Katti med torpet
05-01-2007, 21:50
När man har skördat den första potatisen runt midsommar vad skall man då följa upp med för gröda? Är ju onödigt med bar jord i landet...
noch einmal Preussen
06-01-2007, 00:42
så onödigt är det inte. går alldeles utmärkt att ogräsrensa och vila jorden tills nästa år. vill du inte vänta så länge, så rättika i slutet av juli eller asiatiska bladgrönsaker. annars kan du så in lite kvävefångare
Åsa, mälardalen zon 2
06-01-2007, 11:18
Du kan så sockerärter, morötter, mangold, någon snabb bönsort, grönkål, broccoli(av höstsortstyp), rödbetor, gulbetor
Samt du kan vänta lite till och så sånt som sallatskål, asiariska kålväxter, spenat, ruccola, smörgåskrasse/kryddkrasse.
Katti med torpet
06-01-2007, 14:12
Tack för bra svar!
Zoyas matte
23-03-2007, 21:40
CITAT (noch einmal Preussen @ 06-01-2007, 00:42)

så onödigt är det inte. går alldeles utmärkt att ogräsrensa och vila jorden tills nästa år. vill du inte vänta så länge, så rättika i slutet av juli eller asiatiska bladgrönsaker. annars kan du så in lite kvävefångare

Hej
Undrar vad kvävefångare är? (har bara sett ett exempel på gulsenap). Ska man så det samtidigt som potatisen är i jorden eller?
CITAT (Zoyas matte @ 23-03-2007, 22:40)

Hej
Undrar vad kvävefångare är? (har bara sett ett exempel på gulsenap). Ska man så det samtidigt som potatisen är i jorden eller?
Allt som växer och som at upp kväve när det växer är kvävefångare. Det är alltid bättre att undvika bar jord. Odlar man något som kvävefångare så brukar man mulla ner det efteråt, för att återföra kvävet.
Zoyas matte
24-03-2007, 18:11
CITAT (KURT @ 24-03-2007, 09:13)

Allt som växer och som at upp kväve när det växer är kvävefångare. Det är alltid bättre att undvika bar jord. Odlar man något som kvävefångare så brukar man mulla ner det efteråt, för att återföra kvävet.
Vad kan va ett bra exempel på det? Vad brukar folk använda?
Då kan man ju säga att även ogräs är kvävefångare, men jag antar att det inte är lämpligt.
Preussen
24-03-2007, 18:44
ogräs är inte helt olämpligt så länge det inte fröar av sig och så länge det inte är rotogräs. själv brukar jag slänga ut lite spannmål som kvävefångare, raps duger oxå bra.
anna_rispan
24-03-2007, 20:03
CITAT (Preussen @ 24-03-2007, 18:44)

ogräs är inte helt olämpligt så länge det inte fröar av sig och så länge det inte är rotogräs. själv brukar jag slänga ut lite spannmål som kvävefångare, raps duger oxå bra.
var får du tag på dina spannmålsfrön? jag skulle vilja odla de olika spannmålen men var hittar man dem? ska jag gå efter en traktor som har lasten full av nyskördat eller vad ska jag göra?

CITAT (Zoyas matte @ 24-03-2007, 18:11)

Vad kan va ett bra exempel på det? Vad brukar folk använda?
Då kan man ju säga att även ogräs är kvävefångare, men jag antar att det inte är lämpligt.
jag har sått frön från påsen som heter gröngödsling. weibulls. o även massa frön av bara honungslusern.
Zoyas matte
25-03-2007, 08:22
Tack för svaren. Då vet jag bättre.
Svante, zon 1
26-03-2007, 08:29
Förra sommaren sådde jag basilika efter den första nypotatisen. Jag gjorde en kallbänk av fyra lecablock med dubbel fiberduk över:
[attachment=774:DSC02368.jpg]
I bänken jordförbättrade jag med kogödsel och plantjord. Sedan vattnade jag, sådde och lade på ett mycket tunt lager gräsklipp för att det skulle hålla fukten:
[attachment=775:DSC02369.jpg]
Efter någon vecka grodde det:
[attachment=776:DSC02370.jpg]
Tyvärr har jag ingen bild på hur det blev sedan för kameran blev stulen och jag köpte ingen ny förrän tidigt på hösten, men basilikan växte så det knakade och det gick att skörda mycket från slutet på juli, hela augusti och en bra bit in i september.
växthusjonte
03-06-2007, 19:31
Westervoldiskt rajgräs brukar man så efter tidig potatis, senast i mitten av augusti. Men i köksträdgården är det kanske roligare med något som går att äta, allt som växer fort går ju bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.