Full version: Vad är ogräs?
Tittiluringen
Hej alla Trädgårds/växtälskare!

huh.gif Jag har nu gått och funderat ett tag på en sak:
Vem avgör huruvida en växt är ett ogräs eller inte?

Jag råkar tycka att den fruktade Knölklockan är jättevacker, och har även hittat en vitspräcklig vacker växt som någon med fasa misstänkte vara Kirskål av nån sort.

Däremot tycker jag att alltför mycket vitsippor i gräsmattan är görjobbigt.

Det ska bekämpas till varje pris med gift och annat, varför inte inse att det hör till floran, någon skrev någonstans att ingen klagar på städning utan gör det varje vecka. Att rensa i trädgården är väl städning?
Nu har jag ju full förståelse för när vissa växter tar överhand och kväver andra favoriter. Jag rensar nitiskt bort kvickrot och maskrosor.

Kan det vara så enkelt att vi alla har olika uppfattning om ogräs, eller?
Finns det någon som vet om ogräs lyder under särskilda kriterier?

Nåja, huvudsaken är att vi alla får vara nöjda och glada! laugh.gif

Själv tycker jag det är jättekul att få rensa ogräs, det är så avkopplande.

Kram på Er! wub.gif
Tittiluringen
Annelie
"Sanningen finns i betraktarens öga" - det lär väl gälla även ogräs rolleyes.gif
Gossen Ruda
Instämmer. Ett ogräs är helt enkelt en växt som finns där vi inte vill att den skall finnas. Det som en del kallar ogräs kanske uppskattas av andra. Kirskål som marktäckare under stora träd kan vara helt ok, men fy 17 för att ha den i rabatterna.
Louise i Göteborg
Och det funkar åt andra hållet också!
En kulturväxt som brer ut sig för mycket blir ett lokalt ogräs, även om den i andra trägårdar är omtykt och kanske t o m svår.
Jag har många sådana.......
Kerstin i Malmö
Jag hade en äldre dam som stod och beundrade min vallört och undrade vad det var och så. Jo, jag berättade och sa som det var att den är som ett "ogräs". Hon sa att hon behövde en buske på ett ställe och tyckte vallörten var vacker men inte hade jag hjärta att erbjuda henne en rotbit... Jag vet ju hur den sprider sig och har tagit in den medvetet, liksom praktlysningen tex. Nej, det är väl som så att bara man vill ha något så står man ut med dess nackdelar och hellre jag kapar vallört än rensar åkervinda...

Kerstin
Hannele
"Själv tycker jag det är jättekul att få rensa ogräs, det är så avkopplande."
Fast i min trädgård finns inte så mycket ogräs... tongue.gif
Ja! Jag har till och med
rallarros som en rosa buske!
Jag klipper ner den efter blomningen, har även en
vit mjölkört.
Hannele
I helgen var jag på Alpin 2003 och lyssnade på föreläsning av Ron McBeath och Tony Hall från Royal Botanical Gardens som berättade om "Unusual Bulbs" och visade bilder på massa 'ogräs' som växer i Alperna och Himalaya; olika irisar, vivor och annat...
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 04-06-2003, 21:33)
Instämmer. Ett ogräs är helt enkelt en växt som finns där vi inte vill att den skall finnas.

Idéhistorikerna Löfgren/Frykman skrev en bok som uppskattades starkt av oss studenter på universitetet och som handlade om värderingar kring vardagsgöromål nu och då.

Bland annat skrev de om smuts och vad man ansett om det från förr till nu. Vi har sett så olika på smuts och hygien under tiderna att en tidlös definition på smuts blir densamma som för ogräs:

Smuts är det som finns på oönskat ställe.

Tänk er en stekpanna som just värmt upp ett par ägg och bacon. På spisen är den OK, i sängen känns den smutsig och äcklig. Den fina väldoftande myllan i rabatten upplevs som smuts på golven, medan den upplevs mindre smutsig igen om man sopar upp den och lägger den med dammet i soppåsen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon