Katti med torpet
Mitt lagerträd har haft problem med sköldlöss sen jag köpte det, hittils har jag helt enkelt bara torkat bort sköldarna med fuktig trasa men pga husbygge har jag försummat den åtgärden under hösten. Resultatet är att varenda blad har fler eller färre sköldar både på över- och undersidan så frågan är om det är bortom all räddning. Trädet ser rel. friskt och oskadat ut när man väl torkar bort sköldar och sotsvamp men jag inser att jag aldrig kommer att få bort alla genom att torka, det är alldels för många blad.

Vad göra, slänga trädet eller finns det något medel som kan hjälpa?
Till saken hör att trädet står i karantän i kallväxthuset eftersom jag inte vill riskera att ta in det i varmväxthuset där jag övervintrar en massa andra växter. Ämnesomsättningen lär väl pga temperaturen därför vara på ett minimum så provadokapslar i jorden undrar jag om det hjälper?
Har idiotiskt nog haft detta träd stående ihopklämt med en lagerhägg så det skulle förvåna mig mycket om de små krypen inte har flyttat över även till den kraken... Hur dum får man bli?
Alba
Jag fick skökdlöss på ett olivträd.
"Lyckligtvis" tappade det blad under vintern så det blev lättare att plocka sköldarna. Jag plockade allt jag kunde och därefter hade jag provadopinnar.
Sköldlössen försvann helt.
Ophelia
Jag har utrotat dem effektivt. Jag har använt mig av dels Provadostickor och dels av något biologiskt spraymedel. Först så klippte jag ner den en del (minska bladmassan). Sedan så ställde jag hela krukan i en platspåse, höll om kring stammen och duschade (tvättade av bladen, tog bort lössen och klibbet av dem). Skakade av lagern och sprayade bladen, stoppade ner en Provadosticka. Upprepade behandlingen en gång till och följde sprayrekommendationerna på flaskan. Sedan var de döda smile.gif
Katti med torpet
Jaha, nu har jag gjort samma behandling som Ophelia även om det tog åtskilliga timmar att gno rent varenda blad på både över- och undersidan, phu. Inget jag vill behöva göra om regelbundet precis... tongue.gif
Hoppas att det ihop med sprayning och 2 st provadopinnar kan hålla krypen stångna.
Någon som vet om de vilar på vintern eller om de är aktiva även då? Tänker på att man ska upprepa behandlingen efter 6 veckor men det antar jag är baserat på att de efter 6 veckor borde ha kläckt en ny kull eller nå't. Om de sover är det ju ingen idé att gå på med sprayen igen förrän till våren...
Lagern står just nu ute på altanen där det för ögonblicket är ca 0-gradigt.
Alba
Jag tror att de är aktiva. Jag tyckte att mina ökade i antal under vintern innan jag behandlade trädet.
Håll ordentlig koll så du hinner ta dem inanna de blir för många.
Hum
Jag har också haft sköldlöss på mitt lagerträd men provadopinnar var den enkla och effektiva lösningen. Däremot vad jag har hört är att lagerträd [I]nästan alltid[I] har sköldlöss, och att de de facto inte verkar lida av dem! Det är bara att de inte smittar till andra växter.

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon