i pallkrage med lock har jag tänkt.
kerstin z5-6
huvudsaken är att man har nån typ av skydd -mot fåglar osv ..
cia73
Jag spikar fast hönsgaller över mina drivbänkar när jag ha sått. Har småbarn och 3 katter.... Jag skriver alltid upp vad jag har planterat på ett papper så finns namnet alltid nånstans för namnlappar har en förmåga att byta plats eller försvinna. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon