Lars-Erik
06-01-2007, 12:45
Passade på att köpa tre buxbom av sorten Polar i höstas när Plantagen reade ut. Meningen är att det ska bli en häck av dessa. Behöver ca 80 stycken men det ser det ut att kunna bli när jag klippt ner dom i lagom stora bitar. Jag har en litet plastväxthus med bottenvärme i uthuset och i detta tänkte jag sätta dom. Frågan är vågar jag göra det nu? Eller måste jag vänta...
Ophelia
06-01-2007, 14:59
Här står det väldigt bra tips:
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...id=3110&list=25Tydligen är det någon som testat i februari och haft dem stående på en diskmaskin (som gett värme). Jag tror personligen att man inte ska glömma att ge dem extra ljus då det är sticklingar och inte frön och det är en mörk årstid. Men jag kan ha fel.
Annnars brular ju buxbom fungera väldigt bra att ta stickligar ifrån både på sommaren och tydligen till hösten med. Jag har själv bara tagit till sommaren och de är nästan trevligt lätta att få att rota sig.
Lars-Erik
06-01-2007, 16:25
Tack för länk och råd! Det verkar som om det vore värt ett försök! Jag får ordna med extraljus, annars blir det nog för mörkt. Tänkte jag skulle vinna lite tid genom att sätta igång nu dessutom kliar det i fingrarna att få komma igång med lite trädgårdsbestyr. Det känns som rena våren ute med risk för bakslag!
Mia, zon 3
08-01-2007, 08:14
Med buxbom kan man ju vinna ganska mycket i tid om man tar lite större sticklingar. Jag har ibland tagit små, ogrenade kvistar, och visst tar de sig, men jag tycker att de står och "stampar" väldigt länge sedan. När jag har tagit rejälare kvistar så har resultatet blivit mycket mer på en gång, så att säga. Men jag har å andra sidan inte satt dem inomhus, utan stuckit direkt i rabatten. Kanske blir även småsticklingar lite raskare om man "gullar" mer med dem?
Tala gärna om hur det gick och hur du gjorde!
Emmaibäcka
12-01-2007, 09:50
Det kan nog gå bra att bara sätta dem i kruka ute i en drivbänk tex, med löv över. Då rotar de sig till våren, förhoppningsvis. Jag gjorde iallafall så för ett par år sedan, och det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.