angylp
Jag har för 3 år sedan köpt julroslök (av typen niger Helleborus) och planerat den i någon rabatt (lerjord blandad med matjord) som vetter mot norr sida. Hittills har jag bara sett stora mörkgröna blad men inga blommor.

Står julrosen på fel plats ?
Alexander-VG-zon3
efter att den har blivit omplanterade som till ny växtplats så tar det ca 3-7år innan den blommar igen . sen är det även beroende på individ när dom vill blomma efter dom har fått ny växtplats
Åsa, mälardalen zon 2
3-7år har det aldrig tagit för mina julrosor att blomma efter omplantering, ex. de ynkliga små plantor jag tog från mormors trädgård i våras blommar nu med en blomma vardera. Jorden är ganska mager, torr, lågt pH i halvskuggigt läge alltså inte alls som böckerna säger men funkar verkar det göra.

Kanske julrosorna har det för bra och därför inte blommar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-01-2007, 17:28)
3-7år har det aldrig tagit för mina julrosor att blomma efter omplantering, ex. de ynkliga små plantor jag tog från mormors trädgård i våras blommar nu med en blomma vardera. Jorden är ganska mager, torr, lågt pH i halvskuggigt läge alltså inte alls som böckerna säger men funkar verkar det göra.

Kanske julrosorna har det för bra och därför inte blommar.

jag läste det i en trädgårds bok kommer inte ihåg vilket att dom inte blommar sen på ett tag efter att fått rötterna störda .
ska kanske sluta sköta dom så bra där kommer bara en massa blad på mina wub.gif
West Palm C
Min blommar nu, jag flyttade den i våras...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon