Full version: Liturgi
gammelnalle
VAD liturgi är...vet jag (Man kan väl googla... rolleyes.gif ) och vad färgerna betyder har jag också googlat ut..

MEN!! har inte hittat någn förklaring till VARFÖR det skall vara X antal ljus med färgen Y....

men HÄR på odla.nu så odlas ju inte bara blommor och tomater...utan även kunskap ... så HÄR finns nog svaret??

eller hur??

b
Magdis
Det ska vara 2, 4 eller 6 ljus. Ju större högtid desto fler ljus. MEN...ljusen är alltid vita. De liturgiska färgerna finns t.ex på antependiet, stolan och mässhaken och har sina speciella betydelser. smile.gif
Castea
Antal altarljus har att göra med hur högtidlig söndagens gudstjänstfirande är. Vissa söndagar är ju riktig fest - 1 advent, julhelgen, påskdagen, m fl. Då har man 6 altarljus. Medan man t ex under trefaldighetstiden oftast bara har två altarljus.

Detta är ett stort system som jag inte kan förklara så här.

En jättebra bok är Dagboken med kyrkoalmanacka (bok nr 2 i denna länk), som beskriver varje liturgisk kyrkodetalj för varje helg under kyrkoåret. Boken finns i nästan varje kyrkoarbetares ägo, ifall du vill bläddra i den istället för att köpa själv.
Ophelia
Skulle gissa på att det är symboliker som används inom kyrkan. Exempelvis under långfredagen har jag för mig att inga ljus ska vara tända och prästen bär svart (varjefall något svart) då det ska symbolisera Jesu död och ljusets låga symboliserar Jesus närvaro i kyrkan. Likaså är det väl under julafton brukligt att ha fyra altarljus och klädsel i något blåaktigt (vakar in Jesu födelse). Antalet ljus symboliserar olika händelser (t e x fyra ljus = de fyra evangelisterna).
Kan ha fel och säkert är det andra som är betydligt mer bevandrad i detta som kan komma med någon bättre förklaring.
gammelnalle
tack för svar.. MEN ni missade poängen: VARFÖR....

huruvida det är 2, 4 ,6, eller 666 ljus är säkert viktigt för kyrkvaktmästaren och för prästen... men jag vill veta VARFÖR det skall vara LILA (or whatever) mässhake...

efter att läst om "symboliken i kyrklig konst" så begriper jag att det är viktigt med symbolerna...
anna_rispan
Men jag tror att det står varför i den boken Castea rekommenderade. unsure.gif
Magdis
Lila är botens och förberedelsens färg och används under fastetiden och adventstiden (det som egentligen också är en fastetid inför julen)

Vitt är renhetens glädjens och segerns färg och används vid högtider, t ex Juldagen, Påskdagen, samt vid dop, konfirmation och liknande

Grönt är växandets, mognadens och hoppets färg och används under Trefaldighetstiden (större delen av sommaren och hösten)

Rött är blodets och kampens färg, men även den Helige Andes färg och används till Pingst och Annandag jul

Svart är sorgens färg och används på Långfredag, samt vid begravningar.
Castea
Exakt!

Färgerna på t ex mässhake följer kyrkoårets liturgiska färger.

Är det t ex pingst så har prästen röd mässhake därför att rött är aktuell liturgisk färg för pingsten.
gammelnalle
uttrycker jag mig så dåligt??

VARFÖR?????

smile.gif smile.gif laugh.gif
Castea
Vadå varför? ohmy.gif

Läs Magdis svar. Det är ju enkel färgsymbolik.

T ex svart = sorgens färg. Används på långfredagen när Jesus dog på korset - STOR SORG!
Gossen Ruda
Det finns vissa frågor som kan besvaras med antingen Det bara är så eller Det skall du ge f-n i. laugh.gif

Nåja, jag tror på det första förslaget som ursprungligen härstammar från pappa påven Innocentius III som omkring 1200 fastställde färgerna. Vi helsekulariserade har mindre bekymmer. rolleyes.gif
gammelnalle
OK.. jag ger väl upp då detta HÄR!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men Svart är inte sorgens färg. (rätttare sagt, har inte alltid varit- det är inte SÅ längesedan bruden var svatklädd) ,.... eller är det?? därför präster är svartklädda?? Och brudgummen!! laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Människan har alltid försökt komma i kontakt med den tänkta andevärlden genom att skapa olika ritualer och genom att använda färger, tal och annat på olika sätt. Dessa uttrycksformer växlar mellan olika kulturer och under tiden. Vitt är ofta glädjens färg men har varit och är fortfarande på vissa ställen förknippat med död. Sätter man vita blommor på bordet betyder det att nån kommer att dö. Svart har på samma sätt växlat betydelse.
Ophelia
Därför att det symboliserar olika "känslolägen" (eller hur man nu kan uttrycka det) i kyrkan. Är det en sorglig dag så är kyrkans liturgiska färg svart. Det är ju en sorgens dag exempelvis vid begravningar och långfredagen. Varför man just valt dessa färger tror jag hänger samma med gamla föreställningar om färgernas betydelse. Kanske har det kommit till för att vanligt folk ska kunna se vad det är för dagar/högtidsdagar om de inte kunde läsa. Varför just färgerna skulle symbolisera olika händelser har jag ingen aning om men jag kan tänka mig att det förefaller sig ibland "naturligt" att tänka sig i banorna att exempelvis grön skulle kunna falla samman med tillväxt (om det rör sig om andlig tillväxt eller den grönskande tillväxt i naturen). Det kanske inte heller är helt omöjligt att vissa färgsymboliker härstammar från tiden före kristendomen samt inspireras av olika trosuppfattningar från andra religioner. Liturgiska färger har ju haft mer eller mindre stor betydelse för kyrkan sedan medeltiden.
Gossen Ruda
Bruket att växla färg efter högtiderna är känt åtminstone från 800-talet. Förmodligen ännu längre tillbaka och kanske som Ophelia skriver övertaget från förkristna religioner.
Sommartorparn
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 20:28)

VARFÖR?????

smile.gif smile.gif laugh.gif

Kanske en kvarleva från den tiden när man inte hade almanackor? Så att menigheten kunde får reda på vilken tid på året det var genom att titta på kyrkans utsmyckningar? Å andra sidan så är ju hela denna symbolik överflödig i dag när menigheten inte längre kan utläsa vad den betyder? Det är kanske detta som föranleder din fråga VARFÖR?
gammelnalle
CITAT (Sommartorparn @ 06-01-2007, 21:37)
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 20:28)

VARFÖR?????

smile.gif  :)  :lol:

Kanske en kvarleva från den tiden när man inte hade almanackor? Så att menigheten kunde får reda på vilken tid på året det var genom att titta på kyrkans utsmyckningar? Å andra sidan så är ju hela denna symbolik överflödig i dag när menigheten inte längre kan utläsa vad den betyder? Det är kanske detta som föranleder din fråga VARFÖR?

TACK att någon förstår MIN fråga...

just det... ATT och HUR kan jag googla fram... men jag inbillar mig att det finns BETYDLIGT mer än det du insinuerar... nog visst folket vilken årstid det var...

b
anna_rispan
kankse för att skapa en stämning i kyrkorummet. det skulle ju vara dötrist om det såg likadant ut hela tiden!!! smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 21:43)
kankse för att skapa en stämning i kyrkorummet. det skulle ju vara dötrist om det såg likadant ut hela tiden!!! smile.gif

Inte ens olika färger kan lätta upp stämningen i en kyrka, där är alltid dötrist. Tacka vet jag en bal på slottet. laugh.gif
Ophelia
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 21:40)
nog visst folket vilken årstid det var...

b

Säkert, men tydligen har liturgiska färger använts för att påvisa var någonstans man befinner sig under året ( d v s kyrkoåret) och vad som kunder förväntas. Typ om prästen hade svart så visade det att nu är det sorgens tid även om ingen hade dött.

Svarta kläder bland folket hade säkert en praktisk betydelse. Då när det begav sig så var det inte bara svart som användes utan även andra färger.
Sommartorparn
Ett förslag på VARFÖR:
Om det inte funnes alla dessa komplicerade föreskrifter så kunde ju vem som helst vara präst. Alla religioner har någon slags expertkunskap som egentligen inge fyller någon annan funktion än att skapa ett behov av experter. (=fråga om makt) wink.gif
gammelnalle
CITAT (Sommartorparn @ 06-01-2007, 22:24)
Ett förslag på VARFÖR:
Om det inte funnes alla dessa komplicerade föreskrifter så kunde ju vem som helst vara präst. Alla religioner har någon slags expertkunskap som egentligen inge fyller någon annan funktion än att skapa ett behov av experter. (=fråga om makt) wink.gif

jag TROR precis tvärtom...

symbolerna/symboliken var till för att även vi vanliga (obildade) skulle förstå...men idag har vi tappat förståelsen för VAD de betyder... att tex en lilja i ETT sammanhang betyder evigt liv, medans det i ett annat sammahnag betyder rikedom... Medeltidens konst är FULL av symboler...fast vi moderna människor inte fattar det... Och jag inbillar mig att även kyrkan liturgi GÅR att förklara... men att vi inte behöver eller bryr oss.... (bara nån dum gammelnalle som är frågvis...)

smile.gif
netaave
VARFÖR grubblar du över det här Nallen?
gammelnalle
kan allllldrig bli full-lärd...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men i P1 (radion) har det ältats en hel del om liturgiska färger osv...

och när fan blir gammal blir han religiös....... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men.... nä... jag vet inte...

iallafall sitter jag INTE här och grubblar mig fördärvad på sånt....
men när frågan är väckt så är jag ganska tjurskallig innan jag är nöjd...
(på gott och ont)

b
netaave
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 23:04)
kan allllldrig bli full-lärd...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men i P1 (radion) har det ältats en hel del om liturgiska färger osv...

och när fan blir gammal blir han religiös....... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

men.... nä... jag vet inte...

(på gott och ont)

b

biggrin.gif biggrin.gif
Trodde du drabbats av religiösa grubblerier, fast det kanske du hade, på sätt och vis. laugh.gif
Castea
Jag reflekterade faktiskt inte heller så mycket över ljus, färger och blommor innan en präst förklarade saken för mig. Det finns så mycket annat som talar starkare till mig i kyrkan än färgerna. Kyrkomusiken t ex.

Men den häftigaste liturgiska kontrasten tycker jag är övergången mellan Långfredag och senare Påskdagen.

Långfredagen är altaret och hela kyrkan sopren från ljus, blommor och färger. Det enda som ligger på altaret brukar vara en törnekrona. Och sedan på Påskdagen fylls hela kyrkan i överflöde av påskliljor och ljus.

Död - Seger.
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 06-01-2007, 21:53)
CITAT (anna_rispan @ 06-01-2007, 21:43)
kankse för att skapa en stämning i kyrkorummet. det skulle ju vara dötrist om det såg likadant ut hela tiden!!!  :)

Inte ens olika färger kan lätta upp stämningen i en kyrka, där är alltid dötrist. Tacka vet jag en bal på slottet. laugh.gif

hahaha. jag menade kanske inte just att stämningen skulle locka till skratt heller. men det hoppas jag att du förstod.

jag tänkte mer på helhetsstämningen. att man ska få ett helhetsintryck av gudstjänsten.

Rockbandet Kent ville ju att alla som kom till Stockholms Stadium på deras konsert där skulle ha vita kläder. Det var väl för stämningen.
Har även hört att Prince ville att besökarna skule ha lila kläder vid nåt tillfälle.
Berith
CITAT (gammelnalle @ 06-01-2007, 23:04)
(på gott och ont)

b

Absolut mest på gott. Fortsätt att väcka frågor du, det väcker oss andra också. biggrin.gif

Jag har ingen aning om vad vissa färger pekar på inom kyrkan, men det kan ju vara intressant att få veta iaf.
Magdis
CITAT (Castea @ 07-01-2007, 07:23)
Men den häftigaste liturgiska kontrasten tycker jag är övergången mellan Långfredag och senare Påskdagen.

Långfredagen är altaret och hela kyrkan sopren från ljus, blommor och färger. Det enda som ligger på altaret brukar vara en törnekrona. Och sedan på Påskdagen fylls hela kyrkan i överflöde av påskliljor och ljus.

Död - Seger.

Ja det är faktiskt häftigt. Altaret är naket, kyrkan är nedsläckt och man sjunger de mest dystra döden-sånger som tänkas kan (utan orgelmusik)....sedan vid övergången tänds alla ljus, altaret kläds och på kyrkorgeln spelas glädjemusik. Det skulle nog rycka med de flesta vare sig de var troende eller inte. biggrin.gif Påsken är ju faktiskt en större kristen högtid än julen.
Sommartorparn
En gång var jag i kyrkan p.g.a. en vän skulle vara med i ett sånguppträdande. Fick mig då till livs den värsta domedagspredikningen. Den överträffade alla mina värsta fördomar om kyrkan. Lovade mig själv att aldrig mera sätta fot på en gudstjänst (annat än möjligtvis vid någons begravning). Långt senare fick jag veta förklaringen till att prästens predikan den dagen hade varit så obehaglig. Det kallades visst för domsöndag o prästen måste predika på det viset, fick jag veta, enligt kyrkans reglemente. Sorgligt att prästerna ska vara bundna av dessa gamla formaliteter. Helt otidsenligt enligt min mening att man i dessa dagar ska behöva höra någon mala på om skuld och straff. (I så fall borde han åtminstone få lägga in en brasklapp o säga ' till detta är jag nödd o tvungen.....' wink.gif )
Så jag tycker Gammelnalles fråga är helt berättigad.....
Magdis
CITAT (Sommartorparn @ 07-01-2007, 13:13)
En gång var jag i kyrkan p.g.a. en vän skulle vara med i ett sånguppträdande. Fick mig då till livs den värsta domedagspredikningen. Den överträffade alla mina värsta fördomar om kyrkan. Lovade mig själv att aldrig mera sätta fot på en gudstjänst (annat än möjligtvis vid någons begravning). Långt senare fick jag veta förklaringen till att prästens predikan den dagen hade varit så obehaglig. Det kallades visst för domsöndag o prästen måste predika på det viset, fick jag veta, enligt kyrkans reglemente. Sorgligt att prästerna ska vara bundna av dessa gamla formaliteter. Helt otidsenligt enligt min mening att man i dessa dagar ska behöva höra någon mala på om skuld och straff. (I så fall borde han åtminstone få lägga in en brasklapp o säga ' till detta är jag nödd o tvungen.....' wink.gif )
Så jag tycker Gammelnalles fråga är helt berättigad.....

Det är väldigt olika på hur olika präster lägger upp sina predikningar. En sån gång borde de ju inleda med att prata om att det är domsöndagen, så att församlingen är medveten om det. tror jag måste leta upp nån gammal domsöndagpredikan från min man o se hur han lagt upp det.
faith
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-01-2007, 13:01)
CITAT (Castea @ 07-01-2007, 07:23)

Död - Seger.

Ja det är faktiskt häftigt. Altaret är naket, kyrkan är nedsläckt och man sjunger de mest dystra döden-sånger som tänkas kan (utan orgelmusik)....sedan vid övergången tänds alla ljus, altaret kläds och på kyrkorgeln spelas glädjemusik. Det skulle nog rycka med de flesta vare sig de var troende eller inte. biggrin.gif Påsken är ju faktiskt en större kristen högtid än julen.

Att på påsknattsgudstjänsten få vara med och klä kyrkan är en väldigt stark upplevelse. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon