Full version: Nutidskunskap
Gossen Ruda
Följande text finns i Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf: "SJÖN HAR SINA KÄLLOR GANSKA LÅNGT UPP I NORR OCH DÄR ÄR ETT HÄRLIGT LAND FÖR EN SJÖ. SKOGEN OCH BERGEN UPPHÖRA ALDRIG ATT SAMLA VATTEN ÅT DEN. STRÖMMAR OCH BÄCKAR STÖRTA NED I DEN ÅRET OM. DEN HAR FIN VIT SAND. " Texten finns även på ett vanligt bruksföremål. Hur många känner till vilket? UTAN ATT GOOGLA!!!!!

Och så försök låt bli att tipsa nu. rolleyes.gif
Alba
Ingen aning.

Har inte heller läst Selma Lagerlöf - så obildad är jag biggrin.gif
Gossen Ruda
Man behöver inte läsa texten på bruksföremålet, det går bra att använda ändå. Många har tittat här men få har röstat, det är bara att klämma dit en röst. Det är inget läxförhör. biggrin.gif
malin72
nope ingen aning jag heller wink.gif funderar och funderar
RibesRubusVitis
Själva inledningsraderna till romanen finns på ett bruksföremål, men den ovan citerade texten hittade jag inte vid en snabbkoll.
Blomstertanten
Jag tror jag vet tongue.gif

Men frågan är om jag törs klämma dit att jag kan unsure.gif Jag kan ju ha helt fel
Alba
CITAT (Blomstertanten @ 06-01-2007, 16:50)
Jag tror jag vet tongue.gif

Men frågan är om jag törs klämma dit att jag kan unsure.gif Jag kan ju ha helt fel

Jo du vågar
Jag är så nyfiken på svaret.
Blomstertanten
Jag hade rätt ! biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Bättre en tjuga i handen än en i foten rolleyes.gif
askar
Jag kunde.
Helen i Skåne
Jag vet med!!! laugh.gif 20 är bra tal... tongue.gif
Gossen Ruda
Fy skäms, ingen hjälp var det. rolleyes.gif
Helen i Skåne
Oooooh sorry!!! ohmy.gif laugh.gif
Betty
Jag röstade på "Nej jag vet inte" - för jag hade inte en susning och efter att ha läst inläggen ovan förstår jag varför... Jag brukar inte läsa på dem, bara använda dem... rolleyes.gif biggrin.gif
askar
Tror inte att du hade fixat att läsa...jag kan iaf inte ens med förstoringsglas.
Alba
CITAT (Betty @ 06-01-2007, 17:24)
Jag röstade på "Nej jag vet inte" - för jag hade inte en susning och efter att ha läst inläggen ovan förstår jag varför... Jag brukar inte läsa på dem, bara använda dem... rolleyes.gif biggrin.gif

Så snabbt som pengarna går åt hinnar man ju inte läsa. biggrin.gif
Gossen Ruda
Hallå där, fuskisar. laugh.gif

Nåja, omröstningen avslutas om några timmar.
Gillan
CITAT (Betty @ 06-01-2007, 17:24)

laugh.gif laugh.gif Jag gör som du, använder dem bara wub.gif
Hade alltså ingen susning rolleyes.gif
Magdis
efter att ha läst inläggen här förstår jag vad det är, men jag röstade nej-jag vet inte. visste inte det förut alltså

först läste jag rubriken slarvigt och tyckte det stod "nudistkunskap" rolleyes.gif biggrin.gif
Gossen Ruda
Då kommer här den nakna sanningen som en majoritet av dom svarande inte kände till. Det är alltså på 20-kronorssedeln det står. På framsidan finns bl.a. en bild på Selma. Långt till höger på sedeln finns en lodrät streck som man kan granska med ett förstoringsglas så ser man citatet.
Ophelia
Det där var verkligen fyndigt smile.gif smile.gif
Tesa
Visste ju...var beredd att klicka på "kan inte" (bär mig emot...) men då trillade ju "polletten" ned...
Hannele
Läst många av Selma Lagerlöfs böcker och sett Gösta Berlings saga som film, men jag vet inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon