Full version: "Amaryllisbäbisar"
Leolejon
Jag har fått tre små krukor med frösådda amaryllisar i, men däremor ingen skötselanvisning. De står nu i min blomhylla med belysning. Bladen är ca 1 cm breda och 10- 15 cm långa. Hur gör jag nu med vattning, en utplanterin i sommar osv. Det borde ju bildas en lök i krukan tycker jag. Finns det någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Medans den är liten odlar du den som en krukväxt med vatten och gödning och liknande, visar växten inga tecken på att vilja vila så fortsätter du bara att sköta om den som en krukväxt. Det kommer att bildas en lök men det kan ta 5-7år tills löken blivit så stor att den blommar.
Leolejon
Tack för svaret, men att det ska ta så lång tid! Nåväl jag ska ha tålamod, för när den väl blommar borde den ju bli något extra ordinärt, eller hur? wub.gif
nilssontherese
Vad spännande ! biggrin.gif jag har själv korspollinerat två amaryllisar och har nu tre fina små lökar de är nog ca 4år gamla. Jag har haft mina ute i sommar, jag tog hål i botten av plastkrukan och satte den i rabatten.Så att det skulle vara lättare att ta upp den innan frosten. Lökarna växer sig stadigt större när man gör såhär! tongue.gif De vill ha en temp på 12grader då växer de i omfång som mest biggrin.gif lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon