Full version: Dax att så snart?
Leolejon
När är det dax att så? Jag har frön från sommardalior och lavendel. Sen har jag rizomer från femöring, lyckoklöver och klänglilja, när ska de ner i krukjorden? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lavendel kan behöva kallstratifiering så de kanske du ska starta med ganska snart.

Sommardahlia såtid mars-april

Femöring, lyckoklöver, klänglilja planterar jag runt tiden då trädgårdsmässan är = början av april och det räcker gott och väl det blir fina plantor och de blommar i rätt tid. Risken för gängliga växter av dålig kvalité ökar ifall man driver på dem för tidigt det är bara bra att vänta tills ljuset är bra.
Leolejon
Ok, men vad betyder "kallstratifiering"? wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa frön måste luras att tro att det varit en vinter, speciellt härdiga fleråriga växter kan behöva den här typen av behandling.

Fröså lavendel i såjord täck fröerna med ett tunnt lager såjord och vattna + sätt plast över. Du kan låta sådden stå i rumstemperatur först för att se om något gror (ibland funkar det utan kallstratifiering), om inget grott efter ca 1mån ställ in sådden i kylskåpet i någon månad och ta sedan fram lådan och se om något gror när den kommer ut i värmen igen (skulle fröerna gro i kylskåpet ska de ut i värmen och ljuset).

När fröerna grott så ger du dem gärna extra belysning och lite svalare temperatur ifall det går.
kerstin z5-6
du sår fröna i fuktad såjord -låter dem stå inne i 24 timmar och ställer sedan ut sådderna , linda över tex fiberduk mot fåglar etc . och låt sådderna stå ute i 5-6v
Har du ingen möjlighet att ge dem extraljus, inne , kan de få gro utomhus i maj

Detta gäller vissa fröslag tex Lavendel som behöver en kylperiod för att gro
Perenner , aldrig sk sommarblommor
Jonas70
Jag sådde lavendel ifjol på sommaren.
Jag hade först sådden i kylen i 4 veckor och sedan fick de stå ute och gro.
En omskolning till större krukor på sensommaren, och sedan blev de lagom stora på hösten för utplantering till en liten "häck" runt kryddträdgården. Jag ser fram emot att se resultatet i vår/sommar. Alla plantor som jag planterat ser i alla fall ut att ha klarat sig. De verkar att ha trivts i den milda vintern i år.
AnitaO
Då ska jag kanske så min lavendel nu då.

Kan man få låna tråden och fråga om speciella tips för:
Nicotiana Tobak
Strandkrassing Easter Basket
Atlasblomma Godetia
kerstin z5-6
Nicotiana Tobak
Atlasblomma Godetia
Början April ? beror lite på om du ska förodla, har växthus eller inte -
tobak växer fort och blir jättestor , atlasblomma har jag tom direktsått här uppe , men då blommar den väl sent
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-01-2007, 12:30)
Nicotiana Tobak
Atlasblomma Godetia
Början April ? beror lite på om du ska förodla, har växthus eller inte -
tobak växer fort och blir jättestor , atlasblomma har jag tom direktsått här uppe , men då blommar den väl sent

Jag hade nog tänkt förodla dom.
Inget växthus, bara inne i tvättstugan rolleyes.gif
kerstin z5-6
slutet mars början april tror jag blir ganska lagom
AnitaO
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 12:26)

Sådde fröna den 8 januari alltså, och det gror redan smile.gif
Inget kylskåp har jag behövt.
kerstin z5-6
Jag har sett samma sak .. då har du stora lavendel i vår då smile.gif

även småttingarna doftar lavendel när man skolar om dem smile.gif och de är väldigt tåliga plantor
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2007, 15:44)
Jag har sett samma sak .. då har du stora lavendel i vår då smile.gif

även småttingarna doftar lavendel när man skolar om dem smile.gif och de är väldigt tåliga plantor

Hur stora ska dom vara när man skolar om dom?
kerstin z5-6
de ska ha 3-4-5 "riktiga blad smile.gif de brukar då vara 3-4 cm höga

Sedan om du ska ha dem i krukor ? kan man söätta ihop två tre stycken så blir det maffigt smile.gif
AnitaO
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2007, 15:59)
de ska ha 3-4-5 "riktiga blad smile.gif de brukar då vara 3-4 cm höga

Sedan om du ska ha dem i krukor ? kan man söätta ihop två tre stycken så blir det maffigt smile.gif

Tack smile.gif
Ska åka till Biltema nån dag framöver, så du får höra av dig om du behöver mer märkstickor.
jerpan
CITAT (AnitaGg @ 16-01-2007, 12:18)
CITAT (AnitaGg @ 08-01-2007, 12:26)

Sådde fröna den 8 januari alltså, och det gror redan smile.gif
Inget kylskåp har jag behövt.

Jag har aldrig kallstratifierat lavendel. Det brukar gro jättebra ändå. Sår minst en påse per år för att utöka beståndet. De brukar bli ca. 20 cm höga innan hösten om man sår tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon